Resultat 1 till 10 av 10

Någon saboterar medvetet?

  1. #1
    Maria Ss avatar
    Maria S Maria S är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    106
    Kan man trycka ner andras sajter genom att bygga upp "dåliga" sidor och länka till dem?

    Någon gör flera sajter/domännamn, pumpar dem med rena kopior av inlägg från flera av mina blogginlägg i olika bloggar där jag har länkar med till mina sajter (inklusive länkarna), samt lägger in några extra länkar till min sajter lite här och var.
    Det känns som att denne "Någon" gör detta medvetet i syfte att förstöra för min Google indexering på dessa sajter, vilket även verkar ha lyckats för samtliga sajterna och bloggarna ligger i +30 filtret sedan några veckor och jag få omöjligen upp dem igen.
    Det går heller inte att få tag på den som gör sajterna.

    Kan man få Google till att förbise med dessa sajter?

  2. #2
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Knepigt läge.

    Det har bara varit en tidsfråga innan fall liknande detta skulle börja dyka upp. Det du beskriver är, i alla fall i teorin, möjligt att göra.

    Jag skulle undersöka saken så gott det går. Samla alla fakta som är möjliga och sedan göra en reconsideration request till Google.

    Chansen finns att de som är kvalitetsansvariga för Google Sverige även ser detta inlägg.

    PM:a gärna vilken sajt det gäller.

  3. #3
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Helt klart intressant och jag tycker också att det visar på risker med Googles policy om att straffa siter pga av de länkar de får. Om det här är något som blir utbrett kommer internet bli klart fattigare.

    Om jag förstått rätt arbetar du i en hårt konkurrensutsatt bransch som ändå är relativt ny på nätet. Det ger förstås utrymme för alla möjliga fulknep. Jag är också intresserad av att få ett PM med url för att kunna gå igenom inlänkarna och komma med ett klarare svar.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  4. #4
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    348
    Det är definitivt möjligt att sabotera andras websidor. Det verkar dock vara sällsynt och jag har bara blivit informerad om ett enda fall där en trovärdig person med ett tusental MFA-siter riktade länkar från samtliga dessa till en företagare som hade blåst honom. Det tog i det fallet mindre än en vecka innan Google helt hade tagit bort sidan som alla länkarna gick till från sitt index. Dock svårt att veta vilka åtgärder som Google kommer att vidta i de enskilda fallen och i ditt fall verkar det som att personen har gjort ngt som ser ut som att du själv spammat. Det kan problematisera det hela.
    Inte längre 1:a på sökmotoroptimering. Vera&John.

  5. #5
    Soffans avatar
    Soffan Soffan är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    5
    Jag har sett samma sak faktiskt. Jag gjorde en hemsida till en musiker och startade även en blogg. Efter ett litet tag så fick jag MASSOR av google alerts med konstiga bloggar som använder hans namn men det står igentligen ingenting... Länkar bara. Undrar också vad det är.

  6. #6
    Christianjs avatar
    Christianj Christianj är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    25
    Det är det som är risken med googles upplägg att straffa sidor som för söker att "manipulera" resultatsidorna hos google. Det är sällen som en site vinner på att köpa 1000-tals inlänkar, just eftersom att man åker på ett straff av google då. Och likväl som man själv kan köpa massor av inlänkar ihopp om att toppa listorna (vilket man inte ska göra, och det är inget vinnande sätt) så åker man på ett straff så kan andra göra precis samma sak åt en.

    Det bästa du kan göra är som sagt att ta reda på så mkt fakta som möjligt och höra av dig till google, och lägga upp alla fakta och berätta att det rör som om sabotage.

  7. #7
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Allt beror väl ändå på HUR man aktiverar de länkar man köper.

    jag menar, vilket "idiot" aktiverar 1000 länkar på en gång? Vitsen med att bygga, byta, köpa, eller annat med inlänkar, är att få det se naturligt ut.

    Hur svårt kan det vara? inte speciellt

    /Patrik Berggren

    Ps .. quick hits, med flera hundra-tals länkar per dag funkar ypperligt .. men inte för bestående långvariga resultat

  8. #8
    Jumjums avatar
    Jumjum Jumjum är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    16
    Låter tråkigt att råka ut för. Men vad kan man göra för att skydda sig mot sånt här?

  9. #9
    Anders Tibblings avatar
    Anders Tibbling Anders Tibbling är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    329
    Citat Ursprungligen postat av Maria S
    Kan man trycka ner andras sajter genom att bygga upp "dåliga" sidor och länka till dem?
    Hej Maria! Hur ser det ut nu? Är du uppe i serp igen? Nyfiken!

    mvh Anders

  10. #10
    laban4100s avatar
    laban4100 laban4100 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    13
    också nyfiken på hur det har gått

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Betting-sajt, någon?
    Av NBT i forum Övrigt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-10-20, 13:00
  2. Web10.se webbhotell. Någon med erfarenhet?
    Av Anton Johansson i forum Övrigt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-04-21, 07:15
  3. iProspect - någon som hört talas om dem?
    Av seattlegrunge i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-05-07, 13:19
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-28, 16:17
  5. Har meta name subjekt någon betydelse?
    Av Kocken i forum Google
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-03-26, 10:06