Resultat 1 till 17 av 17

Flera sökord i domänamnet

  1. #1
    avionssos avatar
    avionsso avionsso är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    5
    Hej!

    Detta är mitt första inlägg här. Tyvärr så hittade jag inget bra inlägg som gav ett tydligt svar på min frågeställning så jag provar posta ett eget inlägg här.

    Jag har ett domännamn med tre ord utan särskrivning, alltså utan bindestreck eller underscore. Låt oss säga nåt i stil med "lagacykelpunktering.se" Min fråga är om Google kan identifiera de 2 första orden ("laga" och "cykel") som samtidigt är sökord som jag optimerat sidan mot. Eller läser Google hela domännamnet som ett ord så att hela poängen med optimeringen av domännamnet försvinner.

    Tack på förhand!

  2. #2
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Svaret är enkelt, Google hittar båda.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  3. #3
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Ett annat svar är att det inte är särskilt viktigt att ha sökord i domännamnet.

  4. #4
    avionssos avatar
    avionsso avionsso är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    5
    Tack för svaren. Tyvärr blev jag lite konfunderad av följande svar:
    Ursprungligen postat av webguide
    Ett annat svar är att det inte är särskilt viktigt att ha sökord i domännamnet.
    Är det (av optimeringskäl) kanske så att det är viktigt att sökorden finns med i URL:en, inte nödvändigtvis i domännamnet? Eller är det så att det bara är viktigt pga att man i förlängningen på ett naturligt sätt får med sökordet/sökorden i länktexterna både från inlänkar och internt på sajten.

    På följande sökmotoroptimeringsguide (som kanske är föråldrad) anses domännamnet vara viktigt vid optimering, eller har jag missförstått detta.
    http://www.seo.se/sokmotoroptimering_6.asp

    Alltså... det här med SEO kan ju bli hur snurrigt som helst känns det som. Först har man kommit fram till att något är viktigt ur optimeringssynpunkt, sen läser man lite mer och upptäcker att man tänkt fel... för att sen igen upptäcka att man fortfarande tänker fel.

    Någon som känner igen sig?

  5. #5
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Jag håller faktiskt inte längre med om att det inte spelar roll om sökordet finns i domänen eller inte, det senaste året har det blivit viktigare.

    Dessutom finns ju alltid faktorn att det är större chans att få organiska länkar med sökordet i ankartexten om man har en bra domän.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  6. #6
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Citat Ursprungligen postat av webguide
    Ett annat svar är att det inte är särskilt viktigt att ha sökord i domännamnet.
    Jodå, det är fortfarande viktigt ... vad jag kan se och uttyda av hur google visar fram sökresultaten.

    Att många anser att det INTE är viktigt, beror till stor del på att om man har tillgång till många länkar, då spelar det ingen roll. Då kan man konkurrera ut de med bättre domännamn, annars blir det svårt.

    /Patrik Berggren

  7. #7
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av Magnus
    Jag håller faktiskt inte längre med om att det inte spelar roll om sökordet finns i domänen eller inte, det senaste året har det blivit viktigare.

    Dessutom finns ju alltid faktorn att det är större chans att få organiska länkar med sökordet i ankartexten om man har en bra domän.
    Länkfaktorn är jag helt med på, men jag ställer mej fortfarande tvivlande till domännamnet.

  8. #8
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av Patrik Berggren
    Jodå, det är fortfarande viktigt ... vad jag kan se och uttyda av hur google visar fram sökresultaten.
    Du menar att domännamnet fetmarkeras om ordet finns med i det? Det betyder ingenting, det är ju bara ett förtydligande.
    Att många anser att det INTE är viktigt, beror till stor del på att om man har tillgång till många länkar, då spelar det ingen roll. Då kan man konkurrera ut de med bättre domännamn, annars blir det svårt.

    /Patrik Berggren
    Det senare är en lite konstig kommentar eftersom länkar är själva grunden till Googles storhet. Utan länkar spelar domännamnet roll ja, men det är inte relevant eftersom Google i sej ogillar siter som inte har några länkar. Så resonemanget blir felaktigt, om en site har väldigt många inlänkar och "rätt ord" i domännamnet så borde den ju träffa bättre än en site som har lika många länkar (i ordet många väger jag in länkstyrka också) men inte har "rätt ord" i domännamnet (så är inte alltid fallet).

    Å andra sidan är mitt resonemang inte helt rationellt eftersom det finns många andra fördelar med sökord i domännamnet. Om man skall starta en webbshopp som säljer telefoner så är det ju logiskt att ge den namnet telefoner.se. Så domännamnet har en hel del andra viktiga egenskaper än rent serprelaterade. Dessutom får man ju med ordet i de allra flesta länkar till siten och då blir det ju SEOstarkt också.
    Senast redigerat av webguide den 2009-03-23 klockan 11:14.

  9. #9
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Jag kan säga så här. Det har inte med att sökorden fetmarkeras utan hur domänen med rätt keyword rankar högre. Skiter fullständigt i om en text blir fetmarkerad eller inte. Det enda som betyder något är rankingen OCH om den rankingen sedan konverterar. Allt annat är betydelselöst, för min egen del.

    Det finns siter, med väldigt få länkar (10-tal), men med "rätt domännamn" som rankar högt, oförtjänt högt, skulle jag vilja säga ... medans andra, mer relaterade siter och fler relevanta länkar rankar direkt under ...

