Resultat 1 till 12 av 12

Är ica.se korkade?

  1. #1
    erisons avatar
    erison erison är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    97
    Så må vara, eller så har dom någon intressant strategi. Om man kollar något recept på deras site så har dom en bild i h1-taggen, på bilden står det recept och alt-text är sök recept. Själva rättens namn står sedan i h2.

    http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat...eceptid=372822

    Finns det någon poäng att göra så? Varför inte flytta upp receptnamnet i h1?

    Mvh Erik

  2. #2
    erisons avatar
    erison erison är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    97
    Hehe, kul att inlägget handlade om h1 och att seo-forum verkar ha lagt upp en helt egen h1-strategi här. Den tror jag mig dock förstå bättre...

  3. #3
    rikfreds avatar
    rikfred rikfred är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    34
    Korkade - nej. Okunskap - ja.
    Fredrik Winberg | SEO-konsult på iProspect

  4. #4
    erisons avatar
    erison erison är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    97
    Men dom måste väl ha en anledning? Det är ju inte direkt att man "råkar" byta ut h1-taggen till en bild. Eller?

  5. #5
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Nej det finns ingen anledning hur SEO-synpunkt, däremot är det rätt vanligt att man gör så. Det beror som påpekats ovan sannolikt på okunskap om SEO.

  6. #6
    erisons avatar
    erison erison är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    97
    Jag förstår inte hur någon kan få för sig "hmm jag kan ju sätta mig ner och göra en bild istället för att för att skriva vanlig text, det måste vara smidigare".

    Men jag tackar för alla svar!

  7. #7
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    144
    För att de vill ha en specifik font.
    Johan Wolf <- Du vet att du vill.

  8. #8
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Behöver inte bero på "okunskap om SEO", det kan lika gärna bero på CMS man använder sig av.

    Även en bild kan bli indexerad och dra trafik, en bild kan ha både title och alt tag att lägga in sin H1-text, eller annan relevant text i, som textmässigt beskriver bilden, eller bildens syfte.

    Patrik Berggren

  9. #9
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av Patrik Berggren
    Behöver inte bero på "okunskap om SEO", det kan lika gärna bero på CMS man använder sig av.

    Även en bild kan bli indexerad och dra trafik, en bild kan ha både title och alt tag att lägga in sin H1-text, eller annan relevant text i, som textmässigt beskriver bilden, eller bildens syfte.

    Patrik Berggren
    Jo, man kan ju sätta en bakgrundsbild på h1:an med css som överlappar texten som ligger i h1:an, men i det här fallet är det en vanlig img-tagg i h1:an. Det spelar ju ingen roll om det är CMSet det beror på, det går ju att ändra så att det blir "rätt gjort". bilden är heller inte korrekt gjord ur SEO-synpunkt. Eftersom så inte är fallet så har man ju uppenbarligen inte brytt sej om det, det betyder iofs inte att man är okunnig men man kan misstänka att så är fallet.

  10. #10
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Det finns massvis med case där man har kunskap om hur det ska utföras, men sitter fast i en teknisk lösning som inte gör "rätt", och som man inte kan påverka av olika anledningar. Säger inte att det måste vara så i fallet med ICA, men med tanke på storleken på företaget, är det inte helt omöjligt att så är fallet.

    Men det är ju alltid någon som har varit "okunnig", i annat fall hade det inte sett ut på detta sätt.

  11. #11
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Innan jag började titta på SEO hade jag kunnat göra så.
    Jag börjar med att göra en rubrik på sidan, men inser att jag vill använda en icke-standard font, och gör en bild av det.
    Inget konstigt med det?

  12. #12
    wedholms avatar
    wedholm wedholm är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    141
    Oavsett om det är ICA-administratörerna som gjort fel eller om det är ett inbyggt fel i CMS:et så är det dålig SEO. Trots allt är inte alla lika beroende av SEO för att göra sin sajt välbesökt. T.ex så har ICA ett mycket inarbetat varumärke, och av egna erfarenheter (från mina föräldrars generation) så hittar många deras sajt på andra sätt än via Google. ICA Kuriren, medlemsutskick och pappersreklam m.m.

    Om ICA skulle ändra på detta så skulle det säkerligen gynna dem på Google. Men jag gissar att de redan nu placerar sig bra ändå eftersom deras sajt är väldigt stark pga väldigt många inlänkar.
    Ftg: Wedholm AB | Shop: Bandana | Blogg

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)