Resultat 1 till 4 av 4

Byta av domän, vad bör man tänka på?

  1. #1
    skidresas avatar
    skidresa skidresa är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    14
    Hej,

    Tänkte byta domän på siten www.skidresa-till.com till www.alltomskidresor.se, främst på grund av att skidresa-till.com känns som en korkad domän ur användarsynpunkt + att jag gärna vill ha med skidresor i URL:en då det är viktigaste sökordet för siten. Har haft skidresa-till.com i ett och halvt år nu och har därmed samlat på mig en hyggligt bra ranking i Google på de viktiga sökorden, en page rank på 3 och en hel del backlinks/inlinks från både viktiga och mindre viktiga siter.

    Min undran är egentligen vad det är man främst bör tänka på vid ett domänbyte? Självklart kommer jag göra en 301:a för alla länkar från skidresa-till.com till alltomskidresor.se men vad finns det mer man kan göra för att inte tappa alltför mycket av det man byggt upp? Finns det något man kan göra för att få Google att snabbt fatta att man gjort ett domännamnsbyte t ex?

  2. #2
    oskargs avatar
    oskarg oskarg är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    44
    Fixar du så att alla sidor från ditt gamla namn pekat på det nya med hjälp av en 301:a så har du ditt på det torra.

    Ett litet tips för att se till att det går så smidigt som möjligt är att ha alltomskidresor.se helt klar när du redirectar ditt gamla namn så slipper du nertid.

    Förmodligen kommer du droppa lite precis efter bytet, men det repar sig ganska snart.

    Lycka till!

  3. #3
    skidresas avatar
    skidresa skidresa är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    14
    Gjorde namnbytet i helgen och än så länge så känns trafiken normal, alltomskidresor.se har dessutom så sakteliga börjat smyga in sig i Googles index.

    Har dock ytterligare en fråga nu. Alla backlinks man har till den gamla domänen, är det värt att kontakta alla dessa och be dem ändra domänen eller tycker ni det räcker det att man kör en 301:a? Och om man ska kontakta dem och be dem ändra, ska man vara selektiv och endast kontakta de som har hög pagerank eller en relevant site (har massor med backlinks från blandade länksiter) för att få högre kvalite på backlinksen?

  4. #4
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    En länk som går direkt till din sida ger mer kraft än en som går via 301. Hur mycket mer vet jag inte och säger heller inte Google.

    Jag hade nog kontaktat de viktigaste.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Ska jag byta domän
    Av thorm i forum Domänen
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-05, 14:59
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-02-15, 16:27
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-12-01, 22:49
  4. Behöver byta namn på etablerade html-sidor, vad tänka på?
    Av miraclesinc i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-11-20, 08:07
  5. Byta sökmotorvänlig domän till annat namn
    Av lindgren76 i forum Optimering
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-10-09, 20:16