Resultat 1 till 14 av 14

Kan en site indexeras UTAN inlänkar?

  1. #1
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Ja, den stora frågan ställdes i ett privat forum, och nu är testet färdigt.

    Läs det hela på Josh Spauldings blogg.

    Klart intressant

    /Patrik Berggren

  2. #2
    Da Bears avatar
    Da Bear Da Bear är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    72
    Inget är omöjligt.
    Har själv en domän utan inlänkar och utan innehåll som google har indexerat.

  3. #3
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Ja, det är rätt vanligt. Senast för några dagar sedan som en sida jag jobbar med som inte är klar ännu är indexerad fullt ut i Google och till och med fått besökare därifrån. Absolut inga inlänkar eller ens URLen utskriven som text någonstans.

    Anledning: Jag surfar själv på sajten och har SearchStatus med både Google PageRank och Alexa påkopplat.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  4. #4
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Lite roligt är det, att även om urlen inte är länkad så följer google den.

    Själv surfar jag aldrig på en utvecklingssite med Google Toolbar, Alexa, eller annat "skit" aktiverat ... och, en site jag utvecklar läggs heller inte ut under rätt domän förrän den ska synas

    Men, det är en annan frågeställning

    /Patrik Berggren

  5. #5
    rikfreds avatar
    rikfred rikfred är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    34
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    Ja, det är rätt vanligt. Senast för några dagar sedan som en sida jag jobbar med som inte är klar ännu är indexerad fullt ut i Google och till och med fått besökare därifrån. Absolut inga inlänkar eller ens URLen utskriven som text någonstans.

    Anledning: Jag surfar själv på sajten och har SearchStatus med både Google PageRank och Alexa påkopplat.
    Intressant. Var Analytics och Webmasters Tool implementerat?
    Fredrik Winberg | SEO-konsult på iProspect

  6. #6
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Intressant. Var Analytics och Webmasters Tool implementerat?
    Nej.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  7. #7
    Kockens avatar
    Kocken Kocken är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    BD
    Inlägg
    63
    Jag hjälpte ett företag med en site i somras och la ut en arbetskopia på en domän som aldrig använts tidigare. Efter ett tag gick den om den "ordinarie" siten i sökresultaten. Det var inte så uppskattat

    Till domänen jag la den på finns inga länkar och det har aldrig legat något innehåll där.

  8. #8
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Patrik,

    Har du några tips att undvika få en sajt indexerad innan den är klar?

    Med en mer seriös sajt jag jobbar på nu är den blockad i robots.txt tills vidare, ligger även på en annan domän. En annan metod kan vara lösenord i .htaccess. Eller IP-blockning av googlebot. Har du några tips? Man vill ju inte att Google ska "minnas att den varit blockad" efter det man har släppt blocken.

    Samtidigt kan det vara bra att få en del historik på en domän så tidigt som möjligt ...

    Ett tips kan ju vara att lägga upp endast index-filen på domänen med en del text och där folk till exempel kan skriva in sin e-post för att få mail när sidan öppnas. Utvecklingen av sidan kan ju sedan ske i en blockerad miljö och när det är helt klart kan det ersätta den temporära index-filen och mail kan gå ut.
    Senast redigerat av Jim Westergren den 2009-02-26 klockan 17:20.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  9. #9
    rikfreds avatar
    rikfred rikfred är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    34
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    Ett tips kan ju vara att lägga upp endast index-filen på domänen med en del text och där folk till exempel kan skriva in sin e-post för att få mail när sidan öppnas. Utvecklingen av sidan kan ju sedan ske i en blockerad miljö och när det är helt klart kan det ersätta den temporära index-filen och mail kan gå ut.
    Det låter bra. Både för användare och sökmotorer, vilket brukar gå hand i hand
    Fredrik Winberg | SEO-konsult på iProspect

  10. #10
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    Patrik,

    Har du några tips att undvika få en sajt indexerad innan den är klar?
    Rent krasst så är det så här: Vill du inte få siten indexerad, lägg inte ut den så den blir tillgänglig. DET är den enda regel som finns.

    Annars finns bara de saker du precis skrev, om man inte kan använda en egen utvecklingsdomän där man kan skapa subdomäner för varje kunds site, bakom inloggning (.htaccess eller windowsinloggning).

