Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 31 till 36 av 36

Nyckelord i domännamnet

  1. #31
    jiri.pallass avatar
    jiri.pallas jiri.pallas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    1
    Om man vill att nyckelordet i domännamnet skall fungera i Sverige, skall det vara en domän .se, .nu eller .com ... att ha t. ex rovarhistorier.sk (Slovakien) är sämre än gamla-rovarhistorier.se eller hejsan-hopsan.se/rovarhistorier :-))
    Sitens språk skall vara förstås svenska ... Dessutom är domänens åldern mycket viktig - mer än själva nyckelordet... Jag ser den största fördelen med nyckelordet i domännamnet som möjlighet att få intuitiva besökare som testar xxx.se ... MEN - glöm inte att generiska domännamn som säg t. ex: godis.se kan inte registreras som ett varumärke, däremot Lunarstorm.se blev skyddat utan problem.

  2. #32
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Beror på vad du menar med fungerar jiri.pallas. Att det finns fördelar att ha tld:er som är mer bekanta bland svenska surfare kan jag hålla med om. Men inte speciellt viktigt för rankningen, går lika bra med info, eu, org, net, etc, för övrigt.

    Sedan kan man alltid diskutera hur stor betydelse nyckelordet i domännamnet har. Där finns det lite olika uppfattningar som synes. Samstämmighet att det har betydelse finns. Och eftersom det finns ett antal olika faktorer som måste stämma för att ranka bra är det lika bra att försöka göra rätt på så många som möjligt. Och där är domännamnet en faktor.

  3. #33
    anonymuss avatar
    anonymus anonymus är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    78
    Jag driver en fotbollssida, och här har vi ett klart exempel på hur en domän med nyckelordet får hur bra ranking som helst, utan att ha ngt innehåll förutom "hej".

    Nu vet jag iofs att siten har haft innehåll, men det var för ca 1½ år sen tror jag.

    http://www.google.se/search?hl=sv&so...meta=&aq=f&oq=

  4. #34
    anonymuss avatar
    anonymus anonymus är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    78
    Nu när vi ändå är i diskussionen om nyckelordet i domänen. Jag har precis slängt upp en sida där jag har ett nyckelord i domänen, men jag funderar på om böjningen på nyckelordet är bättre än det aktuella.

    T.ex om sidan och domän handlar om mobiltelefon, är det bättre då att försöka använda ordet "mobiltelefoner" eller ska jag hålla mig till "mobiltelefon"?

    Detta gäller alltså både interna länkar, titlar å h1

  5. #35
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Vid första anblicken ser det ut som att du har rätt, men om man gräver en del ser man att det finns länkar till sajten och de flesta har någon variation av "allsvenskan" som ankartext.

    Visst har domännamnet en betydelse, men i detta fall påverkar de inkommande länkarna till stor del.

  6. #36
    Martin_Gs avatar
    Martin_G Martin_G är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    110
    Citat Ursprungligen postat av Navalis
    Att nyckelord i domännamnet är en fördel rent SEO mässigt sett har jag erfarat.
    Reggade "nyckelord".com och redan efter 2 veckor låg vi på första sidan utan något direkt innehåll .. Men då de flesta domän som jag är ute efter redan är reggade blir jag tvungen att lägga till en ändelse. typ: "nyckelordguiden.se" .. Helt vill jag ju bara ha nyckelordet som domän .. Men nu till frågan:

    Är det en stor fördel att enbart ha nyckelordet eller är det ur SEO synpunkt lika värdefullt att enbart ha med ett nyckelord i domänet ...?
    Går tillbaka igen till Navalis fråga om det påverkar om man har nyckelord i URL. Har ett dubbelord som det söks på mycket mer på när de är uppdelade än när de sitter ihop, tex "potatisplättar" och "potatis plättar". När man använder Googles verktyg så är antalet sökningar på orden uppdelade mer än dubbelt så många.

    Finns det något sätt man kan få det att verka som om orden var isärdelade i URL, tex genom att skriva www. potatis-plättar .se?

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. åäö i domännamnet
    Av Navalis i forum Domänen
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-10-03, 13:50
  2. Domännamnet GratisGuide.se säljes
    Av nicklas i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-04-23, 19:02
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-01, 07:33
  4. Vikten av nyckelord i domännamnet
    Av Elvis i forum Domänen
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-03-19, 15:05
  5. Längd på domännamnet
    Av Duvethan i forum Domänen
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-02-18, 00:01