Resultat 1 till 6 av 6

Nyckeord och htmlentities och title-problematik

  1. #1
    seattlegrunges avatar
    seattlegrunge seattlegrunge är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    262
    Keywords, svenska då alltså, är det en nackdel att skriva de som htmlentities? Alltså skriva ö istället för ett vanligt ö?
    Har sökmotorerna problem med det?

    Det ska ju fungera med vanligt ö om man nu skriver ut att teckenuppsättningen är iso-8859-1. Men hur gör man då med title-taggen om den innehållet å, ä och/eller ö? Title-taggen ska ju egentligen alltid vara FÖRST inom head-taggarna, som jag läste på ett par engelska sajter häromdagen, för att hela sajten ska vara så sökmotorvänlig som möjligt.

    Jag spanade in Jajja för skojs skull... de har htmlentities i title-taggen på sin sida, men vanligt formatera å, ä och ö på sina keywords och återigen htmlentities på på sin beskrivning.
    Efter alla dessa har de sin teckenuppsättning, dvs iso-8859-1.
    Någon tanke bakom deras sätt?

    Har man nu title-taggen överst och inte använder sig av htmlentities, så kan ju å, ä och ö flippa totalt kan jag tänka mig... kanske inte på Google o andra stora, men på andra (amerikapatriotiska?)

  2. #2
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Något jag faktiskt aldrig tänkt på. Jag använder åäö och tror inte det är något problem med det. Jag har även teckenuppsättning-iso-8859-1-taggen (långt ord) efter titeltaggen.

    Vad säger ni andra? Kan detta vara något problem?
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  3. #3
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Jag har i stort sätt alla varianter såg jag efter att frågan dök upp i ett annat forum. Nu arbetar jag nästan uteslutande med svenska sidor. Men där verkar det inte ha någon betydelse om du sätter "...8859-1-taggen" ovanför titeln eller direkt ovanför </head> eller vad den nu hamnar. Det går bra att blanda å-ä-ö med &ouml; i både löpande text och i metainformationen också ser jag.

  4. #4
    seattlegrunges avatar
    seattlegrunge seattlegrunge är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    262
    Verkar vara en knivig fråga det här
    Anyway... jag hittade inget svar någonstans om just detta och har även ställt frågan i andra forum, men ingen har kunnat ge något vettigt svar.

    Ni som rör er lite mer i "SEO-kretsar" och ""SE-kretsar", kan inte ni försöka luska ut om det finns nåt rätt och nåt fel... för det kan ju faktiskt spela ganska stor roll om nu sökmotorer gör på det ena eller andra sättet.

  5. #5
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Tja W3C har säkert något förslag på hur det skall se ut. Fast när jag provar och validera sidor verkar deras validator faktiskt inte bry sig om var ex "...8859-1-taggen" sitter någonstans, heller inte om man kör å-ä-ö eller &ouml;.
    Ur SEO-synpunkt på svenska sidor har det enligt min erfarenhet ingen betydelse, sidorna hittas och placeras bra oavsett hur man gör.
    Men visst kan det finnas ett "rätt eller fel" men å andra sidan kanske det inte finns det heller.

    Edit: Om det finns ett rätt eller fel så är påverkan troligtvis bara ytterst liten och det i såfall på marginalen, fast det kan ju vara viktigt det också.
    Senast redigerat av Urban G den 2006-06-14 klockan 14:58.

  6. #6
    seattlegrunges avatar
    seattlegrunge seattlegrunge är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    262
    urban_g: hehe, din edit fick tråden att fortsätta vara en diskussion utan stopp. Som du säger, det kan ju vara rätt viktigt det också

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Title på intärna länkar
    Av Kocken i forum Länkbygge
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-02, 19:04