Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 30 av 36

Nyckelord i domännamnet

  1. #1
    Navaliss avatar
    Navalis Navalis är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    16
    Att nyckelord i domännamnet är en fördel rent SEO mässigt sett har jag erfarat.
    Reggade "nyckelord".com och redan efter 2 veckor låg vi på första sidan utan något direkt innehåll .. Men då de flesta domän som jag är ute efter redan är reggade blir jag tvungen att lägga till en ändelse. typ: "nyckelordguiden.se" .. Helt vill jag ju bara ha nyckelordet som domän .. Men nu till frågan:

    Är det en stor fördel att enbart ha nyckelordet eller är det ur SEO synpunkt lika värdefullt att enbart ha med ett nyckelord i domänet ...?

  2. #2
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Min egen erfarenhet är att nyckelord i domännamnet ger en liten fördel. Jag har inte märkt någon skillnad om jag har ett nyckelord.com eller nyckelordguiden.com. Om du söker på nyckelord och hittar nyckelordguiden så markerar Google nyckelord med fet stil. Alltså "nyckelordguiden"

    Fredrik

  3. #3
    Joel Falcks avatar
    Joel Falck Joel Falck är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    47
    Den absolut största fördelen med att ha sitt nyckelord med i domännamnet är att det faller sig mer naturligt att länka med webbplatsens namn som ankartext, och då har du direkt fått en betydligt mer värdefull inlänk.
    Min blogg.

  4. #4
    Kristofer Cs avatar
    Kristofer C Kristofer C är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    linköping
    Inlägg
    248
    Kan inte än att hålla med, enligt egna erfarenheter är det ett stort plus att ha kewyord i urlen.

  5. #5
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Jag har upplevt (utan att ha några riktiga studier bakom) att en domän som är endast sökordet åtminstone i vissa fall ger stora fördelar. Sökordet.se skulle alltså då vara märkbart bättre än sökordsguiden.se.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  6. #6
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Jag har samma erfarenhet som Magnus. Det är svårt att "plocka ned" en domän med Nyckelord.se mot Nyckelord<ändelse>.se ...

    Hade tidigare en domän som låg parkerad på binero med endast nyckelord.se ... 3 dagar efter registrering och parkering så rankade den top5 ... upp med lite innehåll och den rankade #2 istället ... en IDN-domän

    /Patrik Berggren

  7. #7
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Kan bara hålla med. Ofta är det en stor fördel med en domän som bara innehåller nyckelordet. Sen varierar det självfallet mellan branscher hur mycket det hjälper.

  8. #8
    Ripipips avatar
    Ripipip Ripipip är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    6
    Jag har funderat på att köpa en doman som "nykelordet".me för en hemsida som är intriktad på vanlig medelsvensson och målet är att bygga upp lite förtroende för dem. Tror ni jag kommer uppleva en stor minskning av förtroende i och med att jag använder .me domän? Kommer .me domän räknas som sämre än .se domän om man har en svensk hemsida?

  9. #9
    wonks avatar
    wonk wonk är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    29
    Tveksam till hur det påverkar trust...
    men du lär inte få så många typeins..

  10. #10
    Ripipips avatar
    Ripipip Ripipip är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    6
    Citat Ursprungligen postat av wonk
    Tveksam till hur det påverkar trust...
    men du lär inte få så många typeins..
    Ursäkta min okunnighet, men vad är typins?

    edit: Okej, jag har nu tagit reda på det. Och om det är enda nackdelen så får jag tacka och köra på det Typeins kommer oavsett aldrig vara en stor källa till trafik för min del
    Senast redigerat av Ripipip den 2009-05-12 klockan 18:26.

  11. #11
    planas avatar
    plana plana är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    102
    Finns det inte ett ordspråk med något i stil med "lätt fångat, lätt förgånget". Rätta mig gärna på detta ordspråk!

    Poängen är att om bara en registrering av ett visst ord kan generera bra placering torde det betyda att sökmotorns index är mycket lättpåverkat och placeringen torde falla lika snabbt som den avancerade!

