Resultat 1 till 10 av 10

Remove och promote

  1. #1
    Ripipips avatar
    Ripipip Ripipip är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    6
    För ett par dagar sedan lade jag märke till att man hos google kan manipulera söklistorna genom promote och remove. Klicka du på remove försvinner hemsidan och klickar du på promote går den upp ett steg. Detta kan dock bara göras om du här ett googlekonto och är inloggad.

    Min fråga: kommer antalet promotes och removes påverka resultatet hos google i framtiden?

  2. #2
    Masterminds avatar
    Mastermind Mastermind är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    92
    Funktionen är ju rätt ny, jag tror att utvecklingen av den beror på hur väl den faller ut - om folk börjar använda den brett alltså.

    Sen kan man ju alltid spekulera - i dagsläget räknas t.ex. en inlänk som en sorts auktoritativ röst för en sajt. Men varför skulle Google egentligen vilja ge enbart dem som skriver webbinnehåll rösträtt? Det måste ju vara ännu bättre om alla kan få rösta som i den här funktionen, svårare att manipulera blir det också, men som sagt: jag tror diskussionen är på spekulationsnivå.

    Även funktioner som funnits ett tag, som google chrome, toolbar eller analytics, vore ju härliga för G att nyttja som underlag, men jag har inte sett någon som entydigt kunnat påvisa något sådant. (Rätta mig gärna)

    Bounce rate däremot påverkar troligen nu, åtminstone om användare ofta kommer tillbaka till G inom kort för att klicka in till annan sajt istället.

  3. #3
    Anders Tibblings avatar
    Anders Tibbling Anders Tibbling är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    329
    Citat Ursprungligen postat av Ripipip
    Min fråga: kommer antalet promotes och removes påverka resultatet hos google i framtiden?
    Hur skulle du själv göra? Promota din egen fina sida eller credda en konkurrent som kanske har bättre innhåll? Alla pressar upp sin egen och tar bort allt annat och det är nog ett sannolikt scenario och något moderskeppet redan vet... om jag gissar grovt

    //Z

  4. #4
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Men som Mastermind skriver så måste ju det totala bli mer relevant.
    Om 1 av 10 webbsidor (nästan) bara länkar till andra sidor av samma skapare så är det 10% brus bland länk-rösterna.

    Hur många av de som använder Google har egen hemsida, och dessutom tänker SEO? Det är färre än 10% iaf, vilket gör dessa röstningar mer relevanta.

  5. #5
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Idag: ingen påverkan.
    Framtiden: förmodligen inte, men osäkert.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  6. #6
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Som Jim säger ... idag, ingen påverkan, vad detta test (för det är vad det är för Google) kommer få för konsekvenser i framtiden kan man inte spåna om, bara sia.

    det man istället, som sökmotoroptimerare bör oroa sig för, är "local search" som börjar implementeras mer och mer på google.com och där Q4 2009/Q1 2010 kan bli riktigt intressanta (för google.com) och senare delen av 2010, kanske början av 2011, för google.se och de andra "lokala google sökmotorerna".

    Då måste man hitta en ny betalningsmodell, en som redan borde vara implementerad ute hos sökmotoroptimerare. En riktigt resultatinriktad betalningsplan. Ökad trafik och inkomster är det som borde avgöra arvodet till sökmotoroptimerarna, och är det som endast kommer fungera när "local search" är helt utrullad.

    /Patrik Berggren

  7. #7
    NBTs avatar
    NBT NBT är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    72
    Jag är med Mastermind på denna punkt, jag tror de försöker tillföra mer auktoritet än bara länkmönster på sikt. Det är en försvinnande liten mängd surfare som ens vet hur man skapar en länk. Google lär väl ha rätt hyffsade metoder för att rensa ut click fraud i.o.m Adwords/Adsense, så tror definitivt att promote/demote kommer användas som relevans utanför din egen användare i framtiden. Mycket välkommet, tycker jag, och knyter an väldigt bra till hela... samarbets- och communityandan som vuxit så mycket senaste år.

  8. #8
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    click fraud i AdWords/AdSense sker i stort enkom via "cookies" och ip. Ligger du bakom en proxy spelar sådana "filter" ingen roll, du går runt dem hur lätt som helst.

    /Patrik Berggren

  9. #9
    NBTs avatar
    NBT NBT är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    72

  10. #10
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Spelar ingen roll vad google skriver i en rapport som är 3 år gammal.

    Allt som står där i visar att de kontrollerar ip, cookies, user-agent etc. allt som spelar roll vid en request/response.

    Alla dessa variabler KAN man scripta/programmera att ändra sig för varje klick som görs.

    Den typen av programvaror kommer, om det visar sig tillräckligt lönsamma, att utvecklas för eget bruk och inte för "allmänheten" att köpa. Det kommer även komma sådana programvaror att köpa OM det visar sig att man "kan rösta" upp siter.

    http request/response är inga svåra saker. Det är ganska basic och utförs alltid exakt likadant. Inte många "parametrar" att spela med. Därför det är lätt att bygga applikationer som handhar den typen av requests/responses

    /Patrik Berggren

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Webmaster Tools Remove URLs
    Av southqvist i forum Google
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-06-09, 08:02