Resultat 1 till 4 av 4

Robots.txt & forum phpBB3

  1. #1
    minbebs avatar
    minbeb minbeb är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    10
    Hej på er!
    Jag tänkte höra lite kring hur ni tycker att man bör resonera kring robots.txt
    Vi har en relativt stor sajt med reaktionellt material samt ett aktivt phpBB3 forum.

    Jag har en gammal robots.txt som finns kvar sedan vi använde en äldre version av phpBB och därför har jag nu raderat robots filen.

    Vore supertacksam ifall någon ville förklara vad vi bör ha med i robots alltså vad vi bör exkludera och om det är nödvändigt över huvudtaget.

    Något speciellt man bör tänka på när det gäller phpBB3 tex som man bör skriva i sin robots.txt?

    Vissa sajter har med en länk till sin sitemap har jag sett, varför gör man så?

  2. #2
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Vissa sajter har med en länk till sin sitemap har jag sett, varför gör man så?
    Man brukar ange i robots.txt URLen till sin XML-sitemap. Sökmotorerna finner då reda på att du har en XML-sitemap och var den ligger. Man kan ju även registrera den i webmaster tools och liknande kontrollpanerna för de andra sökmotorerna men om man bara registrerar den i Googles webmaster tools kan man ange den i robots.txt för de andra som jag brukar göra för nya sajter.

    Resten kan jag inte svara på eftersom jag inte har någon erfarenhet med phpBB.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  3. #3
    minbebs avatar
    minbeb minbeb är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    10
    Tack för svaret, dum fråga kanske men "bör" man ha en robots.txt oavsett om vi väljer att inte exkludera någon mapp eller fil?

    Tex

    User-agent: Mediapartners-Google*
    disallow:

    Vad ska det stå i min robots.txt om jag vill ge bootarna full åtkomst till hela sajten?



    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    Man brukar ange i robots.txt URLen till sin XML-sitemap. Sökmotorerna finner då reda på att du har en XML-sitemap och var den ligger. Man kan ju även registrera den i webmaster tools och liknande kontrollpanerna för de andra sökmotorerna men om man bara registrerar den i Googles webmaster tools kan man ange den i robots.txt för de andra som jag brukar göra för nya sajter.

    Resten kan jag inte svara på eftersom jag inte har någon erfarenhet med phpBB.

  4. #4
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Tack för svaret, dum fråga kanske men "bör" man ha en robots.txt oavsett om vi väljer att inte exkludera någon mapp eller fil?
    Ja det tycker jag. Sökmotorerna kommer ju kolla den och det är ju onödigt att få 404 errors.

    Vill du inte exkludera något och inte heller ange någon XML-sitemap så är en robots.txt som är helt blank bättre än inget alls.

    Tex

    User-agent: Mediapartners-Google*
    disallow:
    Mediapartners-Google är en bot av Google som kollar innehållet för AdSense. "disallow: " betyder ingenting eftersom det inte står något.

    Vad ska det stå i min robots.txt om jag vill ge bootarna full åtkomst till hela sajten?
    Det ska inte stå någonting, förutom kanske adressen till din XML-sitemap.

    Kan förresten rekommendera att du läser min artikel Robots.txt & meta-robots: förklaring och guide om du inte redan gjort det.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Skapa forum
    Av lyx i forum Övrig internetmarknadsföring
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-24, 05:27
  2. Vilket forum ?
    Av Totte i forum Optimering
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-12-25, 17:49
  3. Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-11-21, 23:47
  4. Forum om forum
    Av Nikke Lindqvist i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-26, 12:24
  5. SEO forum?
    Av j0han i forum Optimering
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-10-05, 22:44