Resultat 1 till 27 av 27

Vad är länkbete?

  1. #1
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728

    Denna artikel är flyttad till SEO-guide.se:


    Länkbete: förklaring och guide





    Men diskutera gärna artikeln i denna tråden.
    Senast redigerat av Jim Westergren den 2009-05-28 klockan 11:28.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  2. #2
    latehorns avatar
    latehorn latehorn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    255
    Faktum är att denna tråd är ganska absurd IOM att jag anser att detta borde vara klart underförstått hos varje 12 åring.

    Vad har google för mål igentligen? Att länka de mest intressanta siterna längst ner och de maskin-gjorda Adsense siterna högst upp?

    Som SEO-proffs så är det dock ganska naturligt att man glömmer bort det självklara bakom internet efter 3 timmars intensiva länk-köpande som tömt ens plånbok såpass mycket att man förväntar att få nånting tillbaks, vilket man får om man valt rätt keywords och så.

    Men vad sägs om att spara de dära smärtfulla timmarna effektivt brytit ner ryggmusklaturen samtidigt som du har slösat bort mer pengar än vad Linda Rosing gör när hon shoppar på Kapphal?

    Varför inte bara lägga denna skumma verksamhet och sidan och istället spendera 5 minuter på att komma på något smart?

  3. #3
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Är ditt inlägg riktat till mig eller generellt?
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  4. #4
    latehorns avatar
    latehorn latehorn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    255
    Ja, och? Jag har inget emot kvaliteten i innehållet för tråden. Den fyller säkert sin funktion iom att det finns folk som behöver återigen förstå att det finns nått som heter bra innehåll, uppmärkesväckande och sånt där som man utgick ifrån när man gjorde siter och inte kunde så mycket SEO.

    Jag försöker i mitt inlägg, att tillföra något som ska få läsarna att bli mer kreativa.

  5. #5
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Faktum är att denna tråd är ganska absurd IOM att jag anser att detta borde vara klart underförstått hos varje 12 åring.
    Ok. Som jag skrev ovan så ville jag skriva en tråd med ideer på krokar vi svenskar skulle kunna göra. Jag ville dock först förklara begreppet (länkbete), därav tråden.

    Jag tycker i alla fall att länkbete är ett mycket intressant ämne inom SEO.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  6. #6
    latehorns avatar
    latehorn latehorn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    255
    Ok, se det inte som ett påhopp. Ditt inlägg var bra och relevant eftersom det finns behov inom detta område. Den dära kommentaren du qoutade var inget försök att nedvärdera din intelligens, snarare att uppge att man ofta glömmer bort det självklara när man sysslar med SEO.

    Linkbaiting, som nu ska vara en SEO teknik av någon konstig anledning är alltid nödvändigt. Traditionell SEO bör endast vara ett kompliment till detta.

    Och som mightyb brukar säga; PR sucks, content is king.

  7. #7
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Tycker också att det "börjat spåra ur" ordentligt. Oftast när man idag söker får man endast upp "skit" i sökmotorerna, tack vare "duktiga SEO" ...

    Tycker också att "content is king" och det "riktiga content" som ska styra, vilket är svårt att få ett program att avgöra ("spindlarna") ... vad som är "riktigt content" mot "seo content". SEO i all ära, men man vill gärna ha en site med innehåll, och mycket innehåll "i sakfrågan", något som tillför mer än endast ger besökare till siteägaren ... man vill helt enkelt ha "behållning" av att komma till siten/siterna man får upp i sökmotorerna. Så är det inte idag och jag ser en framtid där det kommer att bli än svårare tack vare duktiga SEO som sett en chans att få hög trafik som i sin tur ger klick på AdSense (eller liknande) annonser, för "content som finns" är inget som ger behållning, tyvärr ...

    Inget nedvärderande mot någon, men tycker att "var och varannan" lägger upp siter ENDAST för att få in en kr eller 2 extra på AdSense. Bruset i sökmotorerna blir bara mer och mer ... värre än "myrornas krig på TV:n"

    Just my €0.02

    cya,
    /PatrikB

  8. #8
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Vi har haft väldigt lätt att få inlänkar till vår sajt.
    Just därför att det finns mycket innehåll som kan vara intressant att länka till.
    Senast redigerat av Nikke Lindqvist den 2006-04-09 klockan 22:37. Anledning: Länken borttagen eftersom den inte tillför något särskilt i tråden.

  9. #9
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Tjena, ganska ny här och sitter i Grekland och jobbar sedan några år. Jag försöker introducera mina kollegor i SEO och SEM men det är ett heltidsjobb bara detta. Jag är den enda på plats som vet vad jag pratar om och designade webbsiter har ingen plats för in eller ut länkar... det är väldigt specieliserade yachts, hotell, conference centra och lita annat.

