Resultat 1 till 14 av 14

Varför faller jag i index?

  1. #1
    macsons avatar
    macson macson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockohlm
    Inlägg
    24
    Hej!

    Jobbar mycket med CMS-systemet [sökord bortredigerat enligt förfrågan av trådskapare] som är ett sjukt intressant system som bygger på .NET, XML och XSLT.

    Eftersom det är ett ganska nytt fenomen och jag känner att det kan bli stort i framtiden så vill jag vara ute i god tid.

    Jag har köpt ett domän med lämpligt namn, på denna har jag en site som, dels berättar vad jag kan erbjuda, men också en blogg för att höja informationsvärdet.

    MEN.

    I början, precis när siten var ny indexerad, helt utan content (bara förstasidan, inte bloggen) kom den på första plats när man googlade "[sökord bortredigerat enligt förfrågan av trådskapare]", nu 2 månader senare har den fallit ner längst ner på andra träfflistan. (Titel är ju [sökord bortredigerat enligt förfrågan av trådskapare], så heter också domänen) Trots att jag har mer innehåll nu än då och trots att jag fixat några inlänkar från andra [sökord bortredigerat enligt förfrågan av trådskapare]-siter.

    Vad har jag gjort för fel?

    Om man googlar "[sökord bortredigerat enligt förfrågan av trådskapare]" kommer andra siter mycket högre, dessa är inte i närheten så relevanta som min. Varför blir jag straffad?

    Är sidan "för bra för att vara sann" och räknas som SPAM? Vad tror ni?

    // M
    Senast redigerat av Jim Westergren den 2009-04-18 klockan 19:27.

  2. #2
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Som jag ser det så finns första sidan som "duplicate content".

    En annan sak. Är det "[sökord bortredigerat enligt förfrågan av trådskapare] konsult" eller "[sökord bortredigerat enligt förfrågan av trådskapare]-konsult"?

    Din titel ser ut så här:

    [sökord bortredigerat enligt förfrågan av trådskapare] Konsult - [sökord bortredigerat enligt förfrågan av trådskapare] CMS, [sökord bortredigerat enligt förfrågan av trådskapare] programmerare, [sökord bortredigerat enligt förfrågan av trådskapare] utvecklare - [sökord bortredigerat enligt förfrågan av trådskapare]coKonsult.se

    Min första sidas titel, skulle jag helt optimera för det viktigaste sökordet, och då se ut så här:

    [sökord bortredigerat enligt förfrågan av trådskapare] Konsult < [sökord bortredigerat enligt förfrågan av trådskapare]Konsult.se

    Sedan skulle jag skapa extra sidor, för varje keyword som är "stuffad" i titeltaggen. dvs, separata sidor för:

    [sökord bortredigerat enligt förfrågan av trådskapare] CMS
    [sökord bortredigerat enligt förfrågan av trådskapare] Programmerare
    [sökord bortredigerat enligt förfrågan av trådskapare] Utvecklare

    Ser min till [sökord bortredigerat enligt förfrågan av trådskapare] "on-page", tycker jag inte det verkar "något att ha", då din meny "[sökord bortredigerat enligt förfrågan av trådskapare]" pekar till /umbraco.aspx (samma sida som [sökord bortredigerat enligt förfrågan av trådskapare]konsult.se). Du måste välja. Antingen eller. Den kan inte visas som "2 olika sidor", vilka de är i Google, men ha exakt samma innehåll.

    Nu fick du lite gratis råd. Känner mig givmild idag

    /Patrik Berggren
    Senast redigerat av Jim Westergren den 2009-04-18 klockan 21:23.

  3. #3
    macsons avatar
    macson macson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockohlm
    Inlägg
    24
    Hej Patrik!

    Det är ju tros allt helg snart =) Uppskattar din givmildhet sjukt mycket! Du får skicka PM om du behöver hjälp med något som ligger inom ramen för vad jag hanterar bra. (eller iaf bättre än seo).

    Oj. Det har jag inte ens tänkt på, att det skulle vara dubbelt, vilken nybörjar tabbe. Kan detta vara anledningen till att jag succesivt åkt längre ner? Jag anses oseriös?