    Nu kan det ju vara svenska sökord utan någon större konkurrens... Hur som helst, inget man kan basera sin verksamhet på!

    Då folk kommer från sökmotorn till en tom sida, klickar de på nästa länk skapligt omgående i resultatet och om du hade bra placering tidigare borde den sjunka som en sten av bara den anledningen!

    ***
    Typeins betyder att man skriver domännamn baserat på sin egen fantasi, vad som BORDE fungera. Ibland har man tur, då fungerar det, och då kallas det Typeins.

  12. #12
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302
    Håller helt med Plana. Nyckelordsdomäner är något av en bugg i Googles algorithm, och när det blir alldeles för många som nyttjar den kan de mycket väl förlora sin stora vikt. Då kommer det vara en och annan som investerat tid i dåliga sajter på nyckelordsdomäner och pengar på domänköp (Ingen nämnd ingen glömd...) som står med byxorna nere.

  13. #13
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Domännamn som innehåller nyckelord är naturligt. Det kan för användare öka förtroendet. Om en sajt handlar om blommor och domänen innehåller ordet blommor kan användaren utgå från att sajten är tillräckligt relevant för ett besök. Leta efter information om blommor på en domän som heter något på bilar känns inte lika relevant.

    För att rankas högt behövs mer än ett domännamn, såvida inte konkurrensen är låg. Är det låg konkurrensen kan samma effekt uppnås med en eller några få länkar med nyckelordet som man vill rankas högt på. Jag tycker därför inte att det är någon bugg.

    Sedan är det en hel annan sak att det finns personer som övervärdera värdet av nyckelordsdomäner. Jag har fått uppfattningen att priset på domäner med speciella nyckelord har sjunkit. Men om någon överbetalar är det som alltid att den personen som får ta smällen.

  14. #14
    planas avatar
    plana plana är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    102
    LaoWang:

    Nej! Det tror jag inte en sekund på! Inget som Google gör sker av en slump. Det får man utgå från. Google skulle ju knappast vara där dom är om de skulle basera sin verksamhet på slumpen...

    Tvärt om. Det är en medveten strategi...

  15. #15
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Det som, om du frågar mig, är den stora fördelen med nyckelordet i domännamnet är inte att Google värderar denna enskilda faktor så enormt högt. Den värderas, men inte till den grad som de flesta verkar göra gällande. Detta är i alla fall min erfarenhet.

    Den stora fördelen är att om din sajt har domännamnet "nyckelord.tld" och dessutom heter någonting som innefattar "Nyckelord" så kommer det att vara fullt naturligt i Googles ögon att din sajt attraherar många länkar med just ordet "Nyckelord" som länktext, eller som en del av länktexten.

    Tack vare detta kan du med "nyckelord.tld" arbeta rätt så aggresivt med att bygga länk på "Nyckelord" utan att filtreras eller bestraffas på samma sätt som de som inte har denna fördel.

  16. #16
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Håller med dig Bernt, och inte ...

    Även om du inte har en massa inlänkar så rankar dessa domäner förvånansvärt bra.

    Jag har själv en egen sådan domän och endast en länk utlagd för själva indexeringen så rankar den TOP 5. Ok, kanske inte världens hårdaste konkurrens, mer än 1 ggn per år, men har just nu över 100 ub/dag, på sin 5 placering.

    Men, som du säger, det blir extremt mycket lättare att bygga länkar och i stort sett endast få nyckelord med sig, det blir mer naturligt att det finns med.

    /Patrik Berggren

  17. #17
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302
    OK, det var fel uttryckt att det är en "bugg", jag menar bara att jag tycker att de har givit den för stor vikt och att de nog kommer att märka det efter ett tag. Idag finns ju ett avsevärt "domännamns-spam", med massa folk som sätter upp sajter med mer eller mindre nischade nyckelord, lägger upp halvdant innehåll och ändå lyckas ranka bra och få in lite pengar på Adsense. Har man lagt 100 spänn på domännamnet och 8 timmar på att skapa sajten och sedan får in 1 000 spänn i månaden på Adsense och TD så var det ju värt tiden (om man nu inte gillar mer varaktiga investeringar med sin tid, vilket jag gör : ).
    Det är störande för oss som gör stora investeringar i innehåll och teknik men inte har lust att köpa nyckelordsdomäner för tiotusentals kronor, vilket är tämligen spekulativt. Men kanske vi har fel.

