Resultat 1 till 5 av 5

Fråga om bortag av stort antal sidor och 301-redirect

  1. #1
    closingbells avatar
    closingbell closingbell är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    18
    Hej,

    Är det någon som vet om det är skadligt att 301-redirecta ett stort antal (ca 10.000) borttagna sidor till domänens startsida istället? Tack på förhand.

  2. #2
    ställans avatar
    ställan ställan är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    114
    Behöver mer information... Ligger sidorna på samma domän? Är startsidan på något sätt relevant för undersidorna, samma tema? Finns det andra relevanta sidor på domänen som du kan peka om dem? Är de indexerade? Har de inlänkar? etc...

  3. #3
    closingbells avatar
    closingbell closingbell är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    18
    Tack för svar. Det är en blogg som ligger på samma domän, startsidan är inte på något sätt relevant för denna blogg och dess undersidor men är i en liknande målgrupp. Många sidor i denna blogg är indexerad av Google. Det finns inga motsvarande sidor som jag kan peka om denna blogs sidor till. Bloggen har väldigt många inlänkar som jag vill ta till vara. Vore jättebra att få reda på om det finns bra praxis och om det finns något negativt i att göra 301-redirect på bloggens alla undersidor till startsidan.

  4. #4
    ställans avatar
    ställan ställan är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    114
    Ok utan att ha mer kött på benen skulle jag antingen skapa en eller flera sidor som är mer relevanta och 301:a alla URL:er dit, framförallt de som har inlänkar/bokmärken. Om detta inte är möjligt så hade jag 301:at dem till start.

    En fråga du alltid ska ställa dig är om den lösning du gör gynnar besökarna som kommer till sidan.

  5. #5
    closingbells avatar
    closingbell closingbell är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    18
    Alright, tack för svar. Jag håller med att det är rätt att tänka ur en besökares perspektiv och inte konstla till det. Jag tror att det kommer att bli någon sida där det står att denna blogg har tagits bort, men att det finns annat intressant innehåll på sajten och länka vidare därifrån.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Fråga om 301 redirect
    Av Craxen i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-04-20, 12:02
  2. Stort antal L-L domäner under .se
    Av Internet Sweden i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-06-15, 12:13
  3. 301 redirect fråga
    Av Alfons74 i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-09-04, 12:07
  4. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-04-03, 14:06
  5. Jim tar ett stort affärsbeslut
    Av Anton Johansson i forum Nyheter
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-10-24, 13:54