Resultat 1 till 16 av 16

Varför PhpLd?

  1. #1
    Prometheuss avatar
    Prometheus Prometheus är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Garphyttan
    Inlägg
    37
    Många verkar använda PhpLd, men en fråga: varför inte bygga eget? Anledningen att jag frågar är att jag funderar på att göra en egen katalog...

  2. #2
    Prometheuss avatar
    Prometheus Prometheus är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Garphyttan
    Inlägg
    37
    Lite förtydligande av frågan: är det något väldigt speciellt med PhpLd?

  3. #3
    Virres avatar
    Virre Virre är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    33
    Citat Ursprungligen postat av Prometheus
    Lite förtydligande av frågan: är det något väldigt speciellt med PhpLd?
    Du slipper bygga en egen? =)

  4. #4
    Crilles avatar
    Crille Crille är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    92
    Det blir ju typ samma fråga varför använda wordpress till blogg och inte bygga ett eget.
    PHPLD är väldigt bra verktyg till att bygga länkkatalog.
    Många plugins/mods, lätt att "installera" och användarvänligt.

  5. #5
    Prometheuss avatar
    Prometheus Prometheus är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Garphyttan
    Inlägg
    37
    Hehe. Det jag menade var om det är speciellt bra ur SEO-synpunkt av någon anledning? Eller om det skulle vara någon vinst att vara annorlund än andra länkkataloger.

  6. #6
    Torremans avatar
    Torreman Torreman är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    79
    Citat Ursprungligen postat av Prometheus
    Hehe. Det jag menade var om det är speciellt bra ur SEO-synpunkt av någon anledning? Eller om det skulle vara någon vinst att vara annorlund än andra länkkataloger.
    Det har jag svårt att tänka mig. PhpLD är bra optimerad för seo. Beroende på val av tema så är det mesta i sin ordning. Att bygga ett system från grunden med exakt samma funktionalitet som phpLD tar nog några timmar, och eftersom länkkataloger kan vara tröga i starten så tar det nog några år innan du når break-even. Att starta upp en phpld-katalog kanske tar 20-30 min, den arbetstiden tjänar man in fort.

    Men så måste man räkna in administrationen... det tar faktiskt mer tid än man tror. Jag kan ha en 50-100 nyregistrerade sajter i veckan. Driver man en seriös katalog bör man kolla på alla länkar och göra en bedömning. Jag lägger ner ca 10-60 sek per sajt och det blir ofta en timme i veckan. Dock tar 70-80% av alla sajter 1-2 sek, dvs de är skräp.

  7. #7
    Prometheuss avatar
    Prometheus Prometheus är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Garphyttan
    Inlägg
    37
    Tackar. Jag hade i tankarna att göra projet för att visa upp mitt kodande lite också men jag börjar funderar på att köra PhpLd istället... svårt att bestämma sig. Men det kostade va? $30 eller $80.

    Jag har köpt domänen jag tänkte ha i alla fall, photositescenter.com

    Får fundera på saken ett tag.
    Senast redigerat av Prometheus den 2009-03-06 klockan 15:44. Anledning: Felstavning

  8. #8
    Torremans avatar
    Torreman Torreman är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    79
    Citat Ursprungligen postat av Prometheus
    Tackar. Jag hade i tankarna att göra projet för att visa upp mitt kodande lite också men jag börjar funderar på att köra PhpLd istället... svårt att bestämma sig. Men det kostade va? $30 eller $80.

    Jag har köpt domänen jag tänkte ha i alla fall, photositescenter.com

    Får fundera på saken ett tag.
    Det finns en gratisversion phpld ver 2. Om du ska visa egen producerade sidor/bilder skulle jag satsa på wordpress. Det finns snygga teman för precis såna sajter.

  9. #9
    Prometheuss avatar
    Prometheus Prometheus är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Garphyttan
    Inlägg
    37
    Trevligt, tackar

    Det var inte tanken att göra en portfolio utan något att lägga i en portfolio Det känns som det mesta jobb för småföretag och liknande går att göra med färdiga script (ofta Wordpress för min del) nu för tiden så den egna kodandet blir överflödigt ibland, förutom temahackande...

