Resultat 1 till 29 av 29

Skatt, Företag och Frågetecken

  1. #1
    Henke123s avatar
    Henke123 Henke123 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    10
    Tjenare,

    Helt färsk här. Undrar över hur ni som tjänar mer än 30,000kr/år betalar skatt på era hemsidor.

    Jag var till skattekontoret just och blev lite förvirrad, dom sa att man måste starta företag. Måste man det? Om ja, vad ska jag tänka på då?

    Kort sagt... Vad är bäst när man börjar tjäna över det som klassas som "hobbyverksamhet".

    Mvh,
    Henke

  2. #2
    monkey businesss avatar
    monkey business monkey business är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    120
    Alltså det spelar ingen roll om du har enskild firma eller driver det som hobbyverksamhet. Om du bedriver din verksamhet självständigt, varaktigt och med vinstsyfte ska din verksamhet beskattas som näringsverksamhet.

    Det är bättre att starta sin firma tidigt än sent om du vet att du kommer fortsätta med det du gör idag.

  3. #3
    Henke123s avatar
    Henke123 Henke123 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    10
    Alright, tack för svaret.

    Spelar det någon roll vad för firma jag startar? Jag och min flickvän jobbar båda med hemsidor så vi funderar på att starta handelsbolag.

    Man kan såklart argumentera att man ska starta enskild firma för att vi kan göra slut, men om vi ignorerar det faktumet.

    Hurdana benefits får man om man har företag jämfört med "privatperson"?

    Tack igen!

  4. #4
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Skattelagstiftningen är neutral. Så det är idag ingen skillnad mellan handelsbolag och enskild firma. Handelsbolag kan vara lite krångligare vid försäljning av bolaget, skattetekniskt.

    Jag tror att det är lugnast att starta en enskild firma, eftersom framtiden kan vara lite oviss. Momsregistera företaget och få avdrag för momsen på webbhotell och liknande.

  5. #5
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Det kan också vara en idé att kunna fakturera varandra om det skulle behövas någon gång.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  6. #6
    Henke123s avatar
    Henke123 Henke123 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    10
    Ah okej. Tack igen för svaren!

    Hur är det om man använder vinsten till att betala content writers och dyl? Går att göra avdrag på allt?

    Sedan såklart dra av alla kostnader som är köp av SEO eböcker, kurser, dra av moms och sånt fint.

  7. #7
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Utan innehåll så hade du inte tjänat några pengar så ja du kan kvitta den momsen du betalar för deras jobb mot den skatt du skall betala på det du tjänar
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  8. #8
    planas avatar
    plana plana är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    102
    Prata med någon som är duktig på ekonomi. Revisor eller liknande.

    Fundera på AB med 50/50 ägande. Enligt ett rykte som jag hört ska dom sänka ingången till AB till 50.000 mot tidigare 100.000. Detta till 1 jan 2010. Kolla det! Vet ej om det stämmer. Kanske bara var ett förslag?

    Med ett AB gemensamt skulle det fungera även om era romantiska bana tar andra svängar.

    ***
    Med handelsbolag blir "du ansvarig för den andra personens handlingar" i den bemärkelsen att den andra personen kan ta ett lån och du blir återbetalningsskyldig på det.

    Jag tycker HB är en dålig variant i detta läget.

    ***
    Med Enskild firma får ni alla de fördelar som eget företagande innebär utan att för den skull ha några nackdelar.

    Ponera att du/ni tjänar pengar på affiliate och att dessa kommer till ditt konto varje månad. Det är bra att hon fakturerar dig hälften så delar ni på dessa inkomster och dessutom lagligt.

    Det tillkommer bokföring för TVÅ företag till skillnad från AB, men AB har andra nackdelar. Kräver årsredovisning + revisor. Med EF kan du fixa bokföring själv, om du har koll på sånt, eller en vän kan lätt hjälpa dig.

    ***
    Jag tycker dock det är viktigt att ni tänker er hur det ska vara i framtiden, även om ni kanske inte då är ett par i kärleksrelation så att säga.

