Resultat 1 till 4 av 4

Fördel med URL-omskrivning?

  1. #1
    Henkutts avatar
    Henkutt Henkutt är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    12
    Rätt mig om jag har fel (ingen vet väl egentligen) men vad jag förstått så skulle det löna sig att döpa filer likt nyckelord.htm och inte default.asp?s=139.

    Problemet är ju det att det är problem med uppdateringar av sidan då. Jag vet att det finns någon Apache-server-historia som kan lösa detta, men min fråga är om det ger samma resultat ifall jag talar om för servern att den ska accosiera .htm som ett ASP-dokument.

    Denna inställning kan man iallfall göra hos Crystone.

    Det blir ju sjukt jobbigt, men jag vill utnyttja all vetenskap kring SEO som möjligt när jag gör min sida.


    Edit:
    Helvete, min första post på SEO-forum och jag lägger den i helt fel kategori. Hade lite för många fönster öppna samtidigt. Ber om ursäkt och hoppas någon snäll admin kan slänga mig rätt.

  2. #2
    altgards avatar
    altgard altgard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    104
    Nu vet jag inte om jag förstått din fråga rätt men.....

    Jag ser ingen anledning till att .html skulle vara bättre än .asp
    Dock bör filändelsen tas bort helt. Detta för att dina inlänkar ska gälla även om du byter scriptspråk.

    Alltså ha en adress likt www.domän.se/mapp/nyckelord

  3. #3
    Henkutts avatar
    Henkutt Henkutt är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    12
    Okej, men om jag har en mapp för varje nyckelord och ändå vill ha ett dynamiskt innehåll, påverkas det negativt om jag då har tex, mindoman.se/nyckelord/?s=100?

  4. #4
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Sökmotorn ska inte bry sig nämnvärt om du har default.asp?s=139 eller nyckelord.htm
    Däremot bryr sig sökmotorerna om länktexten, och det är ju ganska ofta man får länkar med bara URL som länktext, och har du nyckelord.htm så får du ju med ditt nyckelord i länktexten.

    Ditt sista exempel fungerar därför alldeles utmärkt för sökmotorn, men hur är det med användarvänligheten? Tänk på besökaren som ska berätta URLen för sin kompis, som i sin tur ska komma ihåg den tills han/hon får tillgång till internet.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. HTML för SEO på bäst sätt
    Av Jim Westergren i forum Optimering
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-11-04, 06:48
  2. Positionering av annonser i html?
    Av antonn i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-04-15, 22:39
  3. Flash och HTML
    Av Emil RT i forum Optimering
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-12-12, 10:42