Resultat 1 till 6 av 6

alexa - trovärdighet

  1. #1
    erisons avatar
    erison erison är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    97
    Hejhej,

    Slänger in frågan här också eftersom det inte blev så jättemycket respons på wn... Vet att många här använder och har åsikter om Alexa:

    Jag kikade in lite på alexa iom att de ju har ett gäng funktioner för att se var besökare har kommit ifrån, vart de går efter sitebesöket osv osv. (Vet inte hur nytt detta är, men har inte hittat det senare.)

    Men hur trovärdig är denna statistik, låt sig för en medelstor-stor svensk internetaktör? Ta exempelt prisjakt.se (Det är lättast att ta ett exempel eftersom det såklart är mycket sämre statistik på mindre siter.)

    Några fler frågor:

    Hur många har alexa tool bar? (Det står 10 miljoner nerladdnigar från till 2005 på wikipedia, men det säger ju inte mkt...)
    Använder man någon gång alexa tool bar utan att riktigt ha koll på det själv? T.ex. ligger den väl automatiskt i googles tool bar?
    Sparar alla browserföretag liknande information på egen hand?


    Lite saker som jag har sprunit på på vägen...
    Alexa ägs av amazon.com
    Toolbaren kommer inte kunna installeras i IE7

  2. #2
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Jag har SEOQuake installerat som plugin i mitt Firefox. DÄr visas Alexa-rank (står 27299 där precis nu).
    Jag gissar att den toolbaren skickar information automatiskt. Jag lusläste inte användaravtalet när jag installerade (fy på mig).

    Ganska många har det installerat, men precis som du fick svar på WN så ska man kanske hellre titta på trender inom en sajt, än jämföra olika sajter. Sidor som webbutvecklare hänger på hamnar gärna högre än andra.

  3. #3
    rikfreds avatar
    rikfred rikfred är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    34
    Jag tycker inte Alexas statistik är värst trovärdig. Skulle aldrig använda mig av den om jag kikar på en svensk webbplats. Det är för få som använder toolbaren i Sverige.
    Fredrik Winberg | SEO-konsult på iProspect

  4. #4
    erisons avatar
    erison erison är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    97
    Finns det någon statistik på hur många som använder toolbaren? Har inte hittat det på alexas site...

  5. #5
    rikfreds avatar
    rikfred rikfred är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    34
    Det tror jag inte, men om du hittar får du gärna säga till.
    Fredrik Winberg | SEO-konsult på iProspect

  6. #6
    Bezzens avatar
    Bezzen Bezzen är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    11
    Om ens webbsajt inte handlar om webbutveckling / seo / datanörderi så är statistiken hur galen som helst. För något år sedan testade jag med en sportssajt som hade ungefär 1000 unika besökare om dagen och en relativt nystartad webbkatalog som hade drygt 25 unika besökare. Webbkatalogen fick snabbt betydligt bättre Alexa-ranking, troligtvis därför att de 25 unika webmasters som var inne hade toolbar, medan de 1000 sport-snubbarna på den andra sajten givetvis inte hade det.

    Om det rör sig om 50 000 unika om dagen jämnar det givetvis ut sig lite, men för hyfsat små webbsajter kan man lika väl slå med tärning eller gå med slagruta.

    Alexa får till exempel för sig att ibland kommer 20% av min trafik från Indien eller andra exotiska platser, när denna trafik enligt Analytics ligger på runt 0,5%.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Alexa Top 1 Million domän listan, .Me, .Asia, .Mobi
    Av domainfuture i forum Domänen
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-01-10, 18:06
  2. Angående Alexa
    Av Anti Turmoil i forum SEO-verktyg
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-28, 11:01
  3. Alexa trovärdig?
    Av Patrik Berggren i forum SEO-verktyg
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-03-05, 16:57
  4. SEO-forum är 93:a i Sverige enligt Alexa
    Av Webmoney i forum Nyheter
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-02-25, 12:04