  10. #10
    Prometheuss avatar
    Prometheus Prometheus är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Garphyttan
    Inlägg
    37
    Hmm, fick en idé. Borde man inte kunna göra samma sak med Wordpress. Ett plugin som man kan föreslå länkar i. Varje inlägg är om en länk. Kategorierna finns. Nyckelord / taggar finns. Det borde egentligen bara handla om hur man fixar temar och får det att se ut..

  11. #11
    Crilles avatar
    Crille Crille är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    92
    Jo visst skulle det gå.
    Finns många bra plugins som går att använda sig av och som man ser så har du ju även programmeringskunskaper och då är de ju bara fantasin som brukar sätta stopp

  12. #12
    Prometheuss avatar
    Prometheus Prometheus är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Garphyttan
    Inlägg
    37
    Jag valde Wordpress förresten, har kommit havvägs ungefär - gjort katalogstrukturen
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  13. #13
    Prometheuss avatar
    Prometheus Prometheus är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Garphyttan
    Inlägg
    37
    Håller på med mina expereminent med Wordpress: http://www.photositescenter.com/

    Några idéer om hur man fortsätter så tipsa gärna

  14. #14
    Anders Tibblings avatar
    Anders Tibbling Anders Tibbling är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    329
    Citat Ursprungligen postat av Prometheus
    Håller på med mina expereminent med Wordpress: http://www.photositescenter.com/

    Några idéer om hur man fortsätter så tipsa gärna
    Snyggt jobbat Prometheus Jag saknar miniatyrdumpar på målsajten och det är ganska tunt med texter.

    Jag har byggt något liknande under några månader, 25st ubergrymma Wordpress-kataloger med unika texter till varje katalog samt till varje kategori.

    Alla kataloger har även relevanta inlänkar till varje kategori.. enormt tidskrävande och kostsamt men kommer ge mängder med kraft till de som listas. Mina kataloger är dock ej till för allmän submit.

    Jag skickar ut alla länkar+beskrivning i en RSS till flera RSS-portaler som tex hxxp://www.millionrss.com/index.php där feeden innehåller skarpa länkar till målsajten. Ger m.a.o. extra inlänkar samt snabb indexering för målsajten.

    Bra att du jobbar med taggar, men jag är osäker på om de fungerar?
    det vore nog kanon om du kan få till lite exempelbilder i listningarna, det är ju trots allt fotografi det handlar om - ögongodis

    Kul att du kör WP och Lycka till med projektet!

    mvh Anders

  15. #15
    Prometheuss avatar
    Prometheus Prometheus är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Garphyttan
    Inlägg
    37
    Tack. Det där med exempelbilder är nog ingen dum idé, ska se om det går att fixa så småningom

  16. #16
    anonymuss avatar
    anonymus anonymus är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    78
    Vill bara kommentera det att det är ett herrans jobb att driva en länkkatalog. Jag och JW var i en budgivning om en utländsk katalog och det tar evigheter att sortera ut den, dels för att den förra ägaren verkade ha tryckt på autopilot så att folk spammat sönder katalogen med felaktiga kategorier. Sen var inte phpld i sitt bästa esse den tiden heller, vilket gjorde att det fanns en del kryphål.

    Jag får runt 40 ansökningar per dag och det är inte kul att se hur den listan växer. Nu har tyvärr katalogen tappat så mkt PR att ja funderar på att starta om den från scratch istället. Har suttit nu i 3 dagar och sorterat ut 2000 länkar som dels innehöll porr, parkerade domäner, avslutade adresser, vidarekopplingar m.m.


Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Varför faller startsidan ur index?
    Av blåregn i forum Google
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-03-06, 11:59
  2. Mods till PhpLD
    Av Waldo i forum Kataloger
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-04, 19:20
  3. Phpld
    Av webguide i forum Övrigt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-05-12, 08:42
  4. Varför äga directories?
    Av dr phil i forum Kataloger
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-08-13, 19:33
  5. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-22, 09:49