Resultat 1 till 20 av 20

SEO och hemlighetsmakeriet

  1. #1
    Koraks avatar
    Korak Korak är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    14
    Detta med SEO är ett nytt intresse för mig så mina kunskaper i ämnet är väldigt knapphändiga men en sak har jag lärt mig och det är att folk som pratar SEO helst inte vill säga något relevant alls. Nu senast finns det en säljes annons där varken pris eller vad det är som säljs nämns. I övrigt vill ingen prata om sina sökord osv. gärna fråga och förklara men ingen vågar säga vad det handlar på ritkigt?

    Vad beror detta på? Är alla andra så ohederliga att ingen litar på någon annan eller vad?

    Tycker bara det hela är lite konstigt, speciellt som det verkar vara en rätt så liten skara människor som ändå vet allt om varandra egentligen

    Det hela verkar lite konstigt/skummt för en utomstående betraktare.


    Nu är väl detat tillspetsat lite men det är i stort det jag som sticker ut inom detta område.

    //Korak

  2. #2
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Hej Korak,

    Jag kan förstå om det hela verkar lite skumt för en utomstående betraktare.

    Jag tror att anledningen till detta beteende beror på ett par olika saker.

    1 - Många som är aktiva här på forumet driver flertalet egna sajtprojekt som genererar intäkter via annonsnätverk som till exempel Google Adsense. Dessa personer vill ogärna skylta med sina projekt då detta kan dra intresse till sig från andra, och då leda till en oönskad konkurrenssituation

    2 - Vissa kunskaper inom SEO håller man gärna för sig själv eller inom en begränsad grupp personer för att inte ge bort kunskap som man har byggt upp under årens lopp. Jag säger inte att alla gör så, men personligen delar jag gärna med mig av det mesta i dessa öppna forum, med undantag för vissa specifika kunskaper.

    Hoppas att du har förståelse för detta.

  3. #3
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302
    Det kan också ha att göra med att det inte finns någon som vet särskilt mycket om detta med SEO, där mycket definieras som hur Googles algorithmer ser ut och fungerar

  4. #4
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Det kan ofta bero på att när man arbetar med kunder behöver man fråga om tillstånd att få berätta om deras strategi eller statistik, det är helt enkelt inte optimerarens information. Det innebär förstås en extra tröskel att ringa upp kunden och fråga om det är ok att jag berättar på SEO-Forum.

    Jag upplever i alla fall att många här delar med sig av massor av information, jag skulle säga att om man jämför med många andra branscher så är SEO-forum ganska unikt i det.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  5. #5
    Sisus avatar
    Sisu Sisu är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    54
    Citat Ursprungligen postat av Korak
    Detta med SEO är ett nytt intresse för mig så mina kunskaper i ämnet är väldigt knapphändiga men en sak har jag lärt mig och det är att folk som pratar SEO helst inte vill säga något relevant alls. Nu senast finns det en säljes annons där varken pris eller vad det är som säljs nämns. I övrigt vill ingen prata om sina sökord osv. gärna fråga och förklara men ingen vågar säga vad det handlar på ritkigt?

    Vad beror detta på? Är alla andra så ohederliga att ingen litar på någon annan eller vad?

    Tycker bara det hela är lite konstigt, speciellt som det verkar vara en rätt så liten skara människor som ändå vet allt om varandra egentligen

    Det hela verkar lite konstigt/skummt för en utomstående betraktare.


    Nu är väl detat tillspetsat lite men det är i stort det jag som sticker ut inom detta område.

    //Korak
    Jag tror att den primära orsaken till att de flesta är hemliga är på grund av det som Bernt poängterar att man är rädd för en oönskad konkurrenssituation... Det vill säga, ju fler som lär sig SEO desto mer konkurrens, så enkelt är det. Däremot så är det många som delar med sig av grunderna här på SEO Forum, vilket är en otroligt bra början för den som vill lära sig mer om SEO.
    Skapa Hemsida Snabbt! 590+ olika designer.

  6. #6
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    [...] men en sak har jag lärt mig och det är att folk som pratar SEO helst inte vill säga något relevant alls. [...]
    Well ... har du sett trådarna länkade från Börja läs här? Säkert över 50 sidor faktaspäckad info, mycket förresten skrivet av mig själv.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  7. #7
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Ofta är det nybörjarna som frågar efter saker och ting, ibland händer det att diskussion uppstår mellan de som är mer rutinerade.

    När nybörjare ställer frågor, får de nybörjarsvar. När diskussioner uppstår går "tron" skilda vägar. SEO består av egna ERFARENHETER ifrån de grundkunskaper man fått. Sedan är det bara att testa och testa, skala upp det som fungerar och gör mer av det, testa, testa, utvärdera, skala upp det som fungerar.

    Alla "nitty gritty" saker, det som gör skillnad mellan en pos 1 och 2 tror jag inte de flesta vill snacka om.

    Sökord, är ointressant, då det fungerar lika för alla sökord. Vissa sökord är lätta andra betydligt svårare att övertyga google om att DEN HÄR SITEN är den bästa för den söktermen

    /Patrik Berggren

  8. #8
    Koraks avatar
    Korak Korak är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    14
    Hej
    Roligt att så många velat svara men inser rätt tydligt att jag inte riktigt fick fram vad jag menade. Information om och hur SEO tycker jag mig fått väldigt bra förklarat här och på andra ställen. Hjälpt mig att hamna på iaf första sidan av google vad gäller mina "sökord".

    Det som fick mig att skriva posten i första läget var en annons här angående sajt som var till salu och det samt hur många besök den haft en månad var allt som stod.

    Hoppas ingen tagit illa upp för det var verkligen inte menat som någon form av klagan på hjälpsamheten eller informationen här.

