Resultat 1 till 16 av 16

Jajja vs Nikke !!! Historien upprepar sig !

  1. #1
    Bayliss avatar
    Baylis Baylis är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Kalmar / Stockholm
    Inlägg
    11
    Visst, man får inte och bör aldrig smutskasta några andra seo-bolag här.

    Det är heller inte min intention.

    Men vad som nu håller på att hända är inte bra för vår bransch.

    http://www.lindqvist.com/b/jajja-bus...artners-pa-mig

    Jag hoppas denna tråd får vara kvar, då vi nu kommer att se en följetång utan dess like.

    Jag uppmanar er som skriver i tråden att inte smutskasta Jajja utan att sakligt diskutera yttrandefrihetsgrundlagen och tryckfrihetsförordningen.

    Det är och har alltid varit en rättighet att få uttrycka sina åsikter i tal och skrift.

    När nu Nikke återigen hotas med rättsliga åtgärder för sina åsikter är det väldigt allvarligt. Jag hoppas att vi alla denna gången står upp till 100% för Nikke, för det tänker i alla fall jag göra!

    Återigen, mycket tragiskt att det händer inom vår bransch.

  2. #2
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Tröttsamt!

    Nej, jag står INTE bakom Nikke till 100%, inte heller bakom Jajja ...

    Den dagen jag ställer mig bakom Nikke så lär han dra upp "sina kompisars skit" som finns därute, bara man skrapar lite på ytan. Det lär nog inte hända, och man kan fråga sig vad Nikkes motiv är att hela tiden "sparka" på Jajja ...

    /Patrik Berggren

  3. #3
    Bayliss avatar
    Baylis Baylis är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Kalmar / Stockholm
    Inlägg
    11
    Citat Ursprungligen postat av Patrik Berggren
    Tröttsamt!

    Nej, jag står INTE bakom Nikke till 100%, inte heller bakom Jajja ...

    Den dagen jag ställer mig bakom Nikke så lär han dra upp "sina kompisars skit" som finns därute, bara man skrapar lite på ytan. Det lär nog inte hända, och man kan fråga sig vad Nikkes motiv är att hela tiden "sparka" på Jajja ...

    /Patrik Berggren
    Jag förstår inte vad du menar med "sina kompisars skit" ?
    V.v. utveckla detta.

    Detta handlar inte om det är Nikke eller Jajja som har rätt eller fel i sakfrågorna. Det handlar om rätten att få uttrycka sin åsikt fritt och kunna kritisera om man så vill. Detta ska man kunna göra utan att bli hotad. Agerar man genom hot så skakas samhällsordningen.

    Jag kan heller inte förstå agerandet i sig. Har man inte alls förstått makten de nya sociala medierna besitter?

  4. #4
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Nej, jag tänker inte utveckla det (har jag gjort tidigare och visat upp andra som sysslar med liknande metoder), men alla som är i SEO-branschen VET att det "tradas" länkar till höger och vänster, man hjälper varandra, bygger sina egna "nätverk" av siter att länka ifrån. INGET nytt under solen med andra ord. (finns t o m ett helt forum för sakens skull, same same but different)

    Det jag skulle vilja veta är vad de bakomliggande motiven är i Nikkes korståg mot Jajja, för det är ENDAST Jajja som i stort sett "får skit på sig".

    M a o, Nikke är inte OBJEKTIV i sitt granskande och därför kanske det är "medvetet sabotage" mot någon annans verksamhet, vilket kan vara åtalbart. Speciellt som Nikke själv är i branschen ...

    Hade Nikke granskat "alla" seo-företag hade det vart "grävande journalistik" och därför kanske svårare att åtalas för.

    Även om vi har yttrandefrihet så kan du inte yttra dig HUR du vill. Det kan hända att du bryter någon lag.

    Det med yttrandefrihet och tryckfrihet är bra, men även tidningar får liknande brev och ofta görs det upp i godo. I vissa fall har det gått till rätten och där har tidningar dömts till "stora skadestånd".

