Resultat 1 till 10 av 10

Skadar hög bouncerate?

  1. #1
    Erik Bergmans avatar
    Erik Bergman Erik Bergman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Malta
    Inlägg
    463
    Jag undrar lite om hur bounce rate fungerar och hur det påverkar sidans placering i serpen. Just nu får jag en stor del av mina besökare genom sökningar angående spotify invites även om det bara är en väldigt liten del av sidans innehåll. Jag delar ut invites och placerar ganska bra på sökord om spotify men betydligt sämre på dem sökorden som handlar om sidans huvudämne, då konkurrensen där är mycket starkare.

    Min fråga är således om det kan skada att de flesta som besöker min sida endast besöker spotifyundersidan som handlar om invites och sen lämnar, då dem i allmänhet inte har något som helst intresse av resten av materialet?

    Blir det alltid en bounce om besökaren bara läser på den sidan och sedan lämnar oavsett hur lång tid som spenderas på den sidan?

    Tackar för ett bra forum!

  2. #2
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    354
    Just bounce rate skulle jag inte oroa mig om inte din sida bygger på annonsvisningar som t.ex. aftonbladet, expressen osv.
    Däremot kan "time on site" vara intressant att kolla på.
    Det är ju ett ganska dåligt om 100 pers kommer till en sida och 95 av dom kollar på sidan i 5 sekunder och sen vänder direkt...

  3. #3
    Erik Bergmans avatar
    Erik Bergman Erik Bergman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Malta
    Inlägg
    463
    Citat Ursprungligen postat av David Nilsson
    Just bounce rate skulle jag inte oroa mig om inte din sida bygger på annonsvisningar som t.ex. aftonbladet, expressen osv.
    Däremot kan "time on site" vara intressant att kolla på.
    Det är ju ett ganska dåligt om 100 pers kommer till en sida och 95 av dom kollar på sidan i 5 sekunder och sen vänder direkt...
    Jo, men kan google se hur länge en person varit inne på en sida om denne bara besökt tex startsidan och sen inte klickat på någon länk/bild/undersida alls? Hur får google isf den informationen?

  4. #4
    nicklass avatar
    nicklas nicklas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Smålandsstenar
    Inlägg
    80
    Google analytics eller deras toolbar borde generera den info de vill ha för att mäta detta.

  5. #5
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Det som jag har läst är att Google mäter tiden genom att den som klickar på ett sökord och sedan backar tillbaka till sökresultatet. Google Toolbar lämnar information efter sig, vilka sidor som besökts och hur länge. Men det är inte många surfare som använder Toolbaren, så frågan är vilket värden den egentligen har för Google.

    Min uppfattning är att inte sidan blir bestraffad. Det är det enskilda sökordet som trillar ner i sökresultatet. Det skulle vara ologiskt om sidan blir bestraffad på alla sökord om det är bara några få sökord som har hög avvisningsfrekvens.

  6. #6
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Citat Ursprungligen postat av nicklas
    Google analytics eller deras toolbar borde generera den info de vill ha för att mäta detta.
    ..som de inte får använda för att skada just din sajt på något sätt, enligt deras avtal. Enligt min gamla post om 30+ filtret så kan det vara så att en hög bouncerate kan skada: http://www.seo-forum.se/straff/3996-...mgang-och.html. Dock i ditt fall verkar det mer som att besökaren lämnar sidan helt, utan att backa. Detta räknas enligt Analytics som en avvisning, men det är ju inget Google kan märka av.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  7. #7
    Erik Bergmans avatar
    Erik Bergman Erik Bergman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Malta
    Inlägg
    463
    Citat Ursprungligen postat av Per Renemark
    ..som de inte får använda för att skada just din sajt på något sätt, enligt deras avtal. Enligt min gamla post om 30+ filtret så kan det vara så att en hög bouncerate kan skada: http://www.seo-forum.se/straff/3996-...mgang-och.html. Dock i ditt fall verkar det mer som att besökaren lämnar sidan helt, utan att backa. Detta räknas enligt Analytics som en avvisning, men det är ju inget Google kan märka av.

    Jo, jag tycker att det är konstigt hög bounce rate och det skulle kunna bero på att dem inte går tillbaka till serpen utan istället följer de givna anvisningarna och går direkt till sin mail istället. Då borde ju inte google gå någon ny info och därför se det som en bounce?

    EDIT: Läste inlägget en gång till och kom på att det sista du skrev var precis det jag menade. Tack för bra svar.

  8. #8
    Kristofer Cs avatar
    Kristofer C Kristofer C är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    linköping
    Inlägg
    248
    Citat Ursprungligen postat av Roche
    Google Toolbar lämnar information efter sig, vilka sidor som besökts och hur länge
    Har du någon källa på det?

  9. #9
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Hur mycket information som sparas kan man kanske få en bild av om man läser detta, ordentligt med alla länkar som finns i det hela http://www.google.com/support/toolba...acy.html&hl=sv

    Det är inte svar på frågeställningen utan bara ett tips om att läsa användarvillkor så där i största allmänhet.
    En kommentar till Aras fråga bara.
    Så läs allting först diskutera efter det.

    (Skulle egentligen tillägga att om man använder Microsofts funktion för felmeddelande när den rutan dyker upp skickas en hel del information vidare. Men det vore att gå off topic.)
    Senast redigerat av Urban G den 2009-06-16 klockan 00:28.

  10. #10
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Citat Ursprungligen postat av Ara
    Har du någon källa på det?
    Slarvigt av mig att inte ha en bra källa. Har läst det flera gånger på detta forum och andra sajter. Och det finns de som har uppfattningen att Google inte arbetar med Toolbaren. Kanske är det så att ju fler gånger man läser en sak, så blir det en sanning efter tag.

    När jag läser G:s policy får jag intrycket av att de kan använda uppgifter till att förbättra söktjänsten. Tycker dock texten är svår att förstå exakt vad den gäller. Om det gäller enbart personlig info eller om det även för allmänna uppgifter som sidbesök utan koppling till person eller dator.

    Kommer att försöka hålla mig till info som går att verifiera men är lite svårt med Google eftersom de är hemliga av sig, av naturliga skäl.
    Fredrik

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Matt Cutts bekräftar: onaturlig tillväxt skadar förtroende
    Av Jim Westergren i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-01-18, 01:01