    Skall försöka få ihop en lite bättre formulering och frågeställning angående detta när jag har mer tid.

    //krk

  9. #9
    planas avatar
    plana plana är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    102
    Mitt intryck är att det finns stora likheter mellan SEO och hästhandlare och bilhandlare.

    Ska du köpa bil så räknar många med att bli lurade. Det är snarare graden av skojeri som skiljer exempelvis Blocket från den avsevärt dyrare märkesverkstaden.

    Men det är ju samma med SEO vilket är mycket märkligt då allt är mätbart och möjligt att presentera. Men inget företag presenterar och levererar. Det är mycket snack...

    Det beror samtidigt på att alla som skriver på denna hemsidan egentligen är konkurrenter till varandra. Hade det inte varit så hade diskussionen varit av annat snitt.

  10. #10
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Vi anlitar ett företag här på jobbet, som hjälper oss med länkbygge.
    De presenterar inte så ofta som de har lovat, men de presenterar iallafall resultat.
    Sen att de tycker att det är bra att ligga i topp för ett engelskt sökord när man söker på "webbplatser från Sverige" vet jag inte... Vi har klättrat även på google.com så det är ju bra.

    Jag hade gärna fått en rapport på exakt vilka länkar de bygger också, men det får jag inte.

  11. #11
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302
    Citat Ursprungligen postat av StefanBergfeldt
    Jag hade gärna fått en rapport på exakt vilka länkar de bygger också, men det får jag inte.
    Det är ju uselt av dem förstås, eftersom du ändå kan kolla det ganska enkelt med t.ex. linkdiagnosis.com - varför gör du inte det.

  12. #12
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Jag har kollat inlänkar med Yahoo Siteexplorer, men den talar ju inte alls om för mig vilka länkar mit SEO-firma har genererat.
    Även om många av sidorna som vi har länkar ifrån tydligt kommer därifrån.

  13. #13
    planas avatar
    plana plana är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    102
    Du betalar alltså pengar till någon som ger dig länkar men inte berättar vilka länkar de ger dig!?

    Upplägget påminner lite om [bortmodererat] och de bloggar som det skrevs om här om veckan. Jag tänker att företagen borde vara måna om i vilka sammanhang de syns. Alltså, vanliga forum och bloggar som man inte rår över, det är en sak. Men om man betalar någon annan för att leverera länkar kan det väl inte vara för mycket begärt att de redovisar vilka länkar det är. När, var och hur, så att säga.

    Med tanke på skriverierna om [bortmodererat] nyligen, känns det kanske inte allt för långsökt...

    Men kanske jag missuppfattar dig? Kanske er variant fungerar annorlunda?

    Nåja. Du kanske inte vill diskutera detta och det respekterar jag. Jag antar att du är nöjd med upplägget annars hade du väl inte anlitat dom!

    [Moderering av Admin: Regel 5]

    ****
    Ursäkta mig! "...de bloggar som det skrevs om här om veckan" syftar på artiklar i Computer Sweden. Men man kan inte förutsätta att alla som är intresserade av datorer läser Computer Sweden och det skadar inte att vara tydlig. Jag skulle ange källa lite tydligare.
    Ta bort källa om det bryter mot en regel.
    http://www.idg.se/2.1085/1.217492/bl...a-med-stamning
    Senast redigerat av plana den 2009-04-04 klockan 04:53.

  14. #14
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302
    vad har ni för avtal - betalar ni per timma, placering, besöksvolym, antal inlänkar...?

  15. #15
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Citat Ursprungligen postat av LaoWang
    Det är ju uselt av dem förstås, eftersom du ändå kan kolla det ganska enkelt med t.ex. linkdiagnosis.com - varför gör du inte det.
    Enkelt? Nja, det går att "gömma länkar", om man vet hur, som aldrig kommer gå att tracka med någon "backlinkchecker"

    /Patrik Berggren

  16. #16
    heads avatar
    head head är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    125
    Citat Ursprungligen postat av Patrik Berggren
    Enkelt? Nja, det går att "gömma länkar", om man vet hur, som aldrig kommer gå att tracka med någon "backlinkchecker"

    /Patrik Berggren

    Noindex-dofollow?
    Min Länkkatalog och min spelportal: Gratis spel

  17. #17
    planas avatar
    plana plana är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    102
    Är det det du betalar för? Gömda länkar?

  18. #18
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Citat Ursprungligen postat av plana
    Det beror samtidigt på att alla som skriver på denna hemsidan egentligen är konkurrenter till varandra. Hade det inte varit så hade diskussionen varit av annat snitt.
    Då kanske det är bäst du går tillbaka till WN, där det inte är lika många seo-proffs som diskuterar, och konkurrensfrågan blir således helt orelevant

    /Patrik Berggren
    Senast redigerat av Patrik Berggren den 2009-04-05 klockan 22:19.

  19. #19
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Citat Ursprungligen postat av plana
    Är det det du betalar för? Gömda länkar?
    Jag betalar aldrig för några länkar ... jag har mina egna resurser vad gäller det ... och, riktigt bra resurser som trycker upp det mesta i olika SERP:ar

    /Patrik Berggren

  20. #20
    Anders Tibblings avatar
    Anders Tibbling Anders Tibbling är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    329
    Citat Ursprungligen postat av plana
    Men inget företag presenterar och levererar. Det är mycket snack...
    Det gör jag varje månadsskifte för annars får jag inte betalt av mina kunder som endast betalar för resultat

    Jag har hittills inte fått några speciella frågor eller krav på att redovisa länkar men det blir nog vanligare framöver skulle jag tro, om det nu intresserar en kund. Däremot berättar jag om hur länkarna skapas vare sig de vill veta eller ej

    mvh zooloo

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)