Resultat 1 till 10 av 10

MYT: Inlänkar kan inte skada

  1. #1
    SimonSays avatar
    SimonSay SimonSay är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    20
    Jag var inne och studerade info på sidan http://www.seo-guide.se/moderna-myter

    Tack föresten..

    Inlänkar kan inte skada

    Myt: Att en konkurrent eller dig själv inte kan skada en webbplats genom inlänkar.

    Fakta: Google analyserar alla länkar till en webbplats. Vilket mönster och sammanhang de har, var de kommer ifrån, deras ålder osv osv. Konkurrenter eller dig själv kan få en webbplats att associeras med negativa saker, förlora domän-förtroende och kanske till och med bli svartlistad.
    Stämmer verkligen det här? Jag pratade med en representant av ett stort känt Seo företag som sa att det inlänkar INTE kan skada sidan.

    Om inlänkar kan skada så kan man ju börja länka till sina konkurrenter från sin alldeles egna drog/porr/sparka_kattungar_imagen/Jan_Guillou sida. och på så sätt vinna och få beröm, må gott..

    Det verkar inte vara genomtänkt av google. Är det verkligen så? Eller har jag missförstått?

    Och hur fungerar kataloger då? Kan det bli negativt att vara med i kataloger?..

    Fridens,
    SimonSay

  2. #2
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Inlänkar kan definitivt skada. Om för många genereras under för kort tid på med samma ankartext är det vanligaste problemet.

    Och ja, genom att länka "en masse" från en massa spamsidor mm kan man i teorin skada rankingen för en konkurrent.

  3. #3
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    348
    Har själv sett en person med en massa affiliatesidor lyckas få en site helt borttagen ur Googles index. Det han gjorde var att länka till den från allt han hade, vilket var tiotusentals indexerade sidor från hundratals MFA-sidor.

    Har även sett en annan site få problem av en gratisblog som genom en bugg genererade oändligt många sidor med länkar till den siten. En annan sida som det också länkades till fick dock bara en positiv skjuts av det hela.

    Så en sida kan definitivt skadas av inlänkar. Det sägs dock att skadan ofta är temporär, och det verkar vara svårt att förutsäga exakt hur eller om viss typ av inlänkning kommer att skada.

    Angående kataloger så verkar folk vara rädda för att registrera sig i många kataloger. Jag är skeptisk till att det skulle vara farligt, särskilt eftersom man lätt kan variera länktexten lite. Sen godkänns länkarna med fördröjning, ibland flera månader. Lägg till ytterligare 1-14 dagar för att Google ska crawla sidan och se länken och det blir ännu mindre länkar som kommer in samtidigt.
    Senast redigerat av David Olofsson den 2009-06-03 klockan 23:31.
    Inte längre 1:a på sökmotoroptimering. Vera&John.

  4. #4
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Jo och jag har också fått både en och annan sajt stekt genom att ha varit för hård med inlänkningen. :-)

    Tveklöst steker dom sajter om man länkar på tok för hardcore numera. Detta gäller även om man, som jag gör ibland, länkar till någon "oskyldig" sajt.

  5. #5
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Någon som uppfattat att deras sidor blivit skadade i det långa loppet av ett för hårt länkarbete?
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  6. #6
    Olofs avatar
    Olof Olof är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    22
    Citat Ursprungligen postat av FredrikMH
    Någon som uppfattat att deras sidor blivit skadade i det långa loppet av ett för hårt länkarbete?
    Jag har märkt att min sida rankar sämre nu. Jag har en sida med onlinespel och i vintras kom min sida högt upp på ett flertal spel. Sen för ett tag sedan när jag började att tipsa på olika läknings siter så ökade besökarna men besökare från google minskade. Nu visas inte min sida på knappt något spel. men de finns om man testar söka med "site:"

    Undra om det är inlänkarna som spelar roll här eller vad som har hänt? Och om det kan gå tillbaka till det "normala" igen.
    Eller vad tror ni detta kan bero på?
    Senast redigerat av Olof den 2009-06-25 klockan 11:01.

  7. #7
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Det är ju otroligt svårt att veta om det beror på inlänkarna, eller om det beror på att andra sajter har gått om dig ändå.

    Men om trafiken är högre, så är det väl bättre? Det är trots allt besökarna du tjänar pengar på (eventuellt) och inte att ranka högt.

  8. #8
    Olofs avatar
    Olof Olof är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    22
    Citat Ursprungligen postat av StefanBergfeldt
    Det är ju otroligt svårt att veta om det beror på inlänkarna, eller om det beror på att andra sajter har gått om dig ändå.

    Men om trafiken är högre, så är det väl bättre? Det är trots allt besökarna du tjänar pengar på (eventuellt) och inte att ranka högt.
    Hej StefanBergfeldt, nej det är ju sant det du skriver men man (jag) blir ju orolig när man sjunker på Google. Måste finnas någon anledning.


    Men om man finns kvar när man gör en sökning med site: så är man väl ändå inte svartlistad och såren kanske kan läka?

  9. #9
    bjornfs avatar
    bjornf bjornf är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    10
    Det låter ju illa om man kan bli skadad av att en konkurrent länkar från en massa spamsidor. (Nikke L nämnde en gång en typ av digital utpressningsverksamhet som kanske kan få fäste.)

    Hur är det med orden i sig? Tycker Google sämre om sajter som är länkade till med "fula ord"? Rankar jag sämre på "choklad" om jag får några ful-inlänkar på andra ord?

  10. #10
    A.Ls avatar
    A.L A.L är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2010
    Inlägg
    8
    Jag har aldrig råkat ut för att jag drabbats av dåliga länkar så att säga, däremot har jag blivit bestraffad för att ha fått för många inlänkar till en helt ny sida under väldigt kort tid. Så det kan skada, det vet jag med säkerhet, och jag kommer aldrig att göra om samma misstag!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Inlänkar som inte syns?
    Av nejin i forum Länkbygge
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-02-24, 00:28
  2. Inlänkar mm
    Av StefanBergfeldt i forum Optimering
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-11-07, 08:55
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-05, 18:35
  4. Felaktigheter som kan skada 1-pos
    Av anonymus i forum Google
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-01-13, 11:58
  5. Be om inlänkar
    Av Niklas i forum Länkbygge
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-04-09, 12:17