Resultat 1 till 7 av 7

Fundering ang. domän och Google

  1. #1
    anonymuss avatar
    anonymus anonymus är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    78
    Tjena!

    Hoppas jag verkligen inte har frågat i fel forumdel nu men det var svårt att bestämma vart jag skulle placera denna fråga

    Hur som helst, jag har en fundering på när det gäller vissa keywordsdomän.se i Googles resultat.

    Om man t.ex söker på "Allsvenskan" så ser man att allsvenskanPunktse rankas ganska högt upp, trots att inget av innehållet på sidan har med allsvenskan att göra.

    Är det så att Google verkligen rankar domänen så bra att den hamnar så högt upp, oavsett innehåll?

    Eller är det för att innehållet en gång varit mkt om allsvenskan?

    Någon som har en bra teori?


  2. #2
    Sisus avatar
    Sisu Sisu är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    54
    Citat Ursprungligen postat av anonymus
    Tjena!

    Hoppas jag verkligen inte har frågat i fel forumdel nu men det var svårt att bestämma vart jag skulle placera denna fråga

    Hur som helst, jag har en fundering på när det gäller vissa keywordsdomän.se i Googles resultat.

    Om man t.ex söker på "Allsvenskan" så ser man att allsvenskanPunktse rankas ganska högt upp, trots att inget av innehållet på sidan har med allsvenskan att göra.

    Är det så att Google verkligen rankar domänen så bra att den hamnar så högt upp, oavsett innehåll?

    Eller är det för att innehållet en gång varit mkt om allsvenskan?

    Någon som har en bra teori?

    Som regel så brukar google lägga en viss vikt på domännamnet. Det ska också nämnas att både Googles och andra sökmotorers primära mål är att leverera de mest relevanta resultaten för sökarna, men de lyckas inte alltid med det. Det vill säga, ibland så toppar en del sidor sökresultaten för konkurrenskraftiga nyckelord även om sidan har väldigt lite eller ganska orelevant innehåll.

    Min uppfattning är att den primära anledningen som brukar göra att en hemsida rankas högt i sökresultaten har att göra med sidans inlänkar, dvs., vilka hemsidor och hur många hemsidor som länkar till den.

    Nu har jag inte analyserat just det exemplet som du nämner här, men förmodligen så har den sidan många inlänkar som gör så att googles algoritm tror att innehållet är relevant för allsvenskan.
    Senast redigerat av Sisu den 2009-02-18 klockan 02:39.
    Skapa Hemsida Snabbt! 590+ olika designer.

  3. #3
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302
    Jag har sett många exempel på hur domännamnet kan lyfta en sajt till en bra position. Sajter med lite eller dåligt eller irrelevant innehåll. MFA-sajter.
    Jag tycker det verkar som om domännamnet får lite väl stor betydelse i Googles viktning. Domännamnet har blivit en lucka för spamsajter eftersom de kan ranka så bra utan bra innehåll. Kanske kommer Google att ge mindre vikt åt domänen ju tydligare detta blir.

  4. #4
    Jakob Kegels avatar
    Jakob Kegel Jakob Kegel är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Valletta, Malta
    Inlägg
    18
    Ett doman namn som exakt matchar en sokning kan ge frovanansvart bra placering. Darfor kan det ibland vara vart att spendera en del pengar pa att fa tag pa doman namn som exakt matchar det som dina kunder soker. Kolla Aaron Walls artikel i amnet.

  5. #5
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302
    Men eftersom vi inte vet hur Googles algoritm kommer att se ut i framtiden så är det också hög risk att betala mycket pengar på en domän bara för att man tror att den kommer att ha lättare att ranka bra på ett visst nyckelord.

  6. #6
    Jakob Kegels avatar
    Jakob Kegel Jakob Kegel är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Valletta, Malta
    Inlägg
    18
    Men eftersom vi inte vet hur Googles algoritm kommer att se ut i framtiden så är det också hög risk att betala mycket pengar på en domän bara för att man tror att den kommer att ha lättare att ranka bra på ett visst nyckelord.
    Helt sant, en viktig avvagning.

  7. #7
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    121
    Sedan kan det ju vara så att om nyckelordet finns i domänen blir det en bra effekt av länkar där länktexten är www.nyckelordet.se. Nyckelordet kommer med naturligt så att säga...

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Moderna myter inom SEO
    Av Jim Westergren i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2011-05-21, 01:13
  2. Länkar och hur de värderas av Google
    Av Gustav i forum Länkbygge
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2009-02-19, 08:46
  3. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-09-13, 21:49
  4. Fråga om google kan en domän hjälpa en annan
    Av kmv i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-03-10, 21:20
  5. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-26, 08:09