    /Patrik Berggren

  5. #5
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Citat Ursprungligen postat av Baylis
    Jag kan heller inte förstå agerandet i sig. Har man inte alls förstått makten de nya sociala medierna besitter?
    Även om det finns "makt i sociala medier" så kan man ändå INTE syssla med t ex "förtal", sabotera annans verksamhet OM man är i samma bransch.

    Sticker man ut hakan får man lov att tåla ett par käftsmällar eller en redig p*ngspark, vilket är det Nikke får nu

    /Patrik Berggren

  6. #6
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Om det är förtal det rör sig om så ser jag fram emot att äntligen få luntan med papper från advokatbyrån imorgon. Jag bloggar som privatperson. Det syns rätt väl på min blogg. Jag skriver vad jag tycker om olika frågor som alla rör internet.

    Historien upprepar sig som sagt. Den här gången liksom andra gånger som företag har trott att de kan skrämma bloggare genom att hota dem och deras uppdragsgivare. Metoden har prövats förut.

    Den "makt" jag har i sociala medier, har jag genom att alltid uppträda som mig själv. Jag har bloggat sedan långt innan termen uppfanns. I många ämnen som jag har en åsikt kring.

    Jag hoppas också att tråden får vara kvar. Jag kommer åtminstone inte att utnyttja min moderatorsmakt till att ta bort den.

    Däremot kommer jag inte att delta. Det vore en omöjlighet. Det har varit otroligt svårt att för mig att skriva de här få raderna utan att överträda forumreglerna och de regler jag just nu måste sätta på mig själv i och med att jag möjligen står inför en rättsprocess. (Jag hade nog föredragit en käftsmäll faktiskt Patrik.)

    Jag överlåter till er andra moderatorer att avgöra trådens framtid. Patrik har ett rejält horn i sidan till min öppna kritik av branschens metoder och har också väldigt lätt att komma ifrån ämnet. Om tråden får vara kvar ber jag alla att låta den hålla sig till ämnet. Och ämnet är huruvida branschen tål kritik av metoderna eller om vi måste övergå till att stämma varandra så fort någon öppnar käften.

  7. #7
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Men Nikke, jag håller mig till ämnet, men rotar gärna fram andra som sysslar med "samma sak". DET gillas inte. Fick ett par stycken mail efter förra diskussionen i din blogg som inte direkt var trevliga, de ville inte få sin "byk uppsprättad" ute i "sociala medier" då det skadade deras "affärsrykte" (business, företag).

    Det är rejält tröttsamt att hela tiden bara se Jajja få "stryk" i din blogg då du, liksom jag, vet att detta fenomen INTE bara finns hos Jajja. Dra fram dem också så kommer du få MER trovärdighet ifrån alla andra.

    Du hade "något på G", att dra upp andra som sysslar med liknande verksamhet, men hittills har det inte publicerats. Varför?

    De som kommenterar i din blogg är de som inte har resurserna att genomföra ett liknande upplägg som Jajja kört, inte har kunskapen om HUR man skalar upp sitt länkbyggande till helt andra nivåer än "smålirarna" sysslar med, inte har kunskapen om HUR man bygger ett sådant system som automatiserar stora delar av länkbyggandet. Lite "jantelag" bakom det hela, tror jag, är det stora motivet

    Även om du bloggar som privatperson eller inte, har inte så stor betydelse, då du kommer få svårt att "bevisa" att du är objektiv i sakfrågan eftersom du själv är i branschen. Är man i branschen blir det väldigt svårt att uttala sig om branschen som privatperson.

