Resultat 1 till 9 av 9

indexuppdatering

  1. #1
    Jumjums avatar
    Jumjum Jumjum är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    16
    Hej! Jag undrar bara hur ofta google uppdaterar sin index.
    Jag undrar alltså om man gör ändringar på sin hemsida, hur länge det dröjer innan google indexerar dessa ändringar och man ser resultat på seon.

    Tack!

  2. #2
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Google uppdaterar sitt index kontinuerligt hela tiden i en stor mängd olika datacentra.

    Angående hur ofta Google uppdaterar sin information om en specifik webbplats beror på hur ofta Googlebot besöker sidan och bedömer hur ofta den ska uppdateras. Det kan vara allt från 1 minut till flera veckor.

    Några faktorer som påverkar hur ofta Google uppdaterar:
    • Hur ofta du uppdaterar sidan.
    • Antalet, kvalitén och mängden nya färska inlänkar.
    • Elementet changefreq i din sitemap XML-fil. (osäker)
    • Enligt Google ska även PageRank ha att göra med hur djupt Google spindlar din sajt.
    Inlänkar och att uppdatera ofta är det viktigaste.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  3. #3
    Jumjums avatar
    Jumjum Jumjum är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    16
    ok tackar så mycket

  4. #4
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    [*]Enligt Google ska även PageRank ha att göra med hur djupt Google spindlar din sajt.
    Det låter intressant, har inte hört det förut, har du nån mer info på temat kanske? Varför eller på vilket sätt skulle crawlingens djup påverka PR:n?

  5. #5
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Hittade faktiskt inget officiellt från Google.com men hittade i alla fall detta från Matt Cutts som nog var det jag tänkte på när jag skrev:

    A: One of the classic crawling strategies that Google has used is the amount of PageRank on your pages. So just because your site has been around for a couple years (or that you submit a sitemap), that doesn’t mean that we’ll automatically crawl every page on your site. In general, getting good quality links would probably help us know to crawl your site more deeply.
    Dock från mars, 2006. Källa.

    Enkelt på svenska kan man nog säga att det mer handlar om inlänkar än PageRank.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  6. #6
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Lite gammal källa kanske, men min erfarenhet är att inkommande länkar till stor del påverkar hur ofta en site blir spindlad samt hur djupt.

    Med tanke på hur PageRank är uppbyggd (http://en.wikipedia.org/wiki/PageRank), borde väl även fler indexerade sidor bidra till att, om än i liten skala, öka PageRank på vissa interna sidor? Såklart beroende på hur den interna länkstrukturen ser ut.

  7. #7
    wonks avatar
    wonk wonk är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    29
    Kanske inte bara PageRank utan en sammanvägd 'vikt' som beskriver hu bra sajten är.

    OM sajten har stor sannolikhet för att kommma högt upp i sökresultaten bör den ju vara så färsk som möjligt. Medan dokument som bara dycker upp nåågon gång per år inte behöver vara dagsfärska.

  8. #8
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302
    Citat Ursprungligen postat av Bernt Johansson
    ...borde väl även fler indexerade sidor bidra till att, om än i liten skala, öka PageRank på vissa interna sidor? Såklart beroende på hur den interna länkstrukturen ser ut.
    Ja helt klart, PR skickas ju också även inom en sajt, även om det kan finnas "dämpningsfaktorer" för detta.
    Jag vill minnas att jag läst någon teori om att en sajt med väldigt många sidor skall ha lättare att nå hög PR än en med få (allt annat lika).

  9. #9
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302
    Jim: jag förstod ditt första inlägg, om crawling & PR, fel. Jag trodde att du menade att djupet i sig påverkade PR:n, vilket jag tyckte lät märkligt. Men du - och Cutts - menar ju tvärtom, förstås.

    Å andra sidan, med hänsyn till mitt sista inlägg ovan, så kan man tänka sig att crawlingens djup kan påverka PR i viss mån.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)