Resultat 1 till 3 av 3

Sjönk från plats nr 2 till 9 efter en inlänkning?

  1. #1
    carlespuyols avatar
    carlespuyol carlespuyol är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    29
    Jag låg tvåa på google med ett av mina sökord och hade gjort det i ca 1 månad.

    jag jobbade med att få lite inlänkar och anmälde mig på en länk katalogs grejj för att få in en extra inlänkning.

    Sen samma dag som jag fick min sajt länkad från länkkatalogen sjönk den 6-7 platser och har inte kunnat komma upp igen..

    Var det en ren slump eller kan en länk från en länkkatalog som kanske inte är särskilt omtyckt av google dra ner en ny sajt på det här sättet?

  2. #2
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    348
    Det tar ju oftast ngn vecka innan länkar indexeras av Google och enligt egen erfarenhet av mekande i Google webmaster tools så verkar det som att det tar ytterligare ngn vecka innan länkarna räknas i beräkningen av SERPen (rätta mig om jag har fel). Så om rankingen gick ner samma dag som länken började visas i länkkatalogen så kan man utesluta att den skulle ha kunnat påverka.
    Inte längre 1:a på sökmotoroptimering. Vera&John.

  3. #3
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Sannolikt är det inte carlespuyol att det är orsaken. Men att utesluta det säkert vill jag inte göra.
    Google kan indexera en nyinlagd länk inom någon timme bara. Den länkens påverkan på sidan i serpen kan ligga på 2 dagar och mer, som jag själv har sett ett antal gånger. Även om jag får intrycket av att det har krupit uppnått några dagar under det senaste året.

    Men om du bara legat bra till i en månad så kan det likaväl vara de vanliga rörelserna i serpen.
    Eller det kan också vara så att dina konkurrenter som ligger under vaknat till och under den där månaden aktiverat sig för att ta sig förbi. Inte ovanligt det heller om man sticker förbi etablerade sidor.
    Så frågan är om du sjunkit eller dina konkurrenter har gått förbi. Resultatet är det samma men orsak och verkan är annorlunda.

    Samtidigt brukar normalt inte en länk kunna sänka en sida. Sidan kan hoppa ned en del, ja men den går tillbaka till samma plats eller högre efter några dagar/vecka. Händer dock inte alltid men är inte ovanligt.
    Senast redigerat av Urban G den 2009-02-21 klockan 22:17. Anledning: text.korr

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. 301 redirect: förklaring och guide
    Av Jim Westergren i forum Optimering
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2011-05-29, 17:32
  2. Länkar och hur de värderas av Google
    Av Gustav i forum Länkbygge
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2009-02-19, 08:46
  3. Hur jag har fått läsare till min hemsida
    Av Peter U Larsson i forum Övrig internetmarknadsföring
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-03-03, 16:25
  4. Sveriges första SEO-tävling!
    Av Jim Westergren i forum SEO-tävlingar
    Svar: 767
    Senaste inlägg: 2007-10-01, 10:13
  5. 301 Redirect till mapp från default.asp
    Av haishen i forum URL-omskrivning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-12-08, 18:28