    Hur ofta får inte politiker skit, i olika media, när de "uppträtt" som "privatpersoner"? same same but different

    Citat Ursprungligen postat av Nikke Lindqvist
    Patrik har ett rejält horn i sidan till min öppna kritik av branschens metoder och har också väldigt lätt att komma ifrån ämnet.
    ...
    Och ämnet är huruvida branschen tål kritik av metoderna eller om vi måste övergå till att stämma varandra så fort någon öppnar käften.
    Nej, jag har inte ett horn i sidan till dig och din "öppna kritik" av branschen. Jag gillar inte dubbelmoralen och att du hela tiden tjatar om samma företag hela tiden. Kika in dina "polare" och deras nätverk, deras länkbyggande. Granska alla! det är det jag är ute efter, inte enskilda företag som hela tiden får ta smällarna. Jajja är de enda du "piskat på" i branschen, om och om och om igen. Kom med något nytt, ta seo-företag efter seo-företag, och gör "liknande granskningar" och publicera i din blogg. DÅ kan du börja snacka om trovärdighet.

    Jag tog ju upp diskussionen tidigare på WN, för snart ett år sedan, där jag fick "pisk" av alla snorisar för att jag "anklagade" en känd seo-profil för "tveksamma metoder". Ändå kunde jag visa upp FAKTA på länkbyggandet som gjorts, och ändå ville de inte "lyssna" för då handlade det om en "seriös seo-profil" och inte allas enda slagpåse, Jajja.

    /Patrik Berggren
    Senast redigerat av Patrik Berggren den 2009-06-05 klockan 08:24.

  8. #8
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Nu tar vi och tonar ned diskussionen här. Ämnet är inte hur Nikke skall lägga upp sina undersökningar eller vilka företag han granskar. Dessutom deltar han inte i tråden vilket vi skall beakta vid inläggen.
    I fortsättningen kommer inlägg som går över gränsen, eller tangerar den, raderas utan förvarning.
    Vill man diskutera med Nikke går det bra att gör det på hans blogg.

    Och här har vi senaste händelseutvecklingen ang Nikke vs Jajja.

  9. #9
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Jag tycker mest det är intressant att se hur de olika parterna (inte bara jajja, nikke etc utan även i andra fall då t.ex. getupdated, hewal företagsrådgivarna osv varit i hetluften) hanterar kriser av olika slag.

    Krishantering är inte lätt, verkligen inte, men ett tips från mig personligen är väl att kanske fundera på om det inte skulle ge betydligt bättre cred, bättre affärer och lättsammare turer genom att vara vänliga, "gråta ut", lova förbättringar, kanske t.o.m. ge större insyn, bjuda på några luncher och överlag tänka positivt.

    Det går att vända negativ kritik till positiv om man är vänlig och kommunicerar på ett bra sätt. Utan att prata skit tycker jag Jajja fortsätter dra ned kritiken i en negativ spiral i det här specifika fallet. Nikke har i det här fallet även en fördel i att han är så öppen och transparent, det gör att han lättare får gehör av andra till hans fördel.

    Vare sig det handlar om getupdated, jajja, nikke eller någon annan. Får ni kritik och ni inte kan hantera den, ring inte er advokatbyrå. Ring er PR-byrå!

  10. #10
    Simon Sundens avatar
    Simon Sunden Simon Sunden är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    92
    Jag kan inte annat än hålla med Anton Johansson.

    Det som är mest tråkigt i allt detta är att synen på SEO-branschen som sådan blir lidande eftersom man väljer att attackera via advokatfirmor. Nu blir det lätt en "David mot Goliat"-kamp inom SEO-världen och det riskerar bara att fler företag får en negativ syn på SEO-konsulter, företag och branschen som sådan. Jag tycker det är sjukt tråkigt.

    Som avslutning: "Make love, not war".
    Blogg: Joinsimon | Företag: Honesty

  11. #11
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av Simon Sunden
    Som avslutning: "Make love, not war".
    Ja, det vinner faktiskt alla på!

  12. #12
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Ok där började det spåra ur så jag har raderat en hel del inlägg. Och låser tråden snart om det fortsätter.

  13. #13
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Tråden inleds med att diskussionen det ska gälla rätten att uttrycka sig. Kan bara konstatera att som vanligt när man inte får som man vill hotar man med vite och skadestånd. Till det lägger man en liten vink om att göra upp i godo. Det vill säga radera alla kritiska inläggen. Så här arbetar alla advokater och jurister. Ingen vill genomgå långa och dyra rättegångar. Advokatkostnader för ett sådant mål omkring 1 till 2 miljoner kronor för den som förlorar. I många fall lyckas taktiken.

    Men det som förvånar mig mest är att ett kommunikationsföretag begär att en populär blogg ska ta bort inläggen. Om det lyckas kommer många andra bloggare att på direkten kopiera raderade inläggen och sprida det över många bloggsajter. Ett litet problem kan snabbt växa sig till ett större problem. Ju längre processen blir desto fler bloggar som sprider negativ bild av företaget. Kanske något som företag idag får tänka på när de försöker tysta en blogg. Makten ligger inte längre hos etablerade tidningar. Internet sprider information fortare och till fler personer. Känner sig en sfär hotad går den samman och slår tillbaka. I slutändan kan det skada ännu mer än vad en enskild blogg kan åstadkomma.

  14. #14
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Bra poäng Roche! Och tydligaste exemplet är väl kanske Hewal, som tills nyligen (för bara någon månad sen var det så, nu ser jag att de jobbat upp massa egna sajter. Intressant.) haft top 10 på Google helt förstörd av negativa bloggposter.

    Och jag tror inte det krävs en dom för det. Den bloggbävningen är redan i gungning.

  15. #15
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Om vi glömmer bort just det här fallet för ett tag och tittar mer generellt på det hela så har vi ett litet problem här.

    Vi ser redan nu hur folk som känner sig missnöjda med ett företag gärna postar i forum eller på sin blogg med avsikt att skada företaget.
    I många fall rör det sig om rent personligt missnöje och inte alltid saklig kritik. Utan en del tar första bästa tillfälle att ösa ur sig kritik mot ett företag utan att de ens har haft en dialog för att försöka rätta till orsaken till missnöjet.

    Vi bloggare är inte så individualistiska som vi tycks tro utan beter oss ofta som en skock får och hänger på med egna blogginlägg utan att kanske ta rätt på de faktiska omständigheterna. På det sättet skadar vi kanske ett oskyldigt företag rätt så ordentligt.

    Källkritik och faktakontroll är inte ett kännetecknen för bloggosfären.
    Sedan kan man heller inte utesluta att taktiken kommer användas för att medvetet skada ett konkurrerade företag, eller med andra ord helt enkelt plantera ut falsk kritik.

    I de fall kritiken är befogad håller jag med om att en dialog från företagets sida kan vara på sin plats före man tar till storsläggan.

    Egentligen kan man på ett sätt säga att bloggosfären är en mycket homogen grupp, i det avseendet att ett angrepp på en är ett angrepp på alla.

    Företagen som råkar ut för det bör ha det i åtanke men även vi som bloggar bör kanske tänka lite på den kollektiva makten vi har före vi hoppar på att kritisera något, bra för att någon annan gör det.
    Och som sagt jag avser inte det nu aktuella fallet.

    (får väl tillägga att även jag ibland följer med när drevet går)

  16. #16
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Och här låser jag tråden, eftersom det uppenbarligen hos en del inte går att hålla sig till ämnet.
    och det är inte bara Patrik det gäller.
    För som sagt det är inte Nikke som skall diskuteras utan den frågan som Baylis startade tråden med.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Trainspotting från Nikke
    Av Nikke Lindqvist i forum Sökordsanalys
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2007-12-02, 14:46
  2. Jajja Magazine
    Av Bernt Johansson i forum Nyheter
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2007-10-03, 15:13
  3. Nikke Lindqvist befordrad till moderator
    Av Jim Westergren i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-02-18, 01:20
  4. Hej från Nikke
    Av Nikke Lindqvist i forum Introduktion
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-16, 23:06