Resultat 1 till 6 av 6

Nyckelord eller förkortning i domännamnet?

  1. #1
    JonasJJs avatar
    JonasJJ JonasJJ är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    5
    Hej!

    Är helt ny på SEO och skulle vara väldigt tacksam om jag kunde få svar på några frågor.

    Jag undrar hur chanserna att ranka högt på ett fåtal ord påverkas av att man har med dem i domännamnet, jämför med om man har en förkortning av dem.

    Ett teoretiskt exempel:

    Prio 1 är att ranka högt på - "World of warcraft"
    Prio 2 är att ranka högt på - "wow"

    Spelar det då någon roll om jag använder mig av domänen "worldofwarcraft.se" eller "wow.se".

    Jag förstår att "wow.se" skulle vara att föredra ur vissa hänseenden då den är lätt att komma ihåg, sprida via mouth-to-mouth osv.

    Jag har reggat båda typerna av domännamn men vill veta vilken jag bör utgå ifrån när jag börjar bygga hemsidan.

    Väldigt tacksam för svar!

    Med vänliga hälsningar
    Jonas

  2. #2
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Vad säger Google?

    Söker du på WOW så blir även World of Warcraft markerat ... sök på world of warcraft, och vad blir då markerat? Även WOW.

    Det betyder att wow och world of warcraft är "samma sak", eller nära relaterade. Vilket du ska optimera för? Det bestämmer du

    /Patrik Berggren

  3. #3
    JonasJJs avatar
    JonasJJ JonasJJ är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    5
    Citat Ursprungligen postat av Patrik Berggren
    Vad säger Google?

    Söker du på WOW så blir även World of Warcraft markerat ... sök på world of warcraft, och vad blir då markerat? Även WOW.

    Det betyder att wow och world of warcraft är "samma sak", eller nära relaterade. Vilket du ska optimera för? Det bestämmer du

    /Patrik Berggren
    Hej Patrik!

    Tack för snabbt svar.
    Så det finns ingen poäng att ha själva sökorden i domännamnet förutsatt att google anser att förkortningen är "samma sak"?

    Anledningen till att jag undrar är att då jag införskaffat båda typerna av domän så vill jag inte satsa på förkortningen (ex. "wow.se") om det innebär att jag får sämre förutsättningar att ranka högt på "world of warcraft" som faktiskt är den sökterm som är den viktigaste.

    Men då utgår jag från att jag kan köra på förkortningen utan förödande konsekvenser.

  4. #4
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Om du kikar i de olika sökningarna så skiljer sig sökningarna ifrån varandra. Det beror säkerligen på inlänkarna och har du det viktigaste sökordet i domännamnet, worldofwarcraft, så kommer du får fler inlänkar av den typen.

    Jag själv skulle ta det längre domännamnet som det jag optimerar med och förkortningen för att få "folk att komma ihåg". Förkortningen är det ju bara att köra en 301:a

    WoW, blir en variant att optimera för, mot det längre domännamnet. Finns säkert många andra relaterade sökord som går bra att optimera för så du sprider, får fler variationer på ankartexten.

    /Patrik Berggren

  5. #5
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Kika ordentligt i SERP:en så ser du en genväg in till första sidan ...

    /Patrik Berggren

  6. #6
    JonasJJs avatar
    JonasJJ JonasJJ är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    5
    Tack än en gång för ett bra svar!

    Precis som du skriver så är jag nu själv inne på att använda mig av det längre domännamnet och sedan använda mig av en 301 redirect för förkortningen. Samt använda mig av förkortningens e-mail adresser.

    Förstod dock inte riktigt vad du menade med ditt senaste inlägg.

    Citat Ursprungligen postat av Patrik Berggren
    Kika ordentligt i SERP:en så ser du en genväg in till första sidan ...

    /Patrik Berggren
    Mvh Jonas

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Nyckelord i domännamnet
    Av Navalis i forum Domänen
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2010-05-16, 16:56
  2. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-04-07, 18:11
  3. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-02-15, 17:41
  4. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-01, 07:33
  5. Vikten av nyckelord i domännamnet
    Av Elvis i forum Domänen
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-03-19, 15:05