Resultat 1 till 14 av 14

Varför är du anställd?

  1. #1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    144
    Antar att frågan riktar sig till "SEO-proffs"...

    Om man kan sin sak går det enkelt att försörja sig på SEO. Varför då välja en anställning hos ett SEO-företag istället för att jobba med eget och dra in mer pengar?

    Eller kanske starta ett eget SEO-företag och optimera andras sajter. Finns ju en del som gjort så men långt ifrån många.

    Är det för tryggheten? Arbetskamrater? Lön + egna projekt = fet lön?

    Jag har själv funderat då och då att ta en anställning någonstans för att träffa lite nytt folk. Men sen inser jag att jag aldrig skulle kunna förverkliga alla mina projekt... och det är roligare än att behöva sitta med korkade kunder och skapa rapporter varje dag.

    Någon som har lust att dela med sin anledning?
    Johan Wolf <- Du vet att du vill.

  2. #2
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    167
    Jag har nyligen gjort resan från anställd på SEO-bolag till att leva helt på mina egna sajter, projekt och konsultjobb. Ångrar det inte en sekund, men jag kan tänka mig att en nackdel med detta skulle ha kunnat vara bristen på kollegor, jag sitter dock på IQube i Göteborg och har där mycket kontakt med övriga företag.

  3. #3
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Kanske för att det inte är så lätt att tjäna pengar på sina egna projekt, alla har inte de resurser ett företag har när det kommer till off-page optimeringen (just ja, sådant som inga seo-företag har).

    Har haft samma funderingar jag med då det finns extremt mycket kunniga inom SEO som fortfarande är anställda och byter sin tid mot pengar.

    Kommer aldrig mer att ta anställning så länge jag lever. Det är så skönt att leva ett liv UTAN klocka.

    Tar man konsultjobb så är man fortfarande anställd, och lever efter "samma princip" som en vanlig anställd. Man byter sin tid mot pengar. Efter ett tag kan man fråga sig: "Äger jag min business, eller äger businessen mig?"

    Om ett par år har jag min "walk away business", en business som kommer ha växt och skapat större kassaflöde efter ett par månaders "semester" :-)

    /Patrik Berggren

  4. #4
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    144
    Det må vara så Patrik. Men då kan man väl inte sitt jobb?

    Ett annat problem är kanske att folk har dålig självdiciplin och inte får ut sajter att optimera upp. Ibland har jag samma problem och sitter istället och spelar spel några dagar i sträck. En annan vecka jobbar jag hårt varje dag och spelar ingenting.

    Att vara konsult är ju som du säger att det fortfarande blir ett utbyte av tid mot pengar. Precis som en anställd. Lyxen att inte behöva jobba direkt med kunder och dra in pengar dygnet runt per automatik är det som lockar mig mest, även om jag tar på mig en kund då och då för att få mer erfarenhet av andra branscher och företag.
    Johan Wolf <- Du vet att du vill.

  5. #5
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Citat Ursprungligen postat av Johan W
    Det må vara så Patrik. Men då kan man väl inte sitt jobb?
    Frågan är väl VAD man vill få för kassaflöde på ett projekt. Tusenlapp här och en tusenlapp där ... visst, men själv försäker jag hitta projekt som "garanterat" ger "tio tusen här, tio tusen där" eller mer ... utan att man behöver lägga ned så mycket mer jobb än det som krävs initialt.

    Börjar man som "affiliate" eller kör andra typer av CPA, AdSense (annat CPC), så får man aldrig en sådan business jag vill ha, en som inte kräver mer än max 5% av min tid, eller en "walk away business". En sådan som växer fast du åker iväg på semester i ett par månader och när du kommer tillbaka så har kassaflödet ökat. DET är passiva inkomster, inte "affiliate" och liknande. Det handlar hela tiden om "semi-passiva"-inkomster.
    Citat Ursprungligen postat av Johan W
    Ett annat problem är kanske att folk har dålig självdiciplin och inte får ut sajter att optimera upp. Ibland har jag samma problem och sitter istället och spelar spel några dagar i sträck. En annan vecka jobbar jag hårt varje dag och spelar ingenting.
    Som du säger, det är nog det svåraste. Att behålla fokus. Därför man behöver lägga tid på t ex personlighetsuveckling, skriva todo-listor etc.
    Citat Ursprungligen postat av Johan W
    Att vara konsult är ju som du säger att det fortfarande blir ett utbyte av tid mot pengar. Precis som en anställd. Lyxen att inte behöva jobba direkt med kunder och dra in pengar dygnet runt per automatik är det som lockar mig mest, även om jag tar på mig en kund då och då för att få mer erfarenhet av andra branscher och företag.
    Vem lockar inte det? Tjäna pengar 24/7 ...

  6. #6
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    144
    Ingen annan som vågar flika in med real world fakta?
    Johan Wolf <- Du vet att du vill.

  7. #7
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Nääää, de är för upptagna av att vara anställda och göra andra rikare

    /Patrik Berggren

  8. #8
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Ähh, det är inte så förbannat lätt att tjäna pengar, även om man är duktig.

    Problemet för många är att de är duktiga på det de håller på med, men inte på att sälja, fakturera, bokföra eller i vissa fall ens vistas i närheten av människor.

    Därför är man anställd, där man har en säljavdelning, en ekonomiavdelning osv.

  9. #9
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Stefan, jag lovar att jag kan lära dig allt det du behöver för att tjäna en hygglig slant extra varje månad.