    Jag har inte en chans att lägga länkar i texterna då det är väldigt självcentrerade och ännu mindre att ens länka tillbaka. Jag oratar om pro företagssidor som ine absolut vill ha länkar hit eller dit och det förstör liksom mitt jobb med SEO. Det blir ju som att jobba mot sig själv... att bygga en SEO site är ju inte svårt där man vill ha länkar men se på www.aello.gr. hur i hela friden ska jag lägga in länkar här för att inte paja design somi denna siten är väldigt viktigt


    Om jag lägger sidor i domänen som inte är länkade från sidan kommer google då att se mig som spammare... och ta bort siten?? eller komer det inte alls att hjälpa mig??

    Michael
    Senast redigerat av baggelin den 2006-09-25 klockan 11:24.

  10. #10
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Vasastan, STHLM
    Inlägg
    231
    Citat Ursprungligen postat av spagetti
    hur i hela friden ska jag lägga in länkar här för att inte paja design somi denna siten är väldigt viktigt
    Michael
    Skapa en sida med "resurser" inom segling och yachting och länka denna från huvudsidan. På resurssidan lägger du in länkar till företag som du gör länkbyten med.

    En annan vanligt förekommande teknik hos SEO-företag är att använda sig av Utlänkar (läs länkbyten) i Sitemapen och länka sitemapen SITEWiDE. De länkar som läggs i sitemapen kommer då att ha bra kraft och vara till nytta för de du byter länkar med vilken i långa loppet bör göra att du lättare kan skaffa bättre inlänkar.
    Webmoney.se (ny blogg) | MarketingLab (Consulting)

  11. #11
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Hej Paul,

    VI har inte jobbat på det sättet men det kanske är ett måste när man bygger länkar, att man inte kan ta om man inte kan ge...

    Kanske nåt jag måste implementera i våra kunders strukturer. Det förenklar väl mitt jobb med SEO, SEM


    Tack

  12. #12
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Vasastan, STHLM
    Inlägg
    231
    Det går ju iofs alltid att köpa länkar, men jag skulle tro att 20-50 länkbyten med relaterade sajter av hög kvalitet skulle göra en stor skillnad i en inte alltför hårt konkurrenssatt nich.
    Webmoney.se (ny blogg) | MarketingLab (Consulting)

  13. #13
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Tack Paul, ska intressera mig för detta mer. Har du erfaremheter av www.textlinkbrokers.com. som sägs vara trovärdgia ochge bra resultat.. enligt seomoz.org Rankfish

  14. #14
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Rankfish haha, han kallas Randfish. Var faktiskt roligt, Rank.

    Du lär nog inte hitta svenska sidor på textlinkbrokers och jag har faktiskt större förtroende för Andy Hagans www.text-link-ads.com än de.

    Men dessa brukar vara dyra eftersom det är mellanhänder. Bättre hitta de som säljer utan mellanhand. Du kan skriva på forumet här att du vill köpa länkar så kan folk här kontakta dig.

    Oj, ser nu att det är en engelsk sida. Jag skickar dig ett PM.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  15. #15
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Jaghar ju frågat innan om detta, sitens språk måste ha en viss betydels om linkByte ska kunna ha någon vikt i sig. En fransk sida har ju knappast någon nytta avv att man lägger svenska länkar??

    Google har väl ändock ingen språktypskontroll men man måste väl vara konsekvent eller??

    OM en länk ska ha ett värde måste man väl relatera länkens innehåll med sidan innhåll, dåanser jag väl att språket har stor betydelse ??

    Vad vet jag, mina frågor kanske är korkade??

    Michael

  16. #16
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Inga korkade frågor.

    Du ska helst ha länkar från samma språk, ja.
    Om de är från fel språk så skadar inte dessa men se alltid till att du har de flesta länkarna från rätt språk.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  17. #17
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Dessutom är det ju bra om sidorna som länkarna ligger på ligger hostade i samma land som du vill få trafiken ifrån. Är det en engelskspråkig sida i Grekland är det då bra med länkar just därifrån, både från Grekiska och andra engelskspråkiga sidor.

    Men länkar från sajter med andra språk kan också vara väldigt värdefullt. Vi svenskar länkar ju minst lika ofta till engelska sajter som till svenska och detta vet Google och därför väger sådana länkar också tungt.

