Resultat 1 till 7 av 7

Nofollow?

  1. #1
    jesper_ekerlings avatar
    jesper_ekerling jesper_ekerling är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    10
    Hej, tänkte höra om någon har bra koll på rel="nofollow" som man kan lägga in på utlänkar. Jag har i princip nofollow på samtliga utlänkar på min webbplats. Detta för jag inbillar mig att man får högre PR. Men jag inbillar mig också att det kanske kan vara bra att länka till siter inom samma genre?

    Någon som vet mer exakt när man bör använda rel="nofollow"?

  2. #2
    latehorns avatar
    latehorn latehorn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    255
    Jag brukar själv köra med nofollow på samtliga reciprocala länkar eftersom google inte gillar dem. Hursomhelst, jag tror att google kanske skulle misstänka att nått skumt är på gång om du kör med nofollow på ALLA utlänkar. Försök i alla fall att ha några riktiga kvalitetslänkar ut något nofollow.

  3. #3
    jesper_ekerlings avatar
    jesper_ekerling jesper_ekerling är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    10
    Skulle du kunna definiera vad som är en riktig kvalitetslänk? Jag ger några exempel så kan du säga ja eller nej till om de är kvalitativa.
    1. Utlänkar till alexa, annons.se och Analytics på http://www.jesper.nu/om/annonsera/
    2. Relaterade länkar på artiklar http://www.jesper.nu/artiklar/prylar/data/samsung_m70/
    3. Länkbyten? http://www.jesper.nu/lankar/partners.php
    4. Relaterade länkar på en undersida om CS http://www.jesper.nu/annat/cs/

    Skulle vara trevligt och Du eller någon annan orkade kommentera.

  4. #4
    ThomasAs avatar
    ThomasA ThomasA är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    109
    Citat Ursprungligen postat av latehorn
    Jag brukar själv köra med nofollow på samtliga reciprocala länkar eftersom google inte gillar dem. Hursomhelst, jag tror att google kanske skulle misstänka att nått skumt är på gång om du kör med nofollow på ALLA utlänkar. Försök i alla fall att ha några riktiga kvalitetslänkar ut något nofollow.
    Då skall man alltså inte byta länkar med dig då?

    Om jag får svara på jespers fråga skulle jag lägga nofollow på #1 & 2.
    Länkbyten gör man väl "enbart" för seo och relaterade "kvalitetslänkar" kan väl aldrig skada en sida vad jag vet. Bara så länge det inte uppfattas som en länkfarm eller spammingt på det viset.

  5. #5
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    nofollow är bra att använda när du själv inte har kontroll över de utlänkar som görs. Som exempelvis i kommentarerna på en blogg eller i ett forum som vem som helst kan posta länkar i.

    Tanken med nofollow är att man som webmaster kan markera att man inte går i god för länken. Jag sätter bara nofollow i de fall, och liknande, som jag nämnde ovan.

    Det har skrivits en del om nofollow tidigare i forumet, pröva att söka.
    Senast redigerat av Bernt Johansson den 2006-06-20 klockan 18:31.

  6. #6
    dr phils avatar
    dr phil dr phil är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Inlägg
    50
    Ett tips till alla länkbytare att använda en extension till Firefox som heter Searchstatus. Förrutom att visa PR, Alexa m.m. kan den även markera alla nofollow på den sida man råkar surfa på.
    Bra för att hitta fuskande "partners"

  7. #7
    Gustavs avatar
    Gustav Gustav är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    171
    Citat Ursprungligen postat av dr phil
    Ett tips till alla länkbytare att använda en extension till Firefox som heter Searchstatus. Förrutom att visa PR, Alexa m.m. kan den även markera alla nofollow på den sida man råkar surfa på.
    Bra för att hitta fuskande "partners"
    Tack för tipset. Det blev + i rykte från mig. Att man inte kan lita på folk gör att länkbyten blir så otroligt mycket mer krävande än vad de skulle behöva vara.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Wikipedias Länkar med nofollow attribute
    Av Elias KAI i forum Nyheter
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-01-24, 12:56
  2. Effekt från Wikipedia trots nofollow?
    Av Marcin i forum Länkbygge
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-01-14, 14:27
  3. Nofollow på annonser?
    Av Patrik Berggren i forum Länkbygge
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-25, 23:15
  4. Varning för nofollow! (?)
    Av Marcin i forum Länkbygge
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-07-16, 16:28
  5. Ingen positiv effekt av utlänkar med nofollow?
    Av Niklas i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-05-01, 12:17