    Räcker det med att jag tar bort detta? Eller är jag "stämplad" nu?

    Ang titeln. Den är "[sökord bortredigerat enligt förfrågan av trådskapare] Konsult", fast det är ju en särskrivning, därav min "variant" i H1-taggen. Menar du att bindestrecket påverkar betydelsen av ordet?

    Btw, vad betyder "stuffad"?

    EDIT:

    Såg även denna sida:
    http://www.webmarketing.se/seo/vikti...idd-lankjuice/

    Där det står "Du riskerar egentligen inget straff för “duplicate content” för likadana sidor inom samma domän, men ett stort problem är att sajtens länkjuice blir utspridd på två eller flera olika sidor istället för att koncentreras till en." Vad vet vi om detta? Blir man straffad, eller är det olika beroende på typen av dublicerat innehåll?
    Senast redigerat av Jim Westergren den 2009-04-18 klockan 19:29.

  4. #4
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Patrik har ju helt rätt med sökorden men är det verkligen ditt generella sökord för siten?? normalt sett har men att sökord som hanterar både servicen och vart man befinner sig för att så att säga hitta rätt folk på rätt plats...

    Du kanske bara gör en test för att leka med sökorden men för min del anser jag att service och location är sökorden du bör använda... du uppdaterar väl för det i framtiden kanske...

    Det är ju inte svårt att ranka på ett specifikt sökord som ditt egen namn etc. etc.

    Michael

  5. #5
    macsons avatar
    macson macson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockohlm
    Inlägg
    24
    Michael, tack för att du svarar...

    Hur menar du? borde jag köra på [sökord bortredigerat enligt förfrågan av trådskapare] service? och [sökord bortredigerat enligt förfrågan av trådskapare] location?

    Tror du att det är dessa ord folk söker på?

    Citat Ursprungligen postat av spagetti
    Det är ju inte svårt att ranka på ett specifikt sökord som ditt egen namn etc. etc.
    - Det är ju det som är grejen. I början var jag etta när man sökte [sökord bortredigerat enligt förfrågan av trådskapare] konsult, nu hamnar jag på träfflista 2 på google. Men på tex Yahoo och altavista ligger jag fortfarande etta... frågan är, varför?

    / M
    Senast redigerat av Jim Westergren den 2009-04-18 klockan 19:29.

  6. #6
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Vad har du gjort för något sedan du rasade?

    Tänk tillbaka på förändringar du gjort, on-page och off-page, så kanske du hittar ett samband.

    det kan också vara så att de som konkurrerar med dig i träfflistan har gjort förändringar på sina siter både on-page och off-page.

    Man kan inte bara koncentrera sig på sin egen site utan även hålla koll på sina konkurrenter i träfflistan för att se vad de gör. Annars kan man snabbt halka efter.

    "stuffad" betyder att man lagt in alla tänkbara sökord i tron att man ska ranka bättre ....

    Tror inte "location" är viktigt, för denna service, då "location" inte är av betydelse idagens it-samhälle och för it-tjänster.

    /Patrik Berggren

  7. #7
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Citat Ursprungligen postat av macson
    Michael, tack för att du svarar...

    Hur menar du? borde jag köra på [sökord bortredigerat enligt förfrågan av trådskapare] service? och [sökord bortredigerat enligt förfrågan av trådskapare] location?

    Tror du att det är dessa ord folk söker på?



    - Det är ju det som är grejen. I början var jag etta när man sökte [sökord bortredigerat enligt förfrågan av trådskapare] konsult, nu hamnar jag på träfflista 2 på google. Men på tex Yahoo och altavista ligger jag fortfarande etta... frågan är, varför?

    / M
    Jag svarde inte riktigt på din fråga men reagerade på ditt specifika sökord.

    Jag tror inte någon söker på [sökord bortredigerat enligt förfrågan av trådskapare] uton du eftersom du vet att du finns.

    Vilken service har ditt företag?
    Var finns ni?