    Förresten. Inte bara dig, utan VEM SOM HELST!

    Det är ett av "mina jobb". Coaching

    Mvh
    Patrik Berggren

  10. #10
    NBTs avatar
    NBT NBT är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    72
    Alla har väl sina skäl till anställning, men väldigt många gillar säkerheten helt enkelt. Att se jobbet som ett jobb. Jag har många, många år på nacken med anställningar inom programmering och seo, men jobbar nu helt i egen regi med affiliate/sem i en verksamhet som i princip är totalt passiv.

    Som Patrik skriver så är målet för de flesta att ha passiva inkomster, och det krävs inte särskilt mycket jobb eller kunskap för att nå dit. Det är givetvis skönt med sådana inkomster, men det blir snabbt väldigt långtråkigt och ensammet. Du får ingen ny kunskap eller nya vinklar, och har ingen att bolla idéer med.

    Det låter väl som en klyscha, men pengar är inte allt. Verkligen inte. Personligen värderar jag kollegor, deras kunskap och uppdragens "fun factor" ohyggligt mycket högre än pengar numer. Många jag känner liknande situationer har kommit till samma slutsats, t.ex folk som sålt sina företag för dyra pengar. Man kan liksom inte stänga av sig från världen och driva runt hur länge seom helst.

    Du har fortfarande din passiva inkomst oavsett vad du hittar på, men jag tror de flesta har ett driv att vara med i någonting större. Sen om det är att rodda runt ett open source projekt, engagera sig i volontärarbete, starta ett bageri eller ta konsultuppdrag låter jag vara osagt.

  11. #11
    Kristofer Cs avatar
    Kristofer C Kristofer C är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    linköping
    Inlägg
    248
    Citat Ursprungligen postat av Patrik Berggren
    Stefan, jag lovar att jag kan lära dig allt det du behöver för att tjäna en hygglig slant extra varje månad.

    Förresten. Inte bara dig, utan VEM SOM HELST!

    Det är ett av "mina jobb". Coaching

    Mvh
    Patrik Berggren
    Bara att du skickar mig dina tips:-)

  12. #12
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    144
    Citat Ursprungligen postat av StefanBergfeldt
    Ähh, det är inte så förbannat lätt att tjäna pengar, även om man är duktig.

    Problemet för många är att de är duktiga på det de håller på med, men inte på att sälja, fakturera, bokföra eller i vissa fall ens vistas i närheten av människor.

    Därför är man anställd, där man har en säljavdelning, en ekonomiavdelning osv.
    Om man kan toppa med SEO kan du tjäna ganska OK även med världens sämsta webbplatser. Vet du dock hur man skapar säljande texter och design kan du klämma ut mer.

    Vill man inte eller kan man inte så blir det outsourcing. Jag bokför ingenting för jag har varken tid eller lust. Att fakturera kräver knappast en ekonomiutbildning.

    Som affiliate slipper du sälja per telefon... vilket kan underlätta för många.
    Johan Wolf <- Du vet att du vill.

  13. #13
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    NBT,
    pengar är verkligen inte allt, men pengarna ser till att du får valmöjligheten att kunna göra vad du vill, där du styr 100% av din tid.

    Den som säger att "pengar inte är viktiga" kan ju ge upp sin lön, sina inkomster etc. till "bättre behövande".

    Det med personkontakt beror ju på. Frågan är om man har så mycket bättre kontakter genom de man umgås med under "kontorstid".

    Du vet väl att du är genomsnittet av alla du umgås med

    Ara,
    tipsen kostar, inget är gratis ... förutom osten som placerats i råttfällan

    he, he ... du har så rätt Johan. Och, se det så här. Bara bra att inte fler tar så allvarligt på detta, då blir det mer pengar och hämta för oss andra som satsar på detta

    På tal om affiliate/adsense, så går jag ifrån den "businessmodellen" mer och mer, då det enda man blir är en "traffic broker" ... går ju att samla in namn/email, men knappast köra PPC för svenska affiliatenätverk. För dålig provision. CPA erbjudande som finns i sverige är ofta "budgeterade" och man får en varning på en dag innan kampanjerna avslutas. Bara en sådan sak gör att man inte på allvar kan köra PPC på de erbjudandena.

    Själv blir det mer och mer fokus på egna produkter, egna tjänster och mlm-businessen.

    Mvh
    /Patrik Berggren

  14. #14
    Anders Tibblings avatar
    Anders Tibbling Anders Tibbling är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    329
    Citat Ursprungligen postat av StefanBergfeldt
    Problemet för många är att de är duktiga på det de håller på med, men inte på att sälja, fakturera, bokföra eller i vissa fall ens vistas i närheten av människor.
    Så klockrent Stefan! Jag skattar mig lycklig som är bra på att både ge resultat, sälja och fakturera Aldrig mer anställd!

    //Anders

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Varför inte www?
    Av ThomasA i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-11-26, 00:26
  2. Varför PhpLd?
    Av Prometheus i forum Kataloger
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-01-03, 19:27
  3. Vi behöver hjälp med SEO, anställd eller frilans
    Av Richard_Sales i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-08-27, 13:28
  4. varför och hur sajtkarta
    Av Rejn i forum Länkbygge
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-11-08, 18:48
  5. Varför gör man inte en 301.a?
    Av funtrix i forum Domänen
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-26, 00:23