Resultat 1 till 17 av 17

Tips för slippa straff

  1. #1
    Jumjums avatar
    Jumjum Jumjum är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    16
    Hej!

    Jag undrar om någon kan ge tips om hur man undviker Googles sandbox eller att bli straffad av Google när man lägger ut en ny sida.

    Tack!

  2. #2
    Edsmyrs avatar
    Edsmyr Edsmyr är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    28
    Låter som att du har något fuffens för dig

  3. #3
    Jumjums avatar
    Jumjum Jumjum är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    16
    haha nej absolut inte! Jag har läst många inlägg och det verkar som man kan göra allt rätt och ändå hamna i sandlådan eller straffas på något sätt. Det verkar som de flesta har råkat ut för sandlådan och samtidigt inte har gjort något "olagligt". Eller har jag missuppfattat allt detta?

  4. #4
    Edsmyrs avatar
    Edsmyr Edsmyr är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    28
    Ja, det är möjligt. Jag har aldrig råkat ut för det, men har försökt hålla mig till googles riktlinjer, och det är ju det som gäller.

    Så tipset är ju det att hålla sig till deras riktlinjer om du vill minimera risken för att "straffas".

  5. #5
    Jumjums avatar
    Jumjum Jumjum är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    16
    Okej, tack så mycket

  6. #6
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Definiera "allt rätt", och ändå hamna i "sandlådan"?

    OM du gör allt rätt så hamnar du inte där. Hamnar du i något "filter" har du gjort något fel. Enkelt!

    /Patrik Berggren

  7. #7
    Jumjums avatar
    Jumjum Jumjum är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    16
    Tjena!

    Jo jag undrar om det kanske finns en skillnad hur Google behandlar en ny sida som är optimerad onpage mot en äldre sida som man optimerar "exakt lika bra" onpage. Utan att bryta mot Googles riktlinjer förstås. Den första kanske Google blir misstänksam mot och lägger i Sandboxen men den andra belönas med att stiga i serpen. Kan det vara så?
    Om det är så, ska man då ta det lungt med optimeringen i början och vässa till den först när den legat ute en månad eller två?

    Tack!

  8. #8
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Varför skulle Google bli misstänksam för en site som är on-page optimerad? Ny eller gammal?

    /Patrik Berggren

  9. #9
    Jumjums avatar
    Jumjum Jumjum är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    16
    Det jag har läst från andra trådar får mig att tro att man måste vara lite försiktig inledningsvis med optimeringen. Men om det är som ni säger så finns det ingen anledning för mig att oroa mig

  10. #10
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Från vilka trådar? Det handlar troligen INTE om on-page (vad du gör på din webbplats) utan mer om off-page optimeringen, dvs hur och vartifrån du skaffar länkar.

    /Patrik Berggren

  11. #11
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Jag håller med. Google kan inte straffa dig för att du gör en sida rätt från början. Semantiskt korrekt HTML, tillgänglighetsanpassat och lite tanke bakom interna länkar och URLer är inget konstigt hos en ny sida.

    Att en ny sida däremot får 100 nya inlänkar om dagen, från konstiga länkkataloger eller spambloggar, det kan nog påverka negativt.

    Tina Isola har alltid sagt "En länk om dagen gör Google glad" och det är nog det tempot du ska jobba i. Spontana länkar skadar nästan aldrig.

  12. #12
    Jumjums avatar
    Jumjum Jumjum är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    16
    Hittade tråden som beskriver detta. Den är visserligen gammal så det problem dom skriver om kanske inte gäller nu. Men då släpper jag att onpageoptimeringen kan bli ett problem. Bara man håller sig till Googles riktlinjer.


    http://www.seo-forum.se/googles-sand...hlight=sandbox

  13. #13
    Jumjums avatar
    Jumjum Jumjum är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    16
    Ok tack för tipsen!

  14. #14
    oxx-ses avatar
    oxx-se oxx-se är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Teheran
    Inlägg
    25
    Citat Ursprungligen postat av Jumjum
    Hej!

    Jag undrar om någon kan ge tips om hur man undviker Googles sandbox eller att bli straffad av Google när man lägger ut en ny sida.

    Tack!
    Ett hundraprocentigt sätt är att rikta Adwords-annonser mot sidan. Google skulle aldrig erkänna detta. Dock vet jag inte var den undre gränsen går vad gäller hur mycket man bör spendera. Jag lägger runt 50.000 kr på Adwords varje månad och har aldrig straffats, trots att vissa sajter är rena MFA (som tillför något, enligt egen åsikt).

    Dessutom är jag övertygad om att det finns en koppling mellan hur mycket man spenderar på ett klick (besökare) och hur mycket man får om denne senare klickar sig vidare via en Adsense på sidan. Möjligen finns en annan förklaring till det senare, att besökaren via Adwords är optimerad och därmed har ett genuint inresse av de annonser som finns på målsidan. Och att han därmed spenderar en hel del tid på annonsörens sida om han klickar vidare.

    *En större del av detta kommer tillbaka via Adsense.

  15. #15
    jakes avatar
    jake jake är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    75
    Citat Ursprungligen postat av oxx-se
    Ett hundraprocentigt sätt är att rikta Adwords-annonser mot sidan. Google skulle aldrig erkänna detta. Dock vet jag inte var den undre gränsen går vad gäller hur mycket man bör spendera. Jag lägger runt 50.000 kr på Adwords varje månad och har aldrig straffats, trots att vissa sajter är rena MFA (som tillför något, enligt egen åsikt).

    Dessutom är jag övertygad om att det finns en koppling mellan hur mycket man spenderar på ett klick (besökare) och hur mycket man får om denne senare klickar sig vidare via en Adsense på sidan. Möjligen finns en annan förklaring till det senare, att besökaren via Adwords är optimerad och därmed har ett genuint inresse av de annonser som finns på målsidan. Och att han därmed spenderar en hel del tid på annonsörens sida om han klickar vidare.

    *En större del av detta kommer tillbaka via Adsense.

    Det låter konstigt. Andra här på forumet har ju antytt att google inte gillar att man köper adwords till "made for adsense" siter med google adsense annonser utan hellre visar "slutannonsören" direkt vid en sökning.

    Vad har du för indikationer som visar på att det är som du skriver?

  16. #16
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Google tjänar pengar på AdWords. Om de stänger ute en sajt som betalar mycket för AdWords så minskas deras intäkter.

    Om din sajt dessutom har hög CTR och du tjänar mycket på AdSense, så innebär det att Google tjänar pengar på den sidan också, alltså tjänar de dubbelt på din sajt. Varför skulle de straffa dig då?

  17. #17
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    AdSense arbitrage har blivit svårare, men fortfarande fullt möjligt

    /Patrik Berggren

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Tips på webbshop för någon som kör Visma?
    Av qmikali i forum Optimering
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-09-22, 06:47
  2. Tips för att komma med i MSN:s index
    Av Tarnaurion i forum Övriga sökmotorer
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-05-19, 18:29
  3. Behöver tips för webbhotell för engelskspråkig site
    Av Sundream Estate i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-08, 00:14
  4. Optimera mot vilka ord? Tips!
    Av Daniel_K i forum Sökordsanalys
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-10-19, 06:54
  5. Tips från Aaron Wall för länkbete
    Av Jim Westergren i forum Länkbygge
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-09-26, 01:07