    Själv har jag ju en egen utvecklingsmiljö med server (både linux och windows) etc hemma. Det säkerställer att INGEN utomstående kommer åt siten. När den väl sedan är klar, gör jag "subdomänversionen" på egen domän och skickar ut url:en till eventuell kund.

    /Patrik Berggren

  11. #11
    Daniels avatar
    Daniel Daniel är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    147
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    Patrik,

    Har du några tips att undvika få en sajt indexerad innan den är klar?
    Nu heter inte jag Patrik men kan inte annat än hålla med honom i hans svar

    Det bästa är att ha en separat utvecklingsmaskin som sitter så att den inte går att komma åt utifrån och när man är klar med sin utveckling kör man ut sidan på sin korrekta domän. Detta gäller både nyproduktion och uppdateringar av en befintlig sida.

    - Man avslöjar inte för konkurrenterna vad man håller på med innan man är klar.
    - Man riskerar inte att exponera några säkerhetsluckor som ev. kan finnas under uyvecklingsfasen.
    - Man har en "testmiljö" där man kan labba och göra större uppdateringen i lugn och ro och testa igenom sidan ordentligt innan man driftsätter dem.
    - Man kan jobba med innehållet på sidan i en testmiljö utan att behöva publicera informationen.

    Har man ingen fysisk separat maskin kan man med enkelhet använda virtuella maskiner. Vi använder virtuella maskiner flitigt och jag tycker själv att det är guld värt. Man kan ha olika maskiner för olika kunder och med olika konfigureringar som man kör igång på samma fysiska maskin beroende på vilken kund eller vilket projekt man jobbar med. Det är i princip samma upplägg som webbhotellen använder för att erbjuda VPS tjänster. Man kan köra virtuella maskiner på en vanliga laptop eller stora bladservrar, beroende på vilka behov man har. Har man exempelvis en Vista/XP laptop kan man på den köra en virtuell maskin med Windows Server och en med Linux och på samma burk då ha alla möjligheter när och om man behöver det.

    Det finns 100 andra smarta saker man kan vinna på att köra virtuella utvecklingsburkar och har man inte kikat på det tidigare tycker jag att man ska lägga en liten stund på att läsa på om det. VMware eller Hyper-V är bra produkter om man vill börja kika på virtualisering.

  12. #12
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Kan inte mer än hålla med. Min server hemma kör jag VMWare på. EN för windows 2003 server och en för Linux (ubuntu), så slipper det bli så dyrt.

    Behöver man "ta med sig" det hela är det lätt fixat ... ut med den fysiska filen och upp med den på laptopen, sedan är det bara att "åka till kund" och visa upp.

    /Patrik Berggren

  13. #13
    Fredlunds avatar
    Fredlund Fredlund är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    41
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    Ja, det är rätt vanligt. Senast för några dagar sedan som en sida jag jobbar med som inte är klar ännu är indexerad fullt ut i Google och till och med fått besökare därifrån. Absolut inga inlänkar eller ens URLen utskriven som text någonstans.

    Anledning: Jag surfar själv på sajten och har SearchStatus med både Google PageRank och Alexa påkopplat.

    En annan anledning kan också vara att när man köper en domän hamnar man på olika sidor med "nyregistrerade domäner" vilket kan generera inlänkar.

    Speciellt .com/.net/.org jag fick uppåt 10 inlänkar när jag reggade en av mina domäner.


    skapar man en subdomän som inte har några inlänkar blir den inte indexerad.

  14. #14
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Jag har en sida som bara är ett litet embryo. Skickade en länk till en kompis som har Gmail. Vips så hittade jag sidan i sökresultaten.

    Jag har inte besökt sidan inloggad i mitt konto eller med Google Toolbar installerat.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Länkar och hur de värderas av Google
    Av Gustav i forum Länkbygge
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2009-02-19, 08:46
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-05, 18:35
  3. Inlänkar utan speciell ankartext?
    Av j0han i forum Länkbygge
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-09, 21:47
  4. Skum Pagerank på en site jag tänkt köpa
    Av robbanf i forum PageRank
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-09-16, 19:45
  5. Antalet inlänkar
    Av rickardx i forum Länkbygge
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2006-06-11, 20:37