Resultat 1 till 13 av 13

Byta domän men behålla innehåll

  1. #1
    Sebastian Halleniuss avatar
    Sebastian Hallenius Sebastian Hallenius är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Malta
    Inlägg
    26
    Om jag har en Blogger blogg nu och vill byta domän och börja på Wordpress. Vad händer då om jag exporterar alla inlägg och importerar dessa i Wordpress? Blir sökmotorerna galna på mig då eller? :P

  2. #2
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Ja faktiskt. Det finns flera problem, det första är att alla inlänkar som du har till din bloggerblogg inte kommer följa med. Om du byter domän vill du göra 301 redirect på alla sidor så att Google förstår att innehållet nu finns på en ny plats. Tyvärr kan man inte göra det med blogger. Samma sak ger upphov till andra problem som att det t ex blir duplicate content.

    Jag har en liten tanke på hur man skulle kunna ordna en 301 men jag är inte helt säker på om det funkar (om någon annan testat så kom med input). Köp en egen domän på blogger, man får då en domän från Godaddy. När man gör detta redirectas den gamla bloggen till den nya domänen. Efter det borde det inte vara några konstigheter att peka om den domänen.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  3. #3
    Sebastian Halleniuss avatar
    Sebastian Hallenius Sebastian Hallenius är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Malta
    Inlägg
    26
    OKej Ja, just nu så använder jag ett javascript som hänvisar alla mina inlägg som ligger på domänen på Blogger till de nya inläggen på Wordpress. Det är kanske inte så SEO-vänligt men ja.
    Sen satte jag noindex på Blogger för att förhindra duplicate content. Borde inte det fungera iaf?

  4. #4
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Nej jag tror inte att det funkar faktiskt, vad ger javascriptet för resultat? Redirectar det på ett sökmotorvänligt sätt?
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  5. #5
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Det håller ju kvar eventuell trafik iallafall, så helt dåligt är det inte.
    Vad gäller SEO är det dock förkastligt att lösa med javascript.

  6. #6
    pows avatar
    pow pow är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    42
    Citat Ursprungligen postat av Magnus
    Ja faktiskt. Det finns flera problem, det första är att alla inlänkar som du har till din bloggerblogg inte kommer följa med. Om du byter domän vill du göra 301 redirect på alla sidor så att Google förstår att innehållet nu finns på en ny plats. Tyvärr kan man inte göra det med blogger. Samma sak ger upphov till andra problem som att det t ex blir duplicate content.
    Ok. Inlänkarna brukar ju inte hänga med, vad menar du är speciellt med blogger som gör att de inte kommer att följa med?

    Jag har uppfattat redirect 301 som en anmälan om permanent avflyttning men du menar att google ändå skulle kunna uppfatta det som att man duplicerat innehåll från platsen man angett sig flytta ifrån? Låter lite knepigt i mina öron vad har vi för konkreta verklighetsexempel i frågeställningen som gett det resultatet?

  7. #7
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Citat Ursprungligen postat av pow
    Ok. Inlänkarna brukar ju inte hänga med, vad menar du är speciellt med blogger som gör att de inte kommer att följa med?

    Jag har uppfattat redirect 301 som en anmälan om permanent avflyttning men du menar att google ändå skulle kunna uppfatta det som att man duplicerat innehåll från platsen man angett sig flytta ifrån? Låter lite knepigt i mina öron vad har vi för konkreta verklighetsexempel i frågeställningen som gett det resultatet?
    Nej, jag menar precis som mitt svar implicerar att om du byter domän så vill du göra en 301:a så att Google förstår att innehållet nu finns på en ny plats.

    Svårigheten är förstås att göra en 301 redirect på blogger eftersom vilka förändringar man kan göra på blogger är klart begränsade.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  8. #8
    pows avatar
    pow pow är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    42
    Citat Ursprungligen postat av Magnus
    Nej, jag menar precis som mitt svar implicerar att om du byter domän så vill du göra en 301:a så att Google förstår att innehållet nu finns på en ny plats.