    Det kan bli problematiskt. Med pengar i bilden blir det knappast lättare att skilja på "familjerelationen" och den affärsmässiga relationen.

    ***
    Om dina inkomster enbart kommer från AdSense finns ingen moms att kvitta då Google inte specificerar moms på utbetalningen. (Vilket man egentligen kan tycka är lite märkligt, men så är det.) Detta gäller även Double tror jag, om de inte bytt rutiner.

    Att "dra momsen" innefattar att du är momsredovisningsskyldig. Alltså, att du varje månad, kvartal eller varje år redovisar moms till skatteverket.

    Moms MÅSTE stå skrivet på kvittot. kolla kvitto från ICA, Jula eller vad som helst. Kvitto utan moms är utan moms och du kan inte i efterhand fixa detta!!

    Det gäller även dina egna kvitton, fakturor. Om du inte specificerar moms kan varken du betala in moms (som inte står specificerad) eller din kund dra av momsen... rätt logiskt om man tänker efter en stund!

    Lycka till!

    [glömde...]
    Förresten! Allt det där med A-Kassa, sjukkassa, bostadsbidrag, sjuk-blabla... allt det som kallas vårt skyddsnät står du utanför den dagen du startar eget. Inte om du startar AB, för då är du att betrakta som anställd i ditt företag. Du får "lön" som din arbetsgivare (ditt eget företag) betalar arbetsgivaravgift på...

    Du fattar själv! Det är mycket administration med det där. Som EF får du ju ingen lön i den bemärkelsen.

    Sen är det så, att det är skillnad på sak och sak. Har du haft EF i 6 månader eller 12 kanske du fortfarande kan få bidrag som du inte kan få när man precis startat...

    Om det inte är mer pengar än 30.000 (vilket iofs är rätt mycket) så är jag nästan benägen att lägga min röst på att du redovisar denna inkomst i din deklaration som "inkomst av näringsverksamhet" eller vad det nu kan vara, och sen att du betalar moms på det du köper...

    Alltså, alternativet kan stå dig dyrt. Det är det som jag säger.

    Det är inte coolt att "dra momsen", vilket man ibland kan få intrycket av. Det betyder även att du betalar in pengar till staten.
    Senast redigerat av plana den 2009-06-27 klockan 14:11.

  9. #9
    Henke123s avatar
    Henke123 Henke123 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    10
    Tack för den plana och MattiasN, mycket hjälpsamt och har mycket att fundera på nu

  10. #10
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Jag rekommenderar att du tar upp inkomsterna i din deklartion. Du kommer då behöva betala socialaavgifter och skatt på den inkomsten. Tänk på att du kan dra av kostnaderna du haft för att tjäna dessa pengar. Exempelvis om du har webbhotellskostnader för 5000kr/år så skattar du bara på 25 000kr.

    Om du har mycket utgifter och vill investera pengar du får så rekommenderar jag dig att starta enskild firma och momsregistrera dig. Du kommer då få tillbaka all moms på dina utgifter. Lär du dig att bokföra själv så har du inte mycket mer merkostnader med en Enskild Firma.

    Citat Ursprungligen postat av plana
    Om dina inkomster enbart kommer från AdSense finns ingen moms att kvitta då Google inte specificerar moms på utbetalningen. (Vilket man egentligen kan tycka är lite märkligt, men så är det.) Detta gäller även Double tror jag, om de inte bytt rutiner.

    Att "dra momsen" innefattar att du är momsredovisningsskyldig. Alltså, att du varje månad, kvartal eller varje år redovisar moms till skatteverket.

    Moms MÅSTE stå skrivet på kvittot. kolla kvitto från ICA, Jula eller vad som helst. Kvitto utan moms är utan moms och du kan inte i efterhand fixa detta!!

