Resultat 1 till 5 av 5

RSS feeds och vad det genererar i SEO

  1. #1
    minbebs avatar
    minbeb minbeb är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    10
    Är det någon som har erfarenhet av RSS feeds och vad det genererar i SEO för en sajt. Våra bloggar har redan feeds men inte vårt forum och huvudsajten.

    Många större sajter Aftonbladet, SVD, E24 etc använder Feeds. Jag är inte ute efter att mäta klick utan undrar om feeds kan hjälpa till att få bättre placeringar i sökmotorerna och om själva funktionen RSS feeds kan bidra till bättre ranking för statiska undersidor.

    Våra bloggar blir indexerade i google efter nån timme men riktigt så snabbt går det inte med de statiska sidorna och där undrar jag ifall feeds kan hjälpa till?

    Finns det något relativt enkelt program för att kunna visa feeds på sajten?

    Vi har även ett phpBB3 forum där jag sett någon form av modd men har samma fråga där om det hjälper till att få bättre ranking på undersidorna?

  2. #2
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    RSS Feed ger ju oftast en snabbare indexering vilket även kan hjälpa till att få fler sidor indexerade, så väl i bloggen som i forum.

    Om man sedan använder sig av lite "andra metoder" så kan man använda rss-feed väldigt effektivt.

    Finns det en rss-ikon, i adressfönstret, så går det att pinga. Går det att pinga ... pinga det.

    Använd olika feedaggregators ...

    Man kan göra mycket roligt med rss-feed så de kan hjälpa till att ranka upp en site, men att "bara ha en feed" ger inte bättre ranking "per default"

    /Patrik Berggren

  3. #3
    minbebs avatar
    minbeb minbeb är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    10
    Tack för svar,

    Vet du om det finns något relativt enkelt program för att kunna visa feeds på en sajt som i nuläget inte har någon feed?

  4. #4
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Citat Ursprungligen postat av minbeb
    Vet du om det finns något relativt enkelt program för att kunna visa feeds på en sajt som i nuläget inte har någon feed?
    Om innehållet på din sajt är baserat ur en databas och du visar innehåll på din sajt med typ senaste först så kan du ju ganska enkelt med lite PHP eller ASP snickra ihop en dynamisk XML-fil utformad enligt standarden för RSS.

    Om din sajt ligger på en server med Apache kan du ju med .htaccess göra så att du kan köra PHP i din XML-fil och där i den med lite PHP/MySQL visa de senaste inläggen/nyheterna/artiklarna.

    Här finns en del vägledning:
    http://www.make-rss-feeds.com/making-an-rss-feed.htm
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  5. #5
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Och som precis som Patrik säger man kan göra mycket roligt med rss-feed.

    Till exempel lägga upp det på din Twitter/bloggy/Facebook eller använda en RSS-parser (här en enkel byggd med PHP) för att visa länkar på en annan webbplats osv osv.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. RSS feeds bra eller dåligt
    Av tapnn i forum Optimering
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-03-22, 20:42