Resultat 1 till 7 av 7

undersidor utan Toolbar PR

  1. #1
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302
    Jag har sett många exempel på sajter vars Homepage har hyfsat bra PR (5+) men då en undersida, med direktlänk från homepagen, inte alls har någon PR, åtminstone inte enligt Toolbaren.
    Jag vet att toolbaren inte är helt att lita på, t.ex. kan ju undersidan vara tämligen ny och ännu inte erfarit någon PR-export, men jag är också tämligen säker på att det i flera fall inte ligger till så. Undersidan (t.ex "Länkar" eller "Om oss") är inte helt ny, men den har ändå ingen PR, enligt toolbaren.

    Någon annan som också observerat detta och/eller har någon förklaring?

  2. #2
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Jag har i alla fall observerat att sidor där jag bara har ett kontaktformulär inte fått toolbar PR trots att sidorna haft samma URL mer än ett år och länkas från startsidan och externa länkar.

    Kan vara så att Google inte ger toolbar PR till de sidor som är extremt tunna och utan innehåll. Verkar vara så att de inte rankar särskilt bra heller men kollade bara snabbt.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  3. #3
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302
    Intressant.
    Frågan är då vidare om det endast är så att de inte har toolbar PR, eller om de heller inte har (eller har endast väldigt låg) riktig PR.
    Det skulle dock förvåna mig om det fanns en sådan filtrering i Googles algoritm (typ: sidor med hög PR får inte skicka vidare, eller endast skicka väldigt lite, till (under)sidor med mycket lite innehåll.)

    Jag måste också påpeka att jag också har sett en hel del sidor som har väldigt lite innehåll och ändå har tPR, ibland mycket (då de ligger på sajter vars homepage har mycket hög tPR)

  4. #4
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Varje sida är väl värderad efter sitt specifika innehåll men normalt sett så har index alltid högre PR än insidorna eller densamma, som jag har uppfattat det iallfall. Det handlar ju om Page Rank, inte Site Rank så det är väl korrekt i min mening. Om Google skickar vidare PR til länkade insidan innebär väl kanske inte att den får samma värde men en liten kick och lite hjälp... men om den dessutom bara har ett formulär så finns det ju inte mycket att länka till och då är deet väl logiskt att den inte få ett högt värde??

    Jag har hört att man kan göra nofollow på insidor och därmed få en högre PR på indexsidan. Huruvida det stämmer vet jag inte och jag har heller inte testat.

    Någon som har testat detta med klart resultat??

    Michael

  5. #5
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302
    Nja, om en homepage har PR 5 och, låt säga, 20 utlänkar (interna eller externa är oväsentligt) så är det inte rimligt (enligt den matematiska formel som PR är baserad på, såvitt vi vet) att någon av de sidor som dessa länkar går till skall ha PR 0.

  6. #6
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Har ni kollat så att sidan utan PR verkligen finns i index under den URL:en? Ibland kan det vara canonicalization eller någon annan form av duplicate URL som ställer till det.

    Vissa Toolbars, kommer inte ihåg vilken, har även problem med att visa PR för sidor under https://.

  7. #7
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302
    Nej det har jag inte kollat.
    Men säg att det är så, betyder det att PR finns på sidan/url:n - eller inte?

    Jag har också sett sidor som är identiska, men ligger under två olika domäner (med samma ägare) och båda har PR, mycket hög PR till och med.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. PageRank export 28 april 2007
    Av Fredrik Eriksson i forum PageRank
    Svar: 61
    Senaste inlägg: 2007-05-26, 09:13
  2. PR toolbar håller på att exporteras
    Av Jim Westergren i forum PageRank
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2007-04-22, 02:01
  3. Google Toolbar för Firefox, fråga ang PR-stapeln
    Av seattlegrunge i forum PageRank
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-04-19, 00:48
  4. Toolbar Pr updaterad 9 jan
    Av cabdirazzaq i forum PageRank
    Svar: 82
    Senaste inlägg: 2007-01-27, 21:04
  5. Toolbar Pagerank uppdaterad
    Av Marcus Westberg i forum PageRank
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-02-24, 06:46