    Det gäller även dina egna kvitton, fakturor. Om du inte specificerar moms kan varken du betala in moms (som inte står specificerad) eller din kund dra av momsen... rätt logiskt om man tänker efter en stund!
    Det är inte alls konstigt att Google inte lägger till moms på Adsense-utbetalningar. Pengarna betalas ut från Google Inc och är ett amerikanskt bolag. Mervärdesskatt betalas bara inom Sverige och mellan EG-länder. Aldrig utanför EG.

    Double lägger till moms på sina utbetalningar, och har gjort det ett tag nu i alla fall.

    Det är möjligt att du inte kan dra av moms om det inte står på kvitton, det stämmer säkert. Men om du säljer något och inte definierar moms på kvittot/fakturan så kommer du ändå vara tvungen att betala in 20% av den totala kostnaden till Skatteverket.
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  11. #11
    Henke123s avatar
    Henke123 Henke123 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    10
    Nu är jag tillbaka här igen. Försöker få runt mitt huvud om allt det här, lär ta ett tag. Var just hos nystartskontoret och pratade lite och fick en liten chock när jag hörde att företag skattar 50%. Otroligt mycket.

    Nu vet jag inte hur mycket avdrag man kan göra. Om jag t.ex har 10 skrivare runtom världen (Indien, Australien, USA), vissa har företag och vissa är privatpersoner, hur kan jag dra av dessa avgifter?

    Är det bara vanliga kostnader jag kan dra av? Om jag spenderar 10,000kr på skrivare och tjänar 30,000kr, kan jag dra rakt av och bara skatta på 20,000kr?

    Sedan det här med moms är jag ute på och måste läsa lite mer om. Vad spelar moms för roll? Om jag köper en tjänst låt oss säga för 1000kr och den har 25% moms, ska jag skatta på 1000kr eller 1250kr? Får jag bara dra av 250kr? Eller 1000kr eller 1250kr?

    Puhh!

    Tack för svaren

  12. #12
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Ja det blir runt totalt 50%. För Enskild firma (EF) är det skatt + sociala avgifter. För aktiebolag (AB) skatt på resultatet + skatt på lönen + arbetsgivaragifter på lönen.

    Med skrivare menar du skribenter eller? Om det är en kostnad som du behöver för att få inkomst till din näringsverksamhet så är det avdragsgillt. För de som har företag borde de enkelt kunna fakturera dig. Men de som är privatpersoner blir väl en lön då i så fall ... - bäst att kolla med skatteverket vad som gäller om du anlitar en privatperson i utlandet.

    Ja, du skattar bara på resultatet i en EF. Först betalar du dock preliminärskatt varje månad och sedan korrigeras summan när du gör din årliga deklaration.

    Momsen lever sitt egna liv om man kan säga så och är statens pengar. Moms som du får ska du betala tillbaka och moms du betalar ska staten ge dig tillbaka. Det kvittar varandra och du räknar ut detta själv varje månad som du sedan deklarerar varje månad till skatteverket.

    Så du blandar inte in moms när du räknar ut företagets resultat.

    Jag kan rekommendera dig bokföringsprogrammet SPCS Administration 500 det kostar en del men då har du något bra om du ska bokföra själv - använder det själv.

    Vänd dig helst till skatteverket om du har frågor - de har även en suverän hemsida.

    Och ja, det är klart du ska starta företag. Även om du driver hobbyverksamhet måste du ju skatta.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  13. #13
    Henke123s avatar
    Henke123 Henke123 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    10
    Tack för det svaret!

    Ja jag ska till skatteverkets kontor snart och klargöra lite saker.

    Med skribenter menar jag till exempel freelancers som du kan hitta på elance, GetAFreelancer, rentacoder och så vidare.

    Dom kommer och går, svårt att hålla en skrivare längre än en månad så man får konstant fixa nya. Vet inte om det blir krångligt.

    Jag får ju passiv inkomst från dessa skrivare, då desto mer artiklar jag skriver och mina skrivare skriver, desto mer pengar gör jag. Men om jag skulle sluta allt så skulle jag ändå tjäna pengar, så jag vet inte om det är avdragsgillt då eller hur det blir.