  18. #18
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Ok grabbar,

    Ännu en lärdom eller svar på mina frågor...

    tacksam att ni finns

  19. #19
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Jag har uppdaterat öppningstråden och klistrat tråden.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  20. #20
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Ranking och positionering, Jag blir lite förvånad att min grekland.gr inte kan passera motståndet hos kalimera.nu när det gäller positionering och sökningar i google. Sökning på grekland i google ger kalimera.nu topplacering men grekland.gr kommer inte på långa vägar i täten. Vi har likvärdiga ranking i PR och i Alexa position ranking... är det inkommande länkar som avgör att jag inte klarar av att passera kalimera.nu placeringen??

    är lösningen att skaffa inlänkar helt enkelt??

  21. #21
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Det fenomenet har jag också upptäckt, och min slutledning är att inlänkarna har större betydelse än t ex PR/Alexa ranking ....

    cya,
    /PatrikB

  22. #22
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Enligt Google
    Har du 211 sidor och kalimera 15 100 sidor i Googles index.

    Med site: sökning på era domäner

    Enligt Live.com
    Har du 117 inlänkar och kalimera 713 inlänkar.

    Med link: sökning på era domäner

    Jag skulle säga att du har en bit kvar att jobba på båda fronter.

    Bästa länkbetet skulle vara att bjuda ner Anton och Jim på gratis semester så tror jag nog att de hade bloggat om det och fixat lite länkar till dig (Om de har tid att ta semester vill säga)

    Kanske skulle ni skapa en foto-blogg (heter det flogg?) med dagsfärska bilder från Grekland. Skulle säkert fixa ett par inlänkar om ni lyckades hitta fina vyer eller spektakulära motiv.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  23. #23
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Haha good idea ..

    Nej men visst är det så att bra inlänkar, dels från sidor med hög "trust" men likaväl relevanta inlänkar, är det kraftfullaste verktyget för att hamna i topp...

    Självklart blir det ju även enklare om du har de sökord som du vill öka på i länktexterna till sidan. En sådan enkel sak är troligtvis det viktigaste...

  24. #24
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    jag såg att kalimera.nu hadr typ 24.000 inlänkar, men jag har bättre ranking i Alexa än dom, och densamma google PR.

    Det gäller alltså att skapa länkar. Enligt mitt sätt att analysera är detta inte sökmotoroptimering utan ren länkstrategi vilket jag analyserar sönder och därmed får resultatet att sökmotoroptimeringstävlingen inte är en sökmotoroptimeringstävling utan en länkstrategitävling helt enkelt.

    Jag ska inte sitta här och gnälla, jag har inte hunnit med tävlingen alls och faktiskt helt tappat intresset i det roliga. Jag har helt enkelt inte tid att sitta och leta länkar...

  25. #25
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Sökmotoroptimering handlar om två saker:

    Onpage och Offpage

    Onpage är precis som det låter det man kan göra på själva sidan.

    Offpage är allting man gör utanför sidan, externt, för att få upp sidan högre upp i SERPsen. I Offpage ingår länkstrategi m.m. - och är en livsnödvändig del i det hela för att få resultat av optimeringen. Onpage i all ära, men inlänkarna är faktiskt viktigare.

    Stirra dig inte blind på Alexa ranking och PR. Det är bara verktyg och säger ingenting om hur du rankar i sökmotorerna.

  26. #26
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Försök hålla er till ämnet.

    Denna tråd handlar om "Vad är länkbete?".

    Starta gärna en ny tråd om ni vill diskutera annat. Och diskussion om specifika hemsidor ska inte göras på forumet.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  27. #27
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    För att ta tillbaka diskussionen till ämnet "vad är länkbete" och för att kommemtera antons sista inlägg så stämmer det att sökmotoroptimering består av onpage och offpage. Att jaga länkar är definitivt offpage, men ett bra länkbete kan vara helt och hållet onpage.

    Ett bra länkbete handlar i grund och botten om att entusiasmera sin målgrupp. Att skapa en webbplats som är så bra att besökarna inte har något annat val än att sprida ryktet om webbplatsen i sina bloggar och via mun till mun. Lyckas man med det finns det inga begränsningar för vad man kan göra på webben.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 2 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 2 gäster)

Liknande ämnen

  1. Gratisbloggar som bete för trafik och länkbete
    Av Jim Westergren i forum Övrig internetmarknadsföring
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-02-27, 06:56
  2. För tidigt för länkbete?
    Av robbanf i forum Länkbygge
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-01-22, 17:28
  3. Ny blogg med länkbete, reklam eller utan reklam?
    Av Andreazz i forum Länkbygge
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-11-20, 17:19
  4. Kontroversiellt länkbete med falsk nyhet
    Av hans99 i forum Länkbygge
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-17, 14:31
  5. Tips från Aaron Wall för länkbete
    Av Jim Westergren i forum Länkbygge
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-09-26, 01:07