Resultat 1 till 9 av 9

Hemsida med inkomst köpes

  1. #1
    Nisses avatar
    Nisse Nisse är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    198
    Hej alla,
    Jag söker en hemsida med en vinst på 500 - 5000kr i månaden. Inkomsten bör helst komma från Adsense, Tradedoubler etc. Kravet är att den överlever på väldigt lite arbetstid/kompetens.

    Självklart förstår jag att man inte vill sälja en hemsida som sköter sig själv. Men det kanske finns någon med vilda planer och en något knaper kassa.

    Min budget reflekterar förhoppningsvis vinstkravet ovan. Jag har ingen akademisk formel för komma fram till rätt pris. Vi kan säkert komma överens om ett rättvist pris. Är du osäker på vad din hemsida är värd kan du kanske lägga ut en annons på wn.se, och sedan kolla om jag är villig att lägga ett högre bud.

    Det är en familjemedlem som ska tvingas bli företagare, så jag vill understryka att det inte ska krävas stora länknätverk och seo-kompetens för att hålla sidan levande.

    Ps. Ingen betting, porr, lån e.d.

  2. #2
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    för att hålla sidan levande kommer löpande arbete att behövas, beroende på nisch. Är det en nisch där "konversationen" är hög, dvs många som bloggar i nischen, kommer mer SEO arbete att krävas för att hålla rankingen uppe.

    Om man nu har en sådan sida, som kräver väldigt lite "omsorg", lär du inte få den billigt. En sådan sida lär man knappast sälja för under 3 gånger års vinsten.

    Nu kan du räkna.

    500 kr * 36 = 18 000 kr
    5 000 kr * 36 = 180 000 kr

    Där har du budgeten du lär sikta in dig på.

    Mvh
    Patrik Berggren

  3. #3
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Närmare 5 gånger årsvinsten + beräknad ytterligare avkastning vid vidareutveckling skulle jag säga. Alltså om det rör sig om en sajt som utan något mer än minimala arbetsinsatser ger en avkastning.

    I annat fall skulle då inte jag sälja några sajter med de förutsättningarna. Men det är klart att har man tur så kanske någon är i behov av snabba pengar.

  4. #4
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    5 ggr årsvinsten!

    Bernt, jag har en site jag kan sälja till dig för 5 ggr årsvinsten (eller, det är 2 st siter) ... fasen, jag skulle bli miljonär i reda pengar på en gång!!

    /Patrik Berggren

  5. #5
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Haha.

    Nu är jag inte den sorten som köper, utan den som bygger och väldigt sällan säljer Därav kanske min uppskattninga av värdet ligger lite högt. Men allvarligt talat. Om jag har en site som drar in 60k per år, utan att jag behöver jobba mer än minimalt (typ kolla resultatet). Varför ska jag då sälja den för ynka 180 000? Om det dessutom finns lite utvecklingspotential, framför allt om sajten hamnar i rätt händer, varför ska jag inte sätta prislappen där efter?

    Okej då, jag kan kompromissa till 4 gånger årsvinsten. Men om det finns potential att tjäna mer pengar på sajten så skulle jag inte släppa den utan att få någonting för det.

  6. #6
    Nisses avatar
    Nisse Nisse är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    198
    Hehe. Ja, det är inte enkelt att beräkna värdet på en hemsida. Jag har läst otaliga trådar om detta och är inte mycket klokare än er. Till syvende och sist är det ju köparen och säljaren som bestämmer. Så enkelt är det.

    En del sidor skulle jag inte ens betala 3 ggr månadsvinsten för. Andra är värda betydligt mer än så. När jag köper hemsidor (vilket jag för övrigt aldrig brukar göra, låter coolt att säga så bara..) så försöker jag se vilken hotbild som finns.

    Synonymer.se gick för 2 ggr årsvinsten och är ett typexempel på en sida som är mer eller mindre ohotad. Ett drömköp. Den fungerar bra, har en lojal användarbas och ett väldigt bra domännamn. Tror inte ens att synonym.se skulle kunna skaka om.

    Tar vi däremot seo-forum.se som exempel så skulle jag knappast betala 1 ggr årsvinsten för sidan (tycker dock att forumet är en toppensida!). Men å andra sidan finns det säkert de som skulle betala 5 ggr årsvinsten. Priset man är villig att betala beror således också på vilka möjligheter man personligen har, att vidareutveckla eller kapitalisera på sitt köp.

    Summan av kardemumman, jag håller med er båda!

    Vad tycker ni att synonymer.se respektive seo-forum.se är värda (x ggr årsvinst)? Hur resonerar ni kring värdet?
    Senast redigerat av Nisse den 2009-06-02 klockan 01:10.

  7. #7
    Nisses avatar
    Nisse Nisse är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    198
    Säg nu inte bara "marknaden bestämmer" .

  8. #8
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302
    Citat Ursprungligen postat av Bernt Johansson
    Haha.

    Nu är jag inte den sorten som köper, utan den som bygger och väldigt sällan säljer Därav kanske min uppskattninga av värdet ligger lite högt. Men allvarligt talat. Om jag har en site som drar in 60k per år, utan att jag behöver jobba mer än minimalt (typ kolla resultatet). Varför ska jag då sälja den för ynka 180 000? Om det dessutom finns lite utvecklingspotential, framför allt om sajten hamnar i rätt händer, varför ska jag inte sätta prislappen där efter?

    Okej då, jag kan kompromissa till 4 gånger årsvinsten. Men om det finns potential att tjäna mer pengar på sajten så skulle jag inte släppa den utan att få någonting för det.
    Du måste väga in att en sida som du inte lägger ner något jobb med/på kan förlora sin konkurrenskraft och därmed sin position i serpen och sina besökare...
    Mycket kan hända på 5 år på Internet och generellt sett skulle jag inte betala så mycket som 5 ggr vinsten. Utan bara 1-3 ggr i de flesta fall, men visst i vissa fall kan man ju punga upp med mer bara för att en sajt har en outnyttjad potential.
    Vid ett köp ser jag till hela sidans konkurrenskraft, och många svenska "hobbysajter" har otroligt dålig konkurrenskraft.

  9. #9
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Jag tycker nog 5ggr vinsten är ett bra mått på en ok sida. Har sett värre exempel inom pokerbranschen på 16ggr vinsten.

    Man måste även räkna in att man kan sälja sajten igen och få tillbaka mycket av pengarna. T.ex en sajt som ger 3000 kr per år skulle enligt detta mått vara värd 15000 kr. Känns helt rimligt såvida sajten har några år på nacken med dokumenterad samt stabil statistik. Samt då att den inte genererar något merjobb att tala om. Definitivt ett pris jag skulle kunna gå med på.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Klick men ingen inkomst
    Av Niklas_w i forum Övrig internetmarknadsföring
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-12-03, 14:49
  2. Bakgrundssida med inkomst säljes!
    Av Max i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-04-18, 00:20
  3. s: websida med inkomst - bofinans.se
    Av benkemyre i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-12-09, 12:39
  4. Blogg med inkomst, pr3.
    Av Max i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-10-03, 21:27
  5. Pris ide på sida med inkomst?
    Av Max i forum Övrigt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-08-23, 07:37