    Jag har läst några trädar där du (Jim) funderade på att skapa ett aktiebolag och att du betalade stora summor skatt (din kompis sa att du skulle flytta).

    Ser även på din hemsida att det verkar som att du skapat ett AB. Hur tycker du det är jämfört med en EF? Några förmåner? Lägre skatt? Enda dåliga är väl 100,000kr startkapital men det borde inte vara något problem när man väl kommer igång.

    Jag kommer mest troligtvis inte ha några anställda, förutom enskilda jobb med freelancers som jag betalar för ett visst antal artiklar.

    Tack igen för svaren, alltid roligt att höra lite från någon som gjort det som man möjligtvis tänker göra.

  14. #14
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Ja, det är (borde vara) avdragsgillt.

    Kolla med skatteverket men jag tror att dina freelancers faller under "tjänsteförvärv utlandet". Det ska deklareras moms men även dras av som ingående moms utlandet. Det heter något speciellt, omvänd moms tror jag. Ingen moms ska alltså betalas men ändå deklareras. Kanske för att Skatteverket vill ha statistik. De vill även att du ska särskilja om det är inom eller utanför EU så det borde du notera när du anlitar dina freelancers.

    Skriv ut kvitto från Paypal och helst även papper från den du anlitat och ha som underlag.

    Exempel på bokföring av verifikationen:

    Konto | Benäming | Debet | Kredit |

    1940 | Paypal | x | 400 |
    6543 | Webbplatstillhörande utlandet | 400 | x |
    2641 | Ber moms tjänsteförvärv 25% utl | x | 100 |
    2645 | Ingående moms utlandet | 100 | x |

    Ja, jag har AB sedan 2007.

    Andra skillnader mellan EF och AB förutom startkapital är:
    • Revisorkostnad på 10-15 tusen/år tillkommer med AB.
    • AB ser seriösare ut i min mening.
    • Med AB kan du ta ut aktieutdelning om du gjort ett bra resultat vilket totalt blir billigare än lön. (vilket jag gjorde)
    • Med AB kan du på ett lättare sätt spara pengar i bolaget vilket var främsta orsaken för mig. Med EF betalar du skatt och sociala avgifter på hela resultatet i varje årskifte men i AB betalar du bara skatt på resultatet i företaget (cirka 30%) och den lön du har tagit ut. Du behöver alltså inte ta ut en stor lön bara för att företaget gör stor vinst och kan alltså spara pengar i bolaget.
    • Om det finns flera ägare bör man ha AB eller HB så att ägarprocenten finns registrerat på ett bra sätt. Svårare att göra det med EF.
    Rent skattemässigt är det inte så stor skillnad.

    Ja, jag har betalat enormt mycket skatt. Det är svårt att undvika att betala skatt pga flytt till utomlandet. Man får inte ha kvar "anknytning" till Sverige vilket kan vara delägaskap i svenska bolag, bostadsrätt i Sverige osv vilket jag har.
    Senast redigerat av Jim Westergren den 2009-09-24 klockan 14:43.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  15. #15
    Henke123s avatar
    Henke123 Henke123 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    10
    Alright! Mycket hjälpsamt och klargör många frågor som jag hade.

    Tackar å bockar, nästa stopp skatteverket

  16. #16
    Tims avatar
    Tim Tim är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    38
    50% är acceptabelt om det endå höll sig där. Men har du en rejäl verksamhet och vill ta ut mer lön blir skatten uppemot 75% och högre. Dock är detta med företagsskatten inräknad.

    Sjukt land.

  17. #17
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Företagsskatten, som endast gäller för AB, är skatt på det redovisade resultatet. Utbetalning av lön är en avdragsgill kostnad.

