Resultat 1 till 7 av 7

Google Analytics knasigt?

  1. #1
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Jag är tekniskt ansvarig för en webbsida som efter en uppdatering har fått avsevärt mindre trafik registrerat i Google Analytics. Jag blev misstänksam eftersom 90% av trafiken verkade försvinna. Jag tänkte inte mer på det, eftersom vi säljer fotografier från svenska cheerleadingtävlingar, så är trafiken högre i samband med tävlingar, och det inte varit tävlingar på ett tag.

    I helgen var dock SM och vi var där och fotograferade och lämnade ut reklam till både deltagare och publik. Döm om min förvåning när Google Analytics säger att vi hade 2 besökare under lördagen (tävlingarna var fredag-söndag), och 10 sidvisningar. Jag har lite annonser på sidan, som visas genom Google AdManager, så jag tänkte kolla hur mycket annonserna visats. Under lördagen hade vi över 3000 annonsvisningar. Det är INTE 1500 annonser på varje sidvisning, utan EN.

    Vad är det som kan göra att Google Analytics visar så fel? Jag kan inte veta helt säkert att det är Analytics som har fel, men försäljningen av bilder visar på mer än två besökare.

    Adressen till sidan är www.cheerleadersofsweden.se om det är någon som kan se att jag har gjort något fel.

  2. #2
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Det ser ut som att google-analytics.com scriptet inte är intakt. Fattas en rad eller två.

    Rader som saknas
    </script>
    <script type="text/javascript">

    De raderna saknas i min webbläsare. Titta i källkoden och ladda upp på nytt.

    /Fredrik

  3. #3
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Ska det inte gå att ha allt inom samma script-tagg alltså?
    Märkligt. Jag fixar och ser om det blir bättre.

  4. #4
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Det första du måste kolla är att det är rätt UA kod i scriptet.

  5. #5
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Utan att gräva något djupare så verkar det som att det sätts dubbla cookies från Google Analytics. Ser onekligen konstigt ut. Det är inte så att sajetn på något sätt tömmer cookies vid varje sidvisning om man inte har lagt något i varukorgen eller något liknande. Inte helt ovanligt problem..

  6. #6
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Jag jobbar med ASP.NET MasterPages, så samma kod ligger på ALLA sidor. Eftersom NÅGRA besökare varje dag verkar räknas (iallafall nästan varje dag) så borde UA-koden vara rätt.
    Jag gör inget konstigt med Cookies, de dubbla KAN bero på att jag använder Google AdManager för annonshanteringen.

    Jag ska naturligtvis kontrollera UA, men den fungerade ju förut. Säger jag inget så var den rätt.

  7. #7
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Det kan ha </script><script> för hittills idag har jag ca 400 besök med ca 10 sidvisningar per besök, och ca 4000 annonsvisningar, vilket ju låter helt rimligt.

    Tack för hjälpen

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Google Analytics
    Av SimonSay i forum SEO-verktyg
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-07, 10:30
  2. Google Analytics
    Av Patrik Berggren i forum SEO-verktyg
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-09-16, 18:46
  3. wordpress och google analytics
    Av Sonlard i forum Optimering
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-06-27, 19:08
  4. Google Analytics och inlänkar
    Av seattlegrunge i forum Länkbygge
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-02-24, 20:00
  5. Google Analytics
    Av eidos- i forum Google
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-03-01, 17:24