  18. #18
    planas avatar
    plana plana är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    102
    LaoWang:

    Du har ju fel och du skriver själv varför! :-)

    Varför ska man arbeta jättemycket och förse sig med stora utgifter när man kan arbeta jättelite och i stället tjäna pengar! Intressant matematik!

    Den typen av sidor som du pratar om måste ju fylla någon typ av funktion i något sammanhang. Nu är jag ingen förespråkare på 100% annonsbaserat innehåll. Jag tycker inte om dessa sidor, då de enligt mig inte fyller någon funktion.

    Men ditt resonemang är intressant!

  19. #19
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302
    Kanske för att kan tjäna mer om man gör större investeringar och tänker mer lånsiktigt?!?

    Hur långsiktigt och lönsamt är det egentligen att ha 1 eller ens 100 MFA-sajter som kommer att konkurreras ut av seriösa spelare på sikt?

  20. #20
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    För mig handlar det om yrkesstolthet.
    Jag har testat MFA, och det ger väldigt hög ROI, men jag får ingen tillfredsställelse av det.

  21. #21
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Citat Ursprungligen postat av LaoWang
    Hur långsiktigt och lönsamt är det egentligen att ha 1 eller ens 100 MFA-sajter som kommer att konkurreras ut av seriösa spelare på sikt?
    Extremt effektivt

    Dock, aldrig en hållbar business och aldrig blir det en "passiv inkomst". Men, man tjänar pengar om man håller koll på trafiken, att den är jämn och fin

    /Patrik Berggren

    PS ... Stefan, då får lägga undan yrkesstoltheten tills du har en bra grund att stå på, som ger en bas inkomst. Då kan man som entreprenör satsa på de lite mer kostsamma investeringarna och fokusera på dem ...

  22. #22
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Jag vet det Patrik, du har tjatat på mig om det i ett par år nu, och det är helt och hållet ditt tjat som har resulterat i min enda MFA.
    Men jag vill helt enkelt inte

  23. #23
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Ok ... ska vi krossa sökord i domännamnets förträfflighet vs. inte?

    Kika in denna sökning.

    Kika efter vart morsdag.net hamnar. Kontrollera backlinks till den ...

    Enda som är gjort är att jag lagt på en länk och sedan kört min "nonsens taktik" med bloggping (för varje inlägg) och sedan pusha för ett.

    Den domänen ger just nu ca 450 besök/dag (hittills idag, 2 h kvar) ... konkurrensen borde vara hårdare, men det är inte lika mycket aktivitet på sådana helgdagar i Sverige (för liten marknad) men större utomlands.

    Ha det
    Patrik Berggren

  24. #24
    Boivins avatar
    Boivin Boivin är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    39
    Vill bara komplettera denna tråd med min erfarenhet av KW i domännamnet. Fick tag på 4 bra domäner (3 st .se och 1 .com) som är exakt nyckelordet jag vill ranka på. Alltså www . keyword . se, samtliga domäner är två ord och har hyfsad konkurrens. En ger 33 miljoner träffar och de andra runt 2-3 miljoner träffar.

    Samtliga dessa rankade på första sidan efter två veckor på sökningar på Key Word på google.se. Helt utan inkommande länkar! Enda jag gjorde var att lägga upp en sidorna med 3 utågende länkar på. Alltså inte en enda inkommande länk. Nu har jag fyllt dem med innehåll i form av en blogg med inlägg men fortfarande utan inkommande länkar. Och de rankar nu kring 6-10 position på aktuella sökord. Så visst väger ett bra domännamn tungt...

    På de aktuella sökorden konkurrerar sidorna med stora aktörer med bra seo men som har sökordet i domän i form av www . minsida.se/keyword
    Senast redigerat av Boivin den 2009-08-20 klockan 17:16.