    Det är hela den biten SEO handlar om...

    du letar ju inte efter en icabutik som du ska köpa bil eller hur??

    Michael
    Senast redigerat av Jim Westergren den 2009-04-18 klockan 19:29.

  8. #8
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    [sökord bortredigerat enligt förfrågan av trådskapare] är ett CMS verktyg och nog borde någon söka på det ordet med en del modifiers. Kanske inte så många ifrån Sverige, då det är en extremt liten marknad i förhållande till den globala marknaden.

    /Patrik Berggren
    Senast redigerat av Jim Westergren den 2009-04-18 klockan 19:30.

  9. #9
    macsons avatar
    macson macson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockohlm
    Inlägg
    24
    Patrik: De enda ändringar jag gjorde när jag började falla var att lägga till bloggen och att skapa den här länken (som gjorde att det blev "dubbelt innehåll" som du pratade om. Allt dett är dock ändrat.

    Om konkurrenter gjort betydande ändringar, varför då inte dessa gått om mig på Yahoo osv?

    Skickade också en "reconcideration request" till Google och så får vi hoppas att de är barmhärtiga.

    Ang sökorden så riktar jag mig mest till företag som redan vet vad [sökord bortredigerat enligt förfrågan av trådskapare] är, men som behöver en expert. Det är inte så att jag "raggar nya kunder" via denna sida.Jag är ju medveten om att marknaden är liten, därför borde det ju vara enkelt att ligga bra till, men ack inte.
    Senast redigerat av Jim Westergren den 2009-04-18 klockan 19:30.

  10. #10
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Nu har jag inte tittat så noga men jag tror jag kan redan gissa mig till vad som är problemet.

    Google har ett fenomen att helt nya sajter får en slags skjuts och rankar väldigt bra en kort tid för att därefter falla ner oförtjänt ett ganska bra tag.

    Det är ett fenomen jag sett om och om igen och eftersom din sajt bara är 2 månader gammal gissar jag på att det är det.

    Många SEOs inklusive mig ger rådet att inte räkna med bra positioner första halvåret med din nya domän.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  11. #11
    macsons avatar
    macson macson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockohlm
    Inlägg
    24
    Hej Jim!

    Tack för ditt svar. Du menar att det troligen inte är så att jag misstänks för något typ av fusk?

    Jag har ju Googles Tools for webmasters och där har jag inte fått några meddelanden, borde jag få det om det vore så att jag var "misstänkt" för något?

    Så rådet är att vänta och låta saker och ting ha sin gång?

  12. #12
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Hej!

    Visst är det bra att fixa till dubbelt innehåll och andra bra tips som till exempelvis finns tidigare i tråden. Men att du har fått något straff - nej det tror jag inte.

    Google visar ibland meddelanden och ibland inte.

    Ja, bara fortsätt jobba med sajten. Skapa riktigt bra innehåll, gör on-page och skaffa bra länkar och låt tiden ha sin gång.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  13. #13
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Håller med ... jag har tyckt mig se att OM man kontinuerligt fixar inlänkar, bygger på med nytt innehåll, så brukar det inte vara så farliga svängningar, även på nya domäner.

    Ofta ser man nya siter få ett gäng länkar, för att bli indexerade, och får då även en boost. Sedan tillkommer det inga länkar och då gungar det till och siten sjunker som Titanic ...

    En lyckad, långsiktig optimering, tar minst 3 - 6 mån för beständiga resultat. OCH! det är hela tiden en pågående process

    /Patrik Berggren

  14. #14
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Nu kom det igen ... skaffa bra länkar? Det omtvistade länkfixandet ...

    /Patrik Berggren

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Varför faller startsidan ur index?
    Av blåregn i forum Google
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-03-06, 11:59
  2. Konstiga sökresultat i Index
    Av Jalle i forum Google
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2008-12-09, 02:44
  3. Tillfälligt borttagen ur Google index
    Av Erik i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-10-27, 17:39
  4. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-07-20, 14:22
  5. Varför äga directories?
    Av dr phil i forum Kataloger
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-08-13, 19:33