    En förenklad uppställning av en resultaträkning för ett mindre AB.
    Omsättning 100 tkr
    Rörelse kostnad. 20 tkr
    Lön 70 tkr
    Resul. fr. skatt 10 tkr
    Skatt 2,8 tkr
    Resultat eft skatt 7,2 tkr

    Resultatet på 7,2 tkr går att ta ut som aktieutdelning, 30 % skatt. Kvar i handen 5,04 tkr. Det vill säga 50% enligt denna metod. Men det finns regler om hur man kan ackumulera vinster i AB och ta ut dem med lägre skatt. En metod som är för lång att skriva om detta forum.

    Jag håller med dig om att skatten för företagare kan bli högre än 50 % dock inte 75% eller högre.

  18. #18
    Tims avatar
    Tim Tim är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    38
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik Lundahl
    Företagsskatten, som endast gäller för AB, är skatt på det redovisade resultatet. Utbetalning av lön är en avdragsgill kostnad.

    En förenklad uppställning av en resultaträkning för ett mindre AB.
    Omsättning 100 tkr
    Rörelse kostnad. 20 tkr
    Lön 70 tkr
    Resul. fr. skatt 10 tkr
    Skatt 2,8 tkr
    Resultat eft skatt 7,2 tkr

    Resultatet på 7,2 tkr går att ta ut som aktieutdelning, 30 % skatt. Kvar i handen 5,04 tkr. Det vill säga 50% enligt denna metod. Men det finns regler om hur man kan ackumulera vinster i AB och ta ut dem med lägre skatt. En metod som är för lång att skriva om detta forum.

    Jag håller med dig om att skatten för företagare kan bli högre än 50 % dock inte 75% eller högre.
    När jag säger skatt menar jag givetvis alla avgifter, inklusive sociala avgifter som för mig är en skatt. Alla avgifter som tillkommer, sociala och skatt från netto inkomst till in i min ficka. Där har du 75% och mer beroende på vad du ger dig själv i lön. Jag kan ha fel nu men mer än 380 000 kronor i lön om året brutto och då 380 000 från företaget som utbetalar till dig som lön så tillkommer först företagsskatten på 25%(enskild firma) och sedan löntagarskatten som vid mer än summan ovan blir 50%. Kan det stämma?

    Har haft revisorn förklara det för mig tidigare men som sagt, kan ha fel på vissa detaljer. Saken är att har du tillräckligt stor lön är 80% skatt inte omöjligt.

  19. #19
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Ok, så här ser skatterna ut för en enskild firma, grovt räknat.

    Faktura 10.000 kr inkl moms.
    Moms 2000 kr

    Kvar 8000 kr
    Schablonavdrag 25% på 8000 kr = 2000 kr
    Sociala avgiften beräknas på 6000 x 29,71% = 1783 kr
    Kommunalskatt beräknas på 6000 x 31% = 1860 kr.
    Summa skatt (soc. Avg. + kommunalskatt 1783 + 1860 = 3 643 kr)
    Kvar är 8000 – 3643 = 4 357 kr

    4357/8000 kr är ungefär 55 %, du får behålla 55%, skatten blir 45 %. Jag har inte tagit hänsyn till grundavdraget vilket skulle ha inneburit lägre skatt.


    Om vi drar till med att enskilda firman gör en vinst på 1 milj kr blir skatten:
    Inkomst 1000.0000 kr
    Soc.avg. -222 825 kr
    Kommunalskatt -223 200 kr
    Statlig skatt -80170
    Summa skatt -526 195 kr
    Lön efter skatt 473 805 kr
    473tkr/1000tkr = 47%, skatten blir 53%

    Momsen räknas inte i skatterna för inkomster. Man lägger på moms när man säljer en tjänst, när man köper en tjänst dra man av momsen. Momsen ska därför inte räknas in i uträkningen för inkomstskatt.

    Uträkningen ovan kanske är lite rörig, jag har inte tillgång till skatteprogram, jag har räknat i Excel. Siffrorna är ungefärliga eftersom jag inte har formeln för grundavdraget.

  20. #20
    Tims avatar
    Tim Tim är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    38
    Hm,

    Intressant! Med andra ord är det dags att skaffa sig en ny revisor.

