Resultat 1 till 8 av 8

description

  1. #1
    martini115s avatar
    martini115 martini115 är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    12
    hej

    undrar hur viktigt det är att description har keywords som titel och <h1> ?

    tack
    m

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    För att svara på den frågan behöver vi nog veta vad du menar med description.
    Decscription menas i de allra flesta fall metataggen som finns inom <head> och </head> på en webbplats.
    Dvs den text som brukar stå som beskrivande text under den klickbara länken som man får fram efter en sökning i sökmotorer som Google.
    Om du syftar på texten i metan så bör den vara beskrivande vara så intressant att folk vill
    klicka sig in på din webbplats. Kan gärna innehålla nyckelord om de finns i ett logiskt sammanhang och är naturliga i den beskrivande texten och stämmer överens om vad sidan handlar om.
    H1 kan du inte använda där och det där med title hänger jag inte riktigt med på.
    Det finns en hel del information om det här i guiderna.

  3. #3
    Katjings avatar
    Katjing Katjing är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    17
    Antar att du menar hur viktigt det är att keywordsen INGÅR i description? Om det är lika viktigt som i h1 och i title.

    Svaret är: det är inte viktigt på något sätt vad gäller ranking. Däremot ska description som Urban säger, vara lockande skriven för att generera klick. Sökord som ingår i description fetmarkeras och drar uppmärksamheten till sig.

    Jag har en väldigt utförlig guide till on page-optimering här.

  4. #4
    altgards avatar
    altgard altgard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    104
    Katjing,

    Intressant det du skriver.. Att det inte är viktigt på något sätt vad gäller ranking? Vad har du för belägg för detta?

    Jag anser tvärtom.. att det har betydelse. Att allt man gör har betydelse. Även t ex meta keywords fast VÄLDIGT liten.

    Om vi tar meta description som nu tas upp i tråden.
    Om jag har en korrekt meta description väljer Google att visa denna i SERPen. Mina keywords blir då fetmarkerade och om texten är bra genererar den fler klick. Så långt är vi överense.

    Om jag tar det ett steg till. Jag tror att varje klick är som en röst. Fler röster = högre ranking.

    Desstuom ökar det min keyword densitet på ett användarvänligt och korrekt sätt.

  5. #5
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Citat Ursprungligen postat av altgard

    Om jag tar det ett steg till. Jag tror att varje klick är som en röst. Fler röster = högre ranking.

    Desstuom ökar det min keyword densitet på ett användarvänligt och korrekt sätt.
    Jag har aldrig sett någon som kunnat visa på att fler klick ger bättre position och keyword density är något som man förslagsvis inte kollar på alls annat än att se till att man inte har proppat sidan alldeles för full.

    Ibland kan det vara användbart att prata om keyword density trots att det inte är en faktor, det kan många gånger vara svårt att förklara att det måste vara tydligt vad texten handlar om utan att den för den skull är stuffad (fullproppad, eller har någon annan en bättre översättning).
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  6. #6
    altgards avatar
    altgard altgard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    104
    Eftersom Google mäter hur folk klickar på deras sidan vore det rent logiskt att de också använder informationen. Det är ett bra sätt att se vad som är relevant för den specifika sökningen. Jag tror också det är en av anledningarna till att man kan få en rätt bra placering på en ny sida/sajt precis i början för att sedan sjunka. Det är Google sätt att testa relevansen.

    Det mesta kring SEO är bara teorier och alla har sitt sätt att arbeta på.
    Som jag skrev tidigare tror jag att allt du gör påverkar din organiska position på ett eller annat sätt, antingen direkt eller indirekt.

    Ponera att det är som du säger att Google inte tar vara på klickstatistiken. En bra och korrekt description-tagg ger fortfarande fler klick. Fler klick ger fler besökare. Fler besökare ger fler länkar osv osv.. Sen gäller det att såklart viktigt att backa upp detta med bra innehåll och semantiskt korrekt utformad sida.

    På detta sätt har jag alltid arbetat och de sajter jag ansvarar för rankar väldigt bra (top 1-3) på ALLA viktiga nyckelord.

    Jag testade att pausa vissa ord med väldigt hög CR i AdWords där jag rankade sämre organsikt (pos. 5-10) där jag bör ha rankat mycket högre. Detta för att få fler klick organsikt. Efter ett tag rankar jag 1-4 på dessa ord. Vet inte om det är en tillfällighet eller om det var det som gjorde susen.

    Denna diskussion är egentligen överflödig. För ingen vill väl påstå att en korrekt description-tagg är fel att ha? Vet ni någon SEO-konsult som inte hade påpekat en felaktig description-tagg vid en genomgång av en sida?

    Vad gäller keyword density menade jag inte att man skulle proppa sidan full av sökord. Kom bara inte på ett bättre sätt att föklara mig. Det jag menar är att självklart ska man ha med sitt/sina keywords i H1,H2,H3, title, description osv på ett naturligt och användarvänligt sätt.

  7. #7
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av altgard
    Eftersom Google mäter hur folk klickar på deras sidan vore det rent logiskt att de också använder informationen.
    Om mycket trafik skule vara lika med hög placering i serpen så skulle det aldrig ändras i toppen, eftersom de siterna hela tiden får flest besökare.

  8. #8
    altgards avatar
    altgard altgard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    104
    Citat Ursprungligen postat av webguide
    Om mycket trafik skule vara lika med hög placering i serpen så skulle det aldrig ändras i toppen, eftersom de siterna hela tiden får flest besökare.
    Brukar Google vara så simpla i sina variabler? Ren mattematik och logik säger att man inte kan jämföra så.. Det bör ju även Google förstå.

    Men det skulle kunna vara så att de gör en benchmark med hur många procent av klicken man brukar få vid samma placering-

    T ex placering 2 på på ett nyckel ord ger 50% av alla klick kanske denna bör vara på placering 1 istället.

    Placering 113 ger 0,2% av alla klick kanske bör vara på placering 27 istället.. osv. osv.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Duplicate meta description
    Av backen i forum Optimering
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-09-08, 14:35
  2. Duplicate content i meta description?
    Av Vindvilja i forum Optimering
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-05-05, 20:58
  3. Meta keywords + description, längd och antal?
    Av tellement i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-05-01, 23:14
  4. Description från mindre katalog
    Av daniel_ i forum Google
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-11-08, 11:57
  5. meta description utan innehåll?
    Av Jacob Jarnvall i forum Optimering
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-06-25, 17:00