Resultat 1 till 5 av 5

Andel klick till 1a-platsen

  1. #1
    nosnajs avatar
    nosnaj nosnaj är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    20
    Jag driver en sida där jag ligger 1a med mitt sökord, dock så syns 3 sponsrade länkar ovanför.
    När jag undersökte lite fick jag fram att under 1års tid har cirka 1% av alla sökningar resulterat i ett besök på min sida.
    Har sett vissa listor med data om hur stor andel varje position får, men att 3 sponsrade länkar skulle ta så stor del av sökningarna var oväntat, har folk svårt att skilja på vad som är sponsrade länkar och ej?
    Nästa teori är att sökord som har större konkurrens får lägre andel av sökningarna till riktiga besök till sidorna eftersom många söker och bara kollar vilken position deras sidor har.

    Någon som har liknande siffror och erfarenheter?

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Siffran 1% låter nästan osannolikt med plats 1 i den organiska listan.
    Första frågan blir här.
    - Hur har du gjort för att ta rätt på antal sökningar under ett år?
    Om du har använt https://adwords.google.com/select/KeywordToolExternal så skall matchningstyp Exakt användas annars får du helt fel siffror. Visserligen stämmer inte alltid Exakt heller skall väl tilläggas.

    Nästa fråga blir:
    - Stämmer din sida med vad folk verkligen är ute efter när de använder det sökordet?
    Låt säga som exempel att du ligger 1:a på ordet sten som i mineral. Men folk söker på namnet Sten.
    Sedan, framgår det av titlen på sidan och den beskrivande texten som visas i Google efter en sökning vad sidan handlar om. Eller är den totalt intetsägande eller kanske t.o.m. missvisande.

    En placering på topp ett bör ge, som du nog fått fram, någonstans mellan 30-60% av alla som söker på ordet.
    Även faktorer som om de som söker är ute efter att köpa en specifik produkt och din sida bara är en allmän information om det hela så lär inte så många klicka sig in till dig.
    Och tvärtom då.

    Den andra teorin är intressant men jag lämnar över spekulationerna där till andra.

  3. #3
    nosnajs avatar
    nosnaj nosnaj är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    20
    Jag missade ange matchningstyp exakt, tack för tipset.
    Med de nya uppgifterna hamnar det på 12% under föregående månad.

    Jag vill nog påstå både titel, beskrivning samt sidans innehåll är lockande för ordet folk söker på.

  4. #4
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    12% men då gick du på föregående månads sökningar. Vilket är februari eventuellt januari.
    Har du tittat lite på hur trenderna ser ut på nyckelordet om det är variationer över säsong?
    Kan göras här http://www.google.com/insights/search/ eller här http://www.google.com/trends

    Edit:
    Ok tittade på vilken sida det gäller. Blir det inte att gå lite över ån efter vatten att gå via din sida när man kan klicka på AdWords-annonser i stället när det gäller det där området?
    Tror nog att hela förklaringen ligger där.
    Senast redigerat av Urban G den 2009-03-05 klockan 23:25.

  5. #5
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Kom sedan ihåg att det INTE rör sig om EXAKTA siffror som Google slungar iväg. Det är "estimates" och kan skilja ett antal procent upp och/eller ned

    /Patrik Berggren

    PS ... jag är även benägen att hålla med Urban, i hans senaste påstående ...

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Äldre kataloglista
    Av Jim Westergren i forum Kataloger
    Svar: 556
    Senaste inlägg: 2011-06-16, 19:11
  2. 301 redirect: förklaring och guide
    Av Jim Westergren i forum Optimering
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2011-05-29, 17:32
  3. Hur jag har fått läsare till min hemsida
    Av Peter U Larsson i forum Övrig internetmarknadsföring
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-03-03, 16:25
  4. Sveriges första SEO-tävling!
    Av Jim Westergren i forum SEO-tävlingar
    Svar: 767
    Senaste inlägg: 2007-10-01, 10:13
  5. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-04-03, 01:59