Resultat 1 till 26 av 26

.SE jämfört med .ORG med avseende på seo

  1. #1
    qmikalis avatar
    qmikali qmikali är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    75
    Eftersom ett nyckelord på .se oftast är upptaget, så står jag mellan två val.
    Antingen tar jag nyckelordet på en .org domän eller så lägger jag till ett ord till nyckelordet och väljer .se

    T.ex. om mitt nyckelord var hemhjälp så är valen

    hemhjälp.org eller
    dinhemhjälp.se

    Nyckelordet i sig är det inte många som söker på utan det är nästan alltid något till nyckelord som t.ex.
    hemhjälp.org/stockholm

    Jag tror att de flesta besökarna (säkert 80% kommer vara via sökmotorn)

    Eftersom nyckelordet innehåller åäö, så tänkte jag ändå köpa med och utan prickar.

    Jag lutar mot att köpa .org, och använda med prickar (t.ex. hemhjälp.org), då det känns bra att bara ha nyckelordet. (.org skrivs heller inte om till xn- har jag märkt)

    Så är det någon större skillnad mellan .se och .org, så att det är bättre att välja .se med extra ord, än .org?

    Vad skulle ni göra?

    MVH Micke

  2. #2
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Sök på - mors dag - och du ser då min .net domän, morsdag.net ... rankar helt OK, trots en .net tld

    /Patrik Berggren

  3. #3
    Kristofer Cs avatar
    Kristofer C Kristofer C är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    linköping
    Inlägg
    248
    Eller googla på "tvspel" tv-spel" eller "tv spel". så kanske du får se en keyword.org :-)

  4. #4
    Bayliss avatar
    Baylis Baylis är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Kalmar / Stockholm
    Inlägg
    11
    Hej!

    Gör så här:

    Ta bägge domänerna.
    .se-sidan kommer att ranka snabbare.

    Gör .se-sidan till din "huvudsida"
    Gör .org-sidan till en "kampanjsida" där du promotar och länkar till din verksamhet på .se-sidan. .org-sidan kan innehålla en blogg, nyheter m.m.

  5. #5
    Kristofer Cs avatar
    Kristofer C Kristofer C är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    linköping
    Inlägg
    248
    Citat Ursprungligen postat av Baylis
    Ta bägge domänerna.
    .se-sidan kommer att ranka snabbare.
    Har du någon källa på det? eller egna erfarenheter som man kan ta del av?

  6. #6
    Bayliss avatar
    Baylis Baylis är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Kalmar / Stockholm
    Inlägg
    11
    Citat Ursprungligen postat av Ara
    Har du någon källa på det? eller egna erfarenheter som man kan ta del av?
    Mina egna erfarenheter baserar sig på att jag tillsammans med de seo-team på de företag jag varit anställd på optimerat över 3000 företags webbplatser. Alla typer och även helt nya domäner.

    Helt klart går det snabbare för en .se domän i Sverige

    Exakt vad orsaken är är givetvis svår att säga men jag har alltid upplevt det som att en .se domän som är ny och en webbplats läggs upp, så får .se domänen mer "trust" från början än andra.

  7. #7
    Bayliss avatar
    Baylis Baylis är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Kalmar / Stockholm
    Inlägg
    11
    Vidare så gjorde vi alltid så här till slut när det gällde nya domäner som man inte ville skulle hamna i filter osv. OBS! Detta gäller endast off-page-delen.

    1: La en enda länk från en sida med hög trust och PR minst på 6.
    2: Gjorde ingen registrering i Google.
    3: Ca 3-4 veckor därefter så fyllde man först på med andra länkar.

    Tar man punkt 1 och 3 i omvänd ordning så hände det ofta att domänen straffades pga för snabb länktillväxt i antal räknat....

  8. #8
    qmikalis avatar
    qmikali qmikali är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    75
    Tack för svaren.

    Men vad tycker ni om åäö?

    Om jag kör den svenska som huvuddomän, t.ex. dinhemhjälp.se ska jag regga både med och utan prickar och ska jag ha dinhemhjälp.se eller dinhemhjalp.se som huvuddomän (dvs peka om den andra)? Tycker att det borde bli bättre med prickarna för länkarna som kommer in eftersom nyckelordet då felstilas i Googlesökningen.