    För min del säger Google att vi värderar domännamn rätt högt

    /Patrik Berggren

  10. #10
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av Patrik Berggren

    Det finns siter, med väldigt få länkar (10-tal), men med "rätt domännamn" som rankar högt, oförtjänt högt, skulle jag vilja säga ... medans andra, mer relaterade siter och fler relevanta länkar rankar direkt under ...
    Well, men det gäller ju även siter som har "fel" domännamn.

  11. #11
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Jag håller med Patrik och Magnus i denna fråga och anser även själv att orden i domännamnet har en påtaglig påverkan på rankning - bortsett från länkar och annat. Själv har jag alltid tyckt så och har sett många effekter av det. Speciellt om sökordet och domännamnet är en exakt matchning, alltså sökord.se till exempel.

    Enligt 37 kända profiler i branschen gav denna faktorn 3 poäng. Alltså viktigare än till exempel nyckelord i URLen:
    http://www.seomoz.org/article/search-ranking-factors
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  12. #12
    Kristofer Cs avatar
    Kristofer C Kristofer C är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    linköping
    Inlägg
    248
    Det är bara hålla med. mina domäner keyword.se rankar betydligt högre på just keword utan att man behöver jobba så mycket med dom.


    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    Jag håller med Patrik och Magnus i denna fråga och anser även själv att orden i domännamnet har en påtaglig påverkan på rankning - bortsett från länkar och annat. Själv har jag alltid tyckt så och har sett många effekter av det. Speciellt om sökordet och domännamnet är en exakt matchning, alltså sökord.se till exempel.

    Enligt 37 kända profiler i branschen gav denna faktorn 3 poäng. Alltså viktigare än till exempel nyckelord i URLen:
    http://www.seomoz.org/article/search-ranking-factors

  13. #13
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    Jag håller med Patrik och Magnus i denna fråga och anser även själv att orden i domännamnet har en påtaglig påverkan på rankning - bortsett från länkar och annat. Själv har jag alltid tyckt så och har sett många effekter av det. Speciellt om sökordet och domännamnet är en exakt matchning, alltså sökord.se till exempel.

    Enligt 37 kända profiler i branschen gav denna faktorn 3 poäng. Alltså viktigare än till exempel nyckelord i URLen:
    http://www.seomoz.org/article/search-ranking-factors
    Kan inte annat än hålla med. Skulle nog vilja dra ner betyget 2.8 för 'nyckelord i url', åtminstone om 'nyckelord i domännamn' ska få betyg 3.0. Det är stor skillnad på dessa faktorer. Sedan är också TLD av ganska stor betydelse.

    nyckelord.SE är det som ger överlägset bäst inverkan för sidor på svenska i google.se, medan .com tycks vara näst mest betydelsefull.

  14. #14
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Det har alltid varit viktigt att välja ett informativt domännamn... som också har en vikt vid optimeringsproceduren...

    se det som en ingrediens i hela seopaketet helt enkelt

  15. #15
    nejins avatar
    nejin nejin är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    61
    Är det bättre att ha sökordnu.se (eller annat valfritt litet fyllnadsord) än sökord.se

  16. #16
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Jag skulle nog säga att det är bättre att ha ett så rent domännamn som möjligt. Såvida nu inte det valfria fyllnadsordet även det skulle utgöra ett kombinationsnyckelord.

    Som du ser på den snart två år gamla diskussionen ovanför så råder en enighet att nyckelordet i domännamnet har en positiv inverkan för rankningen. Visserligen då med viss skillnad om det är namnet i sig som påverkar eller länktexterna eller både ock.

    En viss reservation här, det spekuleras i att Google kanske skall minska betydelsen av nyckelord i domännamn. Men vi har i alla fall igenkänningsfaktorn om det nu skulle börja gälla. Och då är nog ett rent domännamn att föredra.
    Senast redigerat av Urban G den 2011-01-21 klockan 16:36.

  17. #17
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Citat Ursprungligen postat av Urban G Visa inlägg
    Jag skulle nog säga att det är bättre att ha ett så rent domännamn som möjligt. Såvida nu inte det valfria fyllnadsordet även det skulle utgöra ett kombinationsnyckelord.

    Som du ser på den snart två år gamla diskussionen ovanför så råder en enighet att nyckelordet i domännamnet har en positiv inverkan för rankningen. Visserligen då med viss skillnad om det är namnet i sig som påverkar eller länktexterna eller både ock.

    En viss reservation här, det spekuleras i att Google kanske skall minska betydelsen av nyckelord i domännamn. Men vi har i alla fall igenkänningsfaktorn om det nu skulle börja gälla. Och då är nog ett rent domännamn att föredra.


    Jag tror att det har en generellt betydelse men I mitt företags domännamn har jag inte implementerat det och det fungerar utmärkt med sökord som 'SEO agency Greece', där jag toppar i alla sökmotorerna (google, yahoo och Bing) med riktig SEO och handkodad Semantic XHTML...

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Google har bestraffat mitt viktigaste sökord
    Av AndersB i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-08-12, 11:42
  2. Quintura - hitta relaterade sökord
    Av Håkan Liljeqvist i forum SEO-verktyg
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-03-06, 17:29
  3. Hur svåra är engelska sökord?
    Av LaoWang i forum Google
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-07-10, 13:23
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-30, 18:03
  5. Lite sökord som folk faktiskt söker på
    Av vajpero i forum Övrigt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-03-07, 00:05