Resultat 1 till 6 av 6

Följer sökmotorer form urlar?

  1. #1
    Pierres avatar
    Pierre Pierre är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    12
    Hej

    Hur är det med urlar i formulär? Följer sökmotererna dessar urlar? Kan man i så fall hindra detta? Jag har testat med rel="nofollow" med det är ju för länkar.

    /Pierre

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Om formuläret är indexerat så kommer ju länkar följas där också.
    Men för att undvika det så kan du sätta det här i head
    <meta name="robots" content="noindex,nofollow"> samt använda dig av robot.txt-filen för att tala om att sidan inte skall indexeras.

    Fast blir lite fundersam när du skriver urlar och sedan länkar på ett sätt som det verkar vara olika saker. Om du har en url som är klickbara på något sätt så är det en länk. Eller missförstår jag dig?

    Edit: Om du vill ha formuläret indexerat men inte att länkarna/urlar skall följas skall det stå så här <meta name="robots" content="index,nofollow"> fast det går inte så bra att kombinera med robot.txt och ger därför ett "svagare" skydd mot att länkarna inte följs. Använder du Googles sitemap kan du även använda den för att begränsa indexering.
    Senast redigerat av Urban G den 2006-06-15 klockan 11:10.

  3. #3
    Pierres avatar
    Pierre Pierre är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    12
    Jag ska vara lite tydligare. Jag har ett formulär på en sida och action i formuläret postas till samma sida men med en annan url/adress(i form-taggen)

    För att se sidan är det www . domän . se/registrering och formulärets action är www . domän .se/?ID=1234 vilket är samma sida. Jag vill då inte att google ska få nys om www . domän .se/?ID=1234. Det är alltså två ingångar till samma sida.

    Med andra ord vill jag hindra sökmotorer att hitta/använda urlen/adressen som finns i formuläret.

    Hoppas jag var tydligare nu.

  4. #4
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Jodå Pierre, hänger med nu
    Om du inte vill hindra formuläret från att indexeras med robot.txt så blir det till att köra nofollow i head samt rel="nofollow" på länken.

    Möjligt att det finns någon variant till men ingen jag kommer på.

  5. #5
    wiggins avatar
    wiggin wiggin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    48
    Om jag förstår Pierre rätt så menar han att google skulle gå in på hans sida och klicka på submit-knappen och komma till en annan url? (action="ny-sida-som-skall-vara-hemlig-for-google.html")

    Så vitt jag vet följer inte google url:er. Utan han följer länkar (och bilder). Och jag är väldigt tveksam till att han submitar i formulär. Han har ju ingen aning om vart han skulle komma eller göra i så fall.

  6. #6
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Hm ok, när det gäller formulär så blir jag lite tveksam nu. Tänkte mer på att Google ju läser källkod också och i den så står det ju en url. Jmfr här med den scriptkod som Statcounter genererar när man lägger ett räkneverk på sidan, i den koden finns en länk till Statcounter räknas som en inlänk till Statcounter enligt Googles.
    Men jag kan vara fel på det.

    Fast å andra sidan släng in nofollow och ref nofollow det kommer ju inte skada.
    Senast redigerat av Urban G den 2006-06-15 klockan 14:58.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Sökmotorer och rullgardinsmenyer (dropdowns)
    Av seattlegrunge i forum Optimering
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-10-24, 19:19