Resultat 1 till 17 av 17

Pusha låser in alla länkar i ramar

  1. #1
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Pusha har nu härmat Digg genom att tvinga in alla länkar i ramar.

    Pusha verkar heller inte ha tittat på all den kritik som Digg fick. Digg lyssnade i alla fall på feedback och rättade till det så att det blev helt ok. Info här och här.

    Pusha däremot har nu enligt mig däremot tagit ett steg bakåt i internets utveckling. Ramar känns 90-tal.

    Pusha indexerar även ramsidorna och de rankar med (exempel) vilket kan göra att Pusha rankar över det innehåll som är skickat in och ingen alls länk ges till innehållet som är skickat till Pusha. Sättet det är gjort är enligt mig parasitaktikt.

    Jag har knappt själv använt Pusha men jag tänker mest på alla de andra som kommer till skada för detta.

    Mitt förslag till Pusha:

    Skapa en robots.txt och ange:

    Kod:
    User-agent: *
    Disallow: /ram/
    Nedanför länkarna som går till ramverken visa en URL till vart länken går till (grundläggande användarvänlighet) och ha den som en riktig länk till själva innehållet.

    Att alla länkar som inte nådde startsidan, "Hett", hade nofollow var bra tycker jag för att motarbeta spam.

    Vad tycker ni?
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  2. #2
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Riktigt irriterande tycker jag också. Kommer att bojkotta pusha.se tills ev. lösning är fixad.

  3. #3
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Har gjort en push på det...

  4. #4
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Dåligt! Dåligt!

    Blir en push på det ..

    /Patrik Berggren

  5. #5
    murtlests avatar
    murtlest murtlest är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    2
    Hej, jag är en av de som driver Pusha och ansvarar för tekniken.

    Vi hade denna ram färdig för lansering långt innan digg lanserade sin ram men vi lyssnade på kritiken mot digg. Dock förstod vi det som att den främsta kritiken mot dem berodde på att de ersatt alla länkar med sin förkortade ram-url. Vi visar aldrig ram-url'en om man inte är inloggad på pusha och tänkte därför att det inte kommer bli något problem med google eftersom google inte ser länkarna.

    Vi förstod såklart att folk kommer länka till ram-länken från andra sidor då och då men trodde inte att det skulle bli ett så stort problem (och jag vet inte om det är det än heller?).

    Vi gick ut och frågade användarna om kritik innan vi lanserade detta men det kan ju vara svårt att överblicka sådana här konsekvenser i förväg. Men det är jättebra att ni visar på problemet nu så att vi kan göra något åt det så snabbt som möjligt. Självklart vill vi inte stjäla placeringar från orginalkällan.

    Robots.txt förslaget är ju enkelt, det skulle vi kunna ha uppe om 5 min men frågan är om det är den bästa lösningen? Om man har länkat till pushas ram så vill man väl förmodligen åtminstone ge en PR-boost till orginalkällan? Kan man inte tänka sig att man låter ram-sidan svara med en 301 redirect till orginalkällan men ändå visa upp ramen? Eller är det tekniskt omöjligt?

  6. #6
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Hej Murtlest,

    Trevligt att ni bemöter kritiken så här.

    Att alla ramarna endast var synlig för inloggade personer var en stor miss jag missat, så bra för det.

    Jag läste även kommentarerna här http://www.pusha.se/daligt-av-pusha och såg eran beta http://beta.pusha.se/ där ni har skrivit domännamnet och har en riktig länk till sidan - mycket bra. Då kan folk som klicka på den direkt som inte vill att ramen ska visas.

    Tycker även det ska vara lättare att länka till originalinnehållet från ramverken. Låt oss säga att en bloggare upptäcker något bra genom Pushas startsida och sedan vill länka till det. Han borde ju då inte länka till ramverket utan till innehållet, eller hur? Här finns ett exempel: http://www.pusha.se/ram/daligt-av-pusha jag tycker det borde finnas en länk som till exempel "Länka till innehållet" och när man klickar på den kommer det fram en URL man kan kopiera. Kanske kan lösas med lite AJAX eller CSS "popup".

    Jag tycker även fortfarande att ramverken inte hör hemma i Google och borde blockeras med till exempel robots.txt.

    Om man har länkat till pushas ram så vill man väl förmodligen åtminstone ge en PR-boost till orginalkällan? Kan man inte tänka sig att man låter ram-sidan svara med en 301 redirect till orginalkällan men ändå visa upp ramen? Eller är det tekniskt omöjligt?
    Du kan ju göra en 301 redirect till alla användare som inte är inloggade? Det borde nog vara en bra lösning. Eller 301 redirect till alla referrers som inte kommer från Pusha.se (men förra nog bättre)?