    Är du helt hundra på att detta stämmer?

    Mvh
    Tim

  21. #21
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Ja, jag är ganska säker på att siffrorna stämmer, kanske inte på decimalen. Du kan gå in på denna adress och få mer information http://foretagarguiden.nutek.se/sb/d/476/a/1987 Jag utgår ifrån att Nutek håller sig informerade.

    (Kan lägga till oviktig sak, jag arbetade tidigare som redovisningskonsult. Det har nu gått några år nu, lite förändringar av reglerna men jag hoppas jag har kvar lite av förmågan att räkna.)

  22. #22
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Tim, din revisor kanske syftade på skatten på lönen som ökar ju mer lön du tar ut?

    Har du 22 tusen i brutto i månaden ligger det på runda svängar på 27%. Men har du 150 tusen i bruttolön per månad blir skatten över 50% enligt den skattetabell jag ser (tabell 31).

    Så med en löneskatt på över 50% + arbetsgivaravgifter (cirka 30% eller vad det nu är) + skatt på resultatet för ABet så kan det säkert komma upp till över 75% totalt om du har AB med så hög lön och det bara är du som är anställd. Kanske det han menade.

    Dock inte lika illa som när Astrid Lindren betalade 102% i skatt ...
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  23. #23
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Skatt är ett svårt område, jag tjänar alltid för lite under året. Men när jag gör min deklaration har jag tjänat för mycket.

    Jag har inget intresse av att bevisa att skatterna är låga, för de är verkligen för höga. Men jag ska försöka förklara att det inte går att blanda ihop olika skatter.

    Det finns fyra skatter; kommunalskatt, statlig inkomstskatt, arbetsgivareavgifter och bolagsskatt för AB.

    Lön som plockas ut ur ett AB är avdragsgillt för AB. Om ett AB redovisar vinst och betalar bolagsskatt (28%) överförs vinsten (72%) till det egna kapitalet som kan tas ut som aktieutdelning (skatt 30%). Ingen, förhoppningsvis, redovisar vinst i ett AB, skattar för vinsten och sedan tar ut det som lön, då blir skatten hög. Man kan ta ut hela överskottet som lön och inte betala bolagsskatt.

    Lön upp till 367.600 kr betalar man kommunalskatt.
    Lön över 367.600 tillkommer statlig inkomstskatt på 20%
    Lön över 526.200 tillkommer statlig inkomstskatt på 25%.

    Observera att arbetsgivareavgiften är avdragsgill, inkomstskatterna räknas på behållningen efter avdrag för arbetsgivareavgift.


    Har man ett AB och tar ut en lön på 150.000 kr/mån blir årslönen 1.800.000 kr. För att kunna ta ut lön på 1,8 miljoner krävs ett överskott av rörelsen med 2.365.560 kr

    Arbetsgivareavgift på 1,8 blir 565.560 kr, lön plus arbetsgivareavgift 2.365.560kr.
    Skatt på 1,8 enligt skattetabell blir 50% = 900.000 kr

    Skatten på 2,4 miljoner kr är 1,5 miljoner kr = skatten blir 62%

    Har man ett litet företag, enskildfirma, HB eller AB och tjänar 500 000 kr blir skatten cirka 45-48%, kommer man över 500 000 kr ökar skatteuttaget i procenträknat.

    Vad jag vill komma till är att starta man ett företag får man räkna med cirka 50% i skatt, kommer man över en miljon blir skatten högre och högre. Jag tror att de flesta av oss som startar företag inte kommer upp i de summorna, i alla fall inte de första åren.

    Man kan inte blanda ihop olika skatter och plusa på dem, då blir beräkningarna fel.

    Men skatterna är för höga för att starta ett litet företag, man måste tjäna rätt bra för att betala skatt och ha något över att leva på.

  24. #24
    fishkings avatar
    fishking fishking är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    18
    Har jag fel om jag tänker så här?

    En en enskild firma har