    Om jag kör .org som bara en blogg ska jag göra samma sak där också att regga båda och köra på hemhjälp.org?

    MVH Micke

  9. #9
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Jag tycker du ska köra UTAN prickar som huvuddomän. Är inte 100% säker men jag tror att det markeras i Google ändå.

  10. #10
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302
    Hur är det då med domäner associerade med andra länder, som .ME (Montengro) eller .AT (Österrike) - har de ännu svårare att komma upp i se-serpen, trots att texten är på svenska, än .ORG ?
    Anledningen till att jag misstänker det är att man inte kan ändra "targetgroup" för dessa domäner i Webmastertools.

  11. #11
    Bayliss avatar
    Baylis Baylis är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Kalmar / Stockholm
    Inlägg
    11
    Citat Ursprungligen postat av LaoWang
    Hur är det då med domäner associerade med andra länder, som .ME (Montengro) eller .AT (Österrike) - har de ännu svårare att komma upp i se-serpen, trots att texten är på svenska, än .ORG ?
    Anledningen till att jag misstänker det är att man inte kan ändra "targetgroup" för dessa domäner i Webmastertools.
    Ja, de skulle vara nästintill omöjliga att få upp i se-serpen.

    Av detta ska vi lära att följande exempel bör användas om man har en site och vill nå ut till flera marknader:

    Säg att jag har sidan www.exempel.se men jag har den översatt till två olika språk till och vill ha synlighet i Danmark och Tyskland.

    Istället för att göra så här

    www.exempel.se/danish
    www.exempel.se/deutch

    så ska man ha

    www.exempel.da
    www.exempel.de

    annars blir det ingen bra ranking...

    Många har lurat sig själva på detta för att om de sitter i Sverige och söker på sina tyska sökord så skulle "www.exempel.se/deutch" ranka perfekt i Sverige, men den riktiga marknaden i Tyskland skulle inte hitta sidan

  12. #12
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    För er och andra som läser i tråden, läs gärna faktabladet domänen på SEO-guide.se.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  13. #13
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    För er och andra som läser i tråden, läs gärna faktabladet domänen på SEO-guide.se.
    Du skulle kunna skriva något mer om "utländska" toppdomäner under "Toppdomänens påverkan", te.x. .dk och .de

  14. #14
    Skillrookies avatar
    Skillrookie Skillrookie är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    93
    Det går inte att ha åäö på en .org om jag inte är ute och cyklar.

  15. #15
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Det går att ha åäö i .org. De flesta toppdomäner har detta i dag. Sedan finns det en del webbhotell av någon anledning inte fixar det.
    /Fredrik

  16. #16
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302
    Citat Ursprungligen postat av Baylis
    Ja, de skulle vara nästintill omöjliga att få upp i se-serpen.

    Av detta ska vi lära att följande exempel bör användas om man har en site och vill nå ut till flera marknader:

    Säg att jag har sidan www.exempel.se men jag har den översatt till två olika språk till och vill ha synlighet i Danmark och Tyskland.

    Istället för att göra så här

    www.exempel.se/danish
    www.exempel.se/deutch

    så ska man ha

    www.exempel.da
    www.exempel.de

    annars blir det ingen bra ranking...

    Många har lurat sig själva på detta för att om de sitter i Sverige och söker på sina tyska sökord så skulle "www.exempel.se/deutch" ranka perfekt i Sverige, men den riktiga marknaden i Tyskland skulle inte hitta sidan
    Jag har i och för sig sett ett och annat lands statliga turistbyrå ranka bra i Sverige med en "utländsk" domän som har en undersida, eller subdomän, för /svenska.

  17. #17
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302
    Det finns ju exempel på .se domäner som lyckats väldigt bra på utländska marknader också, te.x. denna: http://dailymobile.se/advertise/

  18. #18
    Bayliss avatar
    Baylis Baylis är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Kalmar / Stockholm
    Inlägg
    11
    Hej!

    Helt korrekt av er att nämna dessa exempel och för att förtydliga så skrev jag att det var nästan omöjligt att få bra ranking om man väljer det sättet.