    Och istället for blockering i robots.txt, efter en viss tid som kanske 2 veckor eller en månad så 301 redirectas ramverken till originalkällan för alla? Borde nog inte vara så svårt att lösas.

    Hur låter det?
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  7. #7
    murtlests avatar
    murtlest murtlest är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    2
    Tack själv för att du tog upp problemet. Det här blir nog en riktigt bra lösning tillslut som alla (eller i alla fall nästan alla) blir nöjda med.

    Ja nu har vi lanserat det som låg på betan förut så nu finns domännamn med direkt-länk precis under länkarna så att det är tydligt vart de leder.

    Vi har även gjort en 301 redirect till källan om man inte är inloggad på pusha och klickar på en ram-länk.

    Vi kommer att fortsätta att förbättra själva designen av ram-huvudet så att källan blir tydlig där och så att det blir tydligt för användarna att det är möjligt att stänga av ramen för alltid. Detta tar dock lite längre tid att genomföra. Dock är det ju inte så stort problem om folk skickar ram-länken till varandra nu eftersom den leder direkt till källan om man inte känner till pusha.

    Det där med redirect efter viss tid förstod jag inte riktigt? Alltså att vi ska köra 301 redirect på ram-länkarna om de är gamla även om man är online på pusha? Det tror jag isf inte att vi kan göra för folk pushar ibland även gamla länkar och framförallt nu när vi har slump-funktion i ramen så vill man ju inte att ramen ska försvinna om man slumpar fram en gammal länk.

    Tack för alla synpunkter och hjälp!

  8. #8
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Suveränt!

    Det kallar jag snabb hantering. Nej, redirect efter en viss tid behövs inte nu när de redirectas om man inte är inloggad. Skapar ju även problem med slumpad länk som jag inte tänkte på.

    Så saknas bara att göra källan mer tydlig i ramhuvudet men det kan ju komma lite senare. Det viktigaste är nu fixat.

    Bra!
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  9. #9
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Plus i rykte.

    Vilka säger att inte social media är effektivt användande ut mot kunder?

    Kanon
    Patrik Berggren

  10. #10
    planas avatar
    plana plana är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    102
    Hmm.. Ursäkta mig och kalla mig trög... Men vad är det bra för?

  11. #11
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av plana
    Hmm.. Ursäkta mig och kalla mig trög... Men vad är det bra för?
    Menar du vad sociala medier är bra för till kunder?

  12. #12
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Fortfarande är allt innehåll inläst i en ram och rankar högre än orginalet. Nej, nu slutar jag att använda pusha helt och hållet tills detta är fixat!

  13. #13
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    nja ... så dåligt är det inte

    Vill du inte ha flera positioner i samma resultatlista?

    Fler chanser att någon klickar in sig till DIN site, dock ett klick längre bort, men det gör inget ...

    Pusha ramlar ned efter ett par veckor, men vill man behålla pushas position, ge den ramen lite länkar så har du 2 st, kanske 3 st eller 4 st listningar på SAMMA innehåll

    /Patrik Berggren

  14. #14
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Maccke och alla andra som inte gillar Pushas toolbar. Lägg in en framebraker så slipper ni problemet. Så illa är det faktiskt inte heller. Jag har min framebreaker, och har idag sett hyfsad trafik från Pusha.

  15. #15
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Patrik: Man kan se det på olika sätt. Det kunde varit värre, helt klart.

    Ah grymt Nikke. Gissar att man lägger in följande i headern:

    <script type="text/javascript">
    if (top != self) top.location.href = location.href
    </script>

    Eller?

  16. #16
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Testade precis ovanstående script och det fungerande klockrent.

  17. #17
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Maccke,

    Det är ju ingen ram. Problemet med ramarna blev helt löst av Pusha här tidigare i tråden. Nu 301as de till till källan för Google och alla andra som inte är medlemmar eller inloggade i Pusha så de finns ju i stort sett inte kvar längre. Riktiga länkar dessutom placerade till källan på andra sidor på Pusha. Smidigt och snabbt fixat av Pusha måste jag säga.

    Att deras "kommentarssida" för länken rankar är ju inget unikt med Pusha utan det är ju så även med många länkkataloger och annat och bara positivt för long tail SEO.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Hej alla!
    Av Frank_Connection i forum Introduktion
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-11-04, 11:33
  2. Förslag: Alla sökmotorvänliga länkar tas bort
    Av hans99 i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2007-10-14, 20:44
  3. Om inte ramar...
    Av Anders Granström i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-01-01, 21:51