  25. #25
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Någon inkommande länk borde du ha ...

    En annan sak att komma ihåg, det räcker att bara urlen är skriven i text (olänkad) för att Google ska följa och indexera.

    Har du en blogg och bara skriver ett inlägg så får du tillbakalänkar ifrån de siter som bloggen "auto-pingar" (wordpress har ju det satt by default)

    Annars håller jag med. Keyword i domännamnet väger riktigt tungt, men tror också att det kommer ändra sig i framtiden, just för att det väger så tungt som en enskild faktor

    /Patrik Berggren

  26. #26
    Boivins avatar
    Boivin Boivin är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    39
    Kan förstås finnas nån länk som jag inte hittat eftersom domänerna är "länk vänliga" rent namnmässigt. Men hittar ingen med diverse olika backlink checks och inte på annat sätt heller. Enda jag gjorde var att lägga utgående länkar på dem. har ingen autoping påslagen på dem även fast det är wordpress.

    och jag tror faktiskt inte den är skriven i text heller nånstans. Men jag kan ha fel.

  27. #27
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    167
    Boivin & Patrik: Faktum är att det krävs inga inlänkar till en sajt eller ens att URL omnämns i text för att en sajt skall bli indexerad. Jag har vid flera projekt där jag själv har suttit med utveckling helt ensam och varit den enda som känt till sajten råkat ut för att sajter har blivit indexerade. Den enda förklaringen (som inte känns orimlig) är att jag har besökt sidorna med Google Toolbar och andra SEO-relaterade Firefox-plugins.

    Att jag haft vissa plugins aktiva har dessutom inneburit att spindlar ifrån Alexa besökt URLer som jag besökt, vilket orsakade mycket huvudbry då jag hade testkört ett PHP-script i webbläsaren som senare skulle köras som cron-job vid endast vissa specifika tidpunkter. Det fanns inget lösenordsskydd för scriptet så när Alexa/Archive.org etc. bestämde sig för att spindla URLen då och då blev det litet fel

  28. #28
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Så fort man reggar en domän så finns det i stort en inlänk till siten. Det finns ju många tjänster/webbplatser som listar nyreggade domäner ...

    /Patrik Berggren

  29. #29
    johjoh68s avatar
    johjoh68 johjoh68 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    141
    Det är Google toolbar som läcker informationen om nya domäner som ingen annan borde känna till. Jag har reggat subdomäner internt för test och utveckling som Google sedan hittat.

  30. #30
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Det finns fler förklaringar till hur en domän kan indexeras utan inlänkar. En del webbhotell notifiera Google om nya sajter och även uppdateringar av hemsidor.

    En annan förklaring kan vara att en del webbhotell, som någon påpekade nyligen att loopia gör, har alternativ sökväg. Det är inte bara Loopia som har â€alternativa†sökvägar, ha lagt märke till det på andra webbhotell.

    Jag la upp en sajt för 6 månader sedan, la upp PHPLD skriv något och la in en eller två länkar, skaffade inga inlänkar. Den är inte indexerad. För en månad sedan la jag på skoj in sajten i Google Webmaster Tools, har inte hänt något.

    Andra domäner som jag bara ha registrerat och bara haft webbhotellets välkomst text har blivit indexerade ganska omgående.

    Förklaringarna kan vara många. Själv tror jag att det beror på hur webbhotellen lagt upp sitt system.

    Subdomäner fungerar inte heller på alla hotell. Jag har flera gånger lagt upp subdomäner och testat lite, när jag har sökt på site:domän.se finns subdomänerna med i huvuddomänen. Har inte haft några länkar mellan sub och huvuddomän eller tvärt om.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. åäö i domännamnet
    Av Navalis i forum Domänen
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-10-03, 13:50
  2. Domännamnet GratisGuide.se säljes
    Av nicklas i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-04-23, 19:02
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-01, 07:33
  4. Vikten av nyckelord i domännamnet
    Av Elvis i forum Domänen
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-03-19, 15:05
  5. Längd på domännamnet
    Av Duvethan i forum Domänen
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-02-18, 00:01