Resultat 1 till 6 av 6

Flash som syns i Google?

  1. #1
    GustavKs avatar
    GustavK GustavK är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    18
    Hallå, hoppas kunna få förståelse för detta här!

    Jag kan väl det mesta grundläggande bitarna inom SEO och har läst en del litteratur, det är dock inget jag jobbar jätteaktivt med.

    Jag har nu fått en fråga från ett företag som jag inte riktigt kunna besvara på rak arm.

    Företaget i fråga har en kortare flash-film som introduktion. Att detta går bort vet jag. I flashfilmen så är det en Sverigekarta och så visas det utpekat alla de städer där detta företag har verksamhet i.

    Nu till frågan. När man söker på detta företag så är det just detta städer som står i innehållsbeskrivningen under resultatet (alltså under titeln). Detta förstår jag inte riktigt. Eftersom städerna är i flash ska ju dessa inte kunna synas??

    Någon som har något tips på hur det kan lösas? Och då menar jag utöver att ta bort flashfilmen, även fast jag kommer föreslå detta.

    Tack

  2. #2
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    167
    Efter ett samarbete med Adobe läser Google faktiskt (oftast) text ur Flash-filer. Innehåller sidan med introt något mer innehåll? Om Flash-filmen skall finnas kvar rekommenderar jag att du utökar med något textmässigt innehåll på intro-sidan utöver Flash-filmen, dessutom bör du specifiera en Meta-description för intro-sidan så bör den användas av Google istället för textinnehållet i Flash-filmen.

  3. #3
    GustavKs avatar
    GustavK GustavK är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    18
    Precis så jag tänkt mig! Tack!

    Att däremot Adobe och Google hade lyckats komma fram till ngt var nytt för mig! Visste att de höll på och försöka lösa ngt men trodde inget var klart ännu.

    Tack för hjälpen!

  4. #4
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Testa att söka på följande sätt:

    sökord filetype:swf

    Då visar Google bara Flash filer i resultatlistan.

  5. #5
    wonks avatar
    wonk wonk är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    29
    Citat Ursprungligen postat av Carl-Gustav Öberg
    Efter ett samarbete med Adobe läser Google faktiskt (oftast) text ur Flash-filer.

    Låter intressant, har du någon länk man kan kika på?


    Finns diverse bibliotek för att få ut text och länkar ur flash. Det är dock inte alltid framgångsrikt. Om jag har förstått det hela rätt länkas texten in av flashen vilket betyder att google måste "köra" flash-filmen för att få ut något vettigt.

  6. #6
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    167
    Citat Ursprungligen postat av wonk
    Låter intressant, har du någon länk man kan kika på?


    Finns diverse bibliotek för att få ut text och länkar ur flash. Det är dock inte alltid framgångsrikt. Om jag har förstått det hela rätt länkas texten in av flashen vilket betyder att google måste "köra" flash-filmen för att få ut något vettigt.
    http://googleblog.blogspot.com/2008/...awl-flash.html
    http://googlewebmastercentral.blogsp...-indexing.html

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Inlänkar som ej syns
    Av avionsso i forum Länkbygge
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-05-26, 21:39
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-10-09, 10:21
  3. Google indexerar Flash!!
    Av baggelin i forum Nyheter
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2008-01-04, 16:55
  4. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-08-31, 23:52
  5. Google indexerar Flash
    Av Anders T i forum Google
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-09-11, 22:36