Resultat 1 till 2 av 2

Fråga om title tag

  1. #1
    Gurkburkens avatar
    Gurkburken Gurkburken är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    11
    Hej mitt första inlägg här Jättebra forum kommer sitta och läsa här mycket framöver!

    Så till min fråga..

    Hur många tecken kan man använda som max i en title?

    Google verkar klippa titlen runt 60 tecken och då undrar jag om det är någon mening att ha en title längre än 60 tecken? Kommer google läsa av dom övriga >60 tecken och kan jag ranka i google på det som står efter 60 tecken? Påverkar det negativt att ha en väldigt lång title (för att få plats med många sökord)?

    Sedan undrar jag lite över hur jag ska skriva titlen, säg att min sida handla om bilar. Vilket skulle vara bäst att skriva i en title:

    Bilar | vita bilar | röda bilar | blåa bilar

    Eller

    Bilar | Vita | Röda | Blåa

    Säg att någon söker på vita bilar skulle det andra alternativet fungera lika bra som det översta?

    Är det översta kanske rent av dåligt, eftersom jag upprepar samma ord flera gånger (bilar).

    Med det undre alternativet skulle jag även få plats med fler sökord än det övre om det nu är bra att hålla sej under 60 tecken.

    En annan sak jag undrat över:

    Är det bäst att ha det viktigaste sökordet längst till vänster i en title?

    Säg tex att min artikel har som rubrik: Test av röda bilar.

    Jag vill ranka på röda bilar, hur bör jag skriva min title?

    Påverkar det något att börja Titlen med Röda bilar och sedan skriva något mer (tex: röda bilar - vi utför ett test) eller blir det sämre att ha samma title som rubrik till min artikel.
    "Test av röda bilar" eftersom då kommer 2 ord före sökordet jag vill ranka på "röda bilar".

  2. #2
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Du kan i princip ha en väldigt lång titel, Google läser vidare i titeln även efter den punkt där man väljer att inte visa. Däremot skulle jag säga att förtjänsten med en spammig title-tagg är liten och du förlorar en del på det. Om du säljer blå, röda och vita bilar, varför inte dela upp det på 3 olika sidor? Det är bättre på alla sätt.

    Det bästa är att ha en titel som är en uppmaning. "Köp Röda Bilar hos rödbilshandlaren.com" ger fler klick och avslut än "Spam Spam Spam Spam och Spam". Genom att dessutom ha olika sidor för olika färg på bilarna får du högre relevans för det viktiga sökordet, blåbilssidan kommer ju handla om exakt blå bilar och då kommer det stå blå bil i titeln.

    Det ger viss fördel att ha sökordet tidigt i titeln men jag skulle inte stirra mig blind på den faktorn. Om det är omöjligt att göra en inbjudande titel pga detta skulle jag ha ordet senare.

    Själva grundfrågan, om du vill ha bra positioner på två ord, röda bilar och vita bilar så är det faktiskt bättre om du säger bilar vid båa färgerna. Google har iofs förstånd nog att fatta att röda och vita bilar handlar om båda färgerna på bilarna men du får en viss fördel av att ha orden nära varandra i texten.

    "Köp röda bilar och vita bilar" alltså. Att nämna bilar 2 ggr tycker jag däremot är gränsen, om det börjar bli 3-5 ggr är det för mycket.

    Hoppas det var ett givande svar.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Google & Link title
    Av hans99 i forum Google
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-11-18, 15:50
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-04, 19:58
  3. Title / Desciption fråga.
    Av David i forum Optimering
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-02-26, 12:27
  4. robot.txt fråga
    Av Jacob Jarnvall i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-06-05, 16:06
  5. Title på intärna länkar
    Av Kocken i forum Länkbygge
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-02, 19:04