    Svårigheten är förstås att göra en 301 redirect på blogger eftersom vilka förändringar man kan göra på blogger är klart begränsade.
    Tack för ditt svar. Jo, jag förstår vad du implicerar dock inte varur det emanerar. Är ganska så rejält nybörjare på flera vis.
    På blogger kan man få vidareskickning även om man inte köper domänen via GoDaddyn, menar du att redirecten skulle bli kvalitativare i fall man köpte domänen av dem, hänger inte alls med där.
    Sedan bör det väl också finnas fördelar med att låta sitt gamla innehåll ligga kvar med en noindex uppmaning till sökbotarna för länkar som inte kan följa med? Det skulle vara intressant att höra lite mer om grunderna till ditt resonemang... Eller helt enkelt vilken som är bästa och nästbästa lösningen enligt ditt förnenande.

  9. #9
    pows avatar
    pow pow är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    42
    Citat Ursprungligen postat av Magnus
    Nej, jag menar precis som mitt svar implicerar att om du byter domän så vill du göra en 301:a så att Google förstår att innehållet nu finns på en ny plats.

    Svårigheten är förstås att göra en 301 redirect på blogger eftersom vilka förändringar man kan göra på blogger är klart begränsade.
    Tack för ditt svar. Jo, jag förstår vad du implicerar dock inte varur det emanerar. Är ganska så rejält nybörjare på flera vis.
    På blogger kan man få vidareskickning även om man inte köper domänen via GoDaddyn, menar du att redirecten skulle bli kvalitativare i fall man köpte domänen av dem, hänger inte alls med där.
    Sedan bör det väl också finnas fördelar med att låta sitt gamla innehåll ligga kvar med en noindex uppmaning till sökbotarna för länkar som inte kan följa med? Det skulle vara intressant att höra lite mer om grunderna till ditt resonemang... Eller helt enkelt vilken som är bästa och nästbästa lösningen enligt ditt förnenande.

  10. #10
    pows avatar
    pow pow är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    42
    Ok, gissar att det fungerar lika bra att ge bloggerbloggen sitt egenregistrerade URL och sedan propagera innehållet direkt till wordpress.

    1 och där står man på wordpress med den gamla sunkiga länkstrukturen (år/mån/inlägg) och önskar en mera SEO vänlig struktur. Hur gör man här då för att inte förvirra google ytterligare och ändå med en gång få en seo vänlig permalänkstruktur? Dubbla redirects verkar inte helt optimalt, finns det ett enkelt sätt att göra det hela snyggt?

    2 Alternativt funderar på att bara ta några välarbetade sidor med sig för vid flytten och låta resten vara kvar. Hur gör man då det på bästa (SEO vänligaste) sätt? /disallow verkar ju vare sig rocka eller funka hos blogger... Skulle vara intressant att ta del i hur ni tänker. Syftet är att snabbt få/ge överblick och ha en bra permalänkstruktur på det viktigaste sidorna och få över deras länkkräm.
    Senast redigerat av pow den 2009-05-18 klockan 15:06.

  11. #11
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Hmm det är möjligt att man kan få en redirect från blogger, jag trodde det var omöjligt.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  12. #12
    pows avatar
    pow pow är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    42
    Citat Ursprungligen postat av Magnus
    Hmm det är möjligt att man kan få en redirect från blogger, jag trodde det var omöjligt.
    Jo, nog förefaller det möjligt.

    Men den verkar inte speciellt flexibel. Så hur gör man på bästa sätt härifrån måntro, någon som har några konkreta tips i frågeställningen: 1 & 2 ?

  13. #13
    pows avatar
    pow pow är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    42
    Vad tror den ärade församlingen om tillägget urban giraffe redirect för 301 redirect inifrån wordpress?

    Har lyckats bra på en testsajt med wpmodulen av giraffredirecten med strängar som "/(\d*)/(\d*)/" (ersatt med ingenting) och ".html" (ersatt med ingenting) För att omvandla url "hotahejti/2009/01/anka.html" till "hotahejti/anka/" Kan det finnas några nackdelar med att använda den urbana giraffen vid migrering från blogger till wordpress allmännt eller generellt?

    Får det inte alls att flyta bra med apache. Hur skulle motsvarande skrivas med apache? dvs bort med "/2009/01/" och ".html" från url?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Byta av domän, vad bör man tänka på?
    Av skidresa i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-04-02, 18:20
  2. Ska jag byta domän
    Av thorm i forum Domänen
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-05, 14:59
  3. Gammal domän med nytt innehåll
    Av Michel i forum Optimering
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-21, 18:33
  4. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-12-01, 22:49
  5. Byta sökmotorvänlig domän till annat namn
    Av lindgren76 i forum Optimering
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-10-09, 20:16