Resultat 1 till 4 av 4

"Bilar Sverige" VS "Sverige Bilar"

  1. #1
    Boivins avatar
    Boivin Boivin är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    39
    Har en fundering på hur google rankar ord på sökningar med samma Keywords men i omvänd ordning.

    Alltså, en sökning på "Bilar Sverige" jämfört med "Sverige Bilar". SERP:en ger olika resultat och jag undrar därför om det är första ordet som styr relevansen på resultatet till större del än det andra ordet?

    Bedömer google att de ska visa sidor som har större relevans för det första ordet än det andra. Eftersom det blir olika SERP resultat så borde orden väga olika tungt.

    Om min sida rankar högre på "Bilar Sverige" än "Sverige Bilar" kan jag då utgår från att min sida är mer relevant för order "Bilar" än ordet "Sverige"?

    Vilken betydelse har ankartexter från inkommande länkar VS. onpage optimering för att ranka bra på båda fraserna? Går det ens att uppskatta.

    Intressant att höra era synpunkter på detta.

  2. #2
    Edsmyrs avatar
    Edsmyr Edsmyr är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    28
    Yes, google ser olika på fraserna "bilar sverige" och "sverige bilar".
    Samma sak som att det viktigaste sökordet skall vara längst till vänster i titeln.
    Är din titel "bilar sverige" och konkurrenten har "sverige bilar" så matchar ju din titel bättre då någon söker på "bilar" och speciellt då på "bilar sverige", då är det exakt matchning.

    Däremot är ju "sverige bilar" väldigt relevant också eftersom båda sökorden finns med i titeln.

  3. #3
    Boivins avatar
    Boivin Boivin är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    39
    och i inlänkar? Värderas de första orden högre? Eller är ordföljden i ankartexten betydelselös bara orden finns med.

  4. #4
    Edsmyrs avatar
    Edsmyr Edsmyr är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    28
    Ja, det är nog samma sak där att första ordet är viktigast.

    Om det är flera nykelord du vill ha, försök dela upp ankartexten i länkarna så att varje ord får en egen länk någonstans. Det är aldrig bra att alla inlänkar till din sida ser exakt likadana ut. Även bra med synonymer osv.

    Vi säger att du fixar 4 inlänkar till din sida och dina ord är "bilar" och "volvo", så är det bra att använda texterna "bilar", "volvo", "volvo bilar" och "bilar volvo". Så att inte alla 4 ankartexter är samma, t.ex. "volvo bilar".

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)