Resultat 1 till 4 av 4

Keywords i sökvägen

  1. #1
    HenrikAIs avatar
    HenrikAI HenrikAI är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    18
    Sitter och funderar på en sak. Låt oss säga att jag gör en sida och vill optimera för "resor till Italien".

    Låt oss säga att sökvägen till min sida är /resor/till/italien.html

    Ponera nu att jag även villl optimera för "resor till Rom" och "resor till Milano". Skulle det då fungera bra om jag i mina interna länkar lägger på Rom och Milano, typ: /resor/till/italien.html?rom+milano eller /resor/till/italien.html/rom+milano ?

    Så frågorna då alltså:

    1) Sabbar jag för frasen "resor till Italien"?
    2) Hjälper det "resor till Rom" och "resor till Milano"?

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Skulle nog säga att det kommer fungera bra för både resor till Italien och resor till Rom resp Milano (om jag förstått frågan ordentligt). Detta då mappen/sökvägen är mycket relevant för helhetsinnehållet.
    Skulle kanske ha gjort på ett litet annat sätt för att inte gå så himla långt ned i mappstrukturen.
    Ex;
    resor/till/italien.html* , Italien presenteras där som huvudsida och länkar till;
    resor/till/rom.html
    resor/till/milano.html

    Du får då en bra relevant interlänkning mellan sidorna samt möjlighet till direktlänkning till de respektive orterna från andra interna och externa sidor.
    Det enda jag är lite fundersam på är om mappnamnet "till" är så där himla bra.
    Men det kan nog någon annan ge svar på.

    *Ev index.html istället för italien.html men då bör italien finnas med i något mappnamn.

  3. #3
    HenrikAIs avatar
    HenrikAI HenrikAI är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    18
    Du har nog förstått rätt.. nästan i alla fall. Jag var kanske lite otydlig inser jag när jag läser genom mitt inlägg.

    Jag tänkte alltså inte ändra något innehåll på sidan, eller lägga till nya sidor, utan egentligen bara ändra mina interna länkar genom att lägga på lite "trams" eller vad man ska kalla det, alternativt ändra filnamn från "italien.html" till "italien-rom-milano.html".

    Eller om jag formulerar om mig helt. Om jag byter filnamn från "italien.html" till "italien-rom-milano.html":

    1) Är det dåligt för sökningar på bara Italien? (???)
    2) Är det bra för sökningar på Rom och Milano? (ja, antar jag)
    Senast redigerat av HenrikAI den 2006-06-15 klockan 12:19.

  4. #4
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Hm ok.
    Om du menar att "trams" är relevanta ord som står på den sidan du länkar till så är det inga problem att använda de i en inter- eller externlänktext.
    Filnamnsbyte tja, det lär fungera om det är relevant dvs innehållet på sidan handlar om det som filnamnet säger. Fast du får det lite svårare att optimera på fler nyckelord på en sida mot vad du skulle få att dela upp det i flera sidor.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Kan man ha 2 språk i keywords?
    Av Alfons74 i forum Optimering
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-17, 20:12
  2. Verktyg som föreslår keywords ur innehåll.
    Av David i forum SEO-verktyg
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-08-23, 08:00
  3. keywords
    Av berraåsnobben i forum Optimering
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-22, 09:44
  4. Title, keywords och description
    Av berraåsnobben i forum Optimering
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-16, 12:18
  5. Hur är det med keywords i meta-taggen?
    Av eidos- i forum Optimering
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-03-23, 22:06