Resultat 1 till 4 av 4

Trafikkällor

  1. #1
    claeslunds avatar
    claeslund claeslund är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    99
    Hur ser eran fördelning ut ang trafikkällor? Och hur ska den ultimata fördelningen vara?

    http://www.presentera.se/trafik.jpg
    Hitta företag som arbetar med coaching!

  2. #2
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Jag tycker att det inte finns någon optimal fördelning, jag har siter, både egna och kunders där 90% av trafiken kommer från sökmotorer och siter där 90% av trafiken kommer på direkt eller på varumärkessökord. Det beror helt enkelt på vad det är för typ av site och hur mycket övrig marknadsföring som görs. Det som kan vara en knäckfråga är om man har sina inkomster från adsense då det finns vissa som hävdar att kombinationen adsense och nästan bara trafik från sökmotorer är farligt.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  3. #3
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Precis. Desto större varumärken, kortare domännamn och ju längre sidan funnits online, ju mer trafik kommer generellt direkt in på sidan. Ju bättre placering på tunga sökord + bra long-tail optimering, desto mer trafik från sökmotorer.

  4. #4
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Jo fast det är klart att det är fördelaktigt att inte bara ha sökmotortrafik. Det gör ju att man inte är lika beroende av en enskild trafikkälla (ni har ju säkert läst om Teds 80%-problematik nu när han blev straffad).

    Att få mycket direkttrafik visar dessutom att man har ett ganska starkt varumärke. Om man däremot får mycket trafik från hänvisningswebbplatser, tyder det ofta på att många skriver och länkar till sidan - vilket visar att man har en populär sida ur en annan aspekt.

    På så sätt tycker jag ditt diagram, @claeslund, är väldigt optimalt. Ni drar nytta av alla delar, har en ganska stabil framtid etc.

    Sen kan det såklart vara så att en viss trafikkälla konverterar bättre än en annan och då är det såklart viktigast att den är störst.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)