    Dock finns det undantag och ett av de tydligaste är just det ni nämner om turistinformation. Det verkar nästan som att Google "förstår" att en sida med just mkt relevant turistinfo bör bli "undantagen" den generella regeln.

    Jag vill också förtydliga att min rekommendation baserar sig på vad som sannolikt kommer att ge det enklaste och bästa resultatet, att sedan även det andra sättet kan fungera i vissa fall är en annan sak.

  19. #19
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302
    Citat Ursprungligen postat av Baylis
    Hej!

    Dock finns det undantag och ett av de tydligaste är just det ni nämner om turistinformation. Det verkar nästan som att Google "förstår" att en sida med just mkt relevant turistinfo bör bli "undantagen" den generella regeln.
    Nu tror jag att du spekulerar, mitt exempel ovan är ju faktiskt också från mobilindustrin.

  20. #20
    Bayliss avatar
    Baylis Baylis är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Kalmar / Stockholm
    Inlägg
    11
    Citat Ursprungligen postat av LaoWang
    Nu tror jag att du spekulerar, mitt exempel ovan är ju faktiskt också från mobilindustrin.
    Du har helt rätt i att jag spekulerar, det är ju så man får göra när det gäller resonemang ang. seo ???

  21. #21
    Ripipips avatar
    Ripipip Ripipip är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    6
    Citat Ursprungligen postat av Baylis
    Ja, de skulle vara nästintill omöjliga att få upp i se-serpen.
    Vad menas med detta? En domän med ändelsen .me skulle alltså ha väldigt svårt att ranka bra på svenska nyckelord eller skulle den ha väldigt svårt att ranka genom sökning på google.se?

  22. #22
    Bayliss avatar
    Baylis Baylis är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Kalmar / Stockholm
    Inlägg
    11
    Citat Ursprungligen postat av Ripipip
    Vad menas med detta? En domän med ändelsen .me skulle alltså ha väldigt svårt att ranka bra på svenska nyckelord eller skulle den ha väldigt svårt att ranka genom sökning på google.se?
    Om du hade en .me sida med svenskt innehåll så skulle den ranka perfekt om du befann dig i det landet och sökte på svenska sökord.

    Och tvärtom..

  23. #23
    John Ivarssons avatar
    John Ivarsson John Ivarsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    147
    Citat Ursprungligen postat av Baylis
    Helt klart går det snabbare för en .se domän i Sverige
    Kan bara instämma, det går snabbade att få upp en .se domän bra, men i slutändan spelar det en mindre betydande roll. Din site kommer att ranka bra oavsett ändelse om du lyckas med din SEO.

  24. #24
    Skillrookies avatar
    Skillrookie Skillrookie är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    93
    Så vad tror ni då..

    Säg att vi har exakt lika sidor (förutsatt att det inte skulle vara en minus) med exakt lika länkar osv - på domänerna:

    aftonbladet.se

    och

    aftonbladet.org

    Vilken tror ni ligger bäst?

  25. #25
    johjoh68s avatar
    johjoh68 johjoh68 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    141
    Huruvida är det här bra om man vill publicera sitt material på flera språk:

    sv.minfotboll.se
    en.minfotboll.se

    det kommer ju att bli vanligare och vanligare i fratiden att man INTE kan köpa loss sitt företags namn i de olika länders domänregister utan (spekulation) företag kanske oftare får acceptera att lägga sina "översättningar" i underdomäner .... wikipedia har ju gjort det men är det många andra som gör detta eller ej?

    Poängen blir ju är det mycket svårare att optimera den engelska siten en.minfotboll.se eller ej?

    Borde inte subdomäner räknas helt ekvivalenta huvuddomäner för det är väl så man alltid gör ? en stor separation mellan content i de olika siterna

  26. #26
    johjoh68s avatar
    johjoh68 johjoh68 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    141
    alla dessa bloggar som publiceras med domän namn minsvenska.blogg.se eller spanskabloggen.blogg.se gör väl också att google självt bestämmer vilket språk webbsiten tillhör och därmed inte låser sig till ändelsen ... kan mycket väl tänka mig att en blogg på blogg.se som skriver på sitt eget hemspråk listas högt i det språkets Google SERP och inte alls högt i Google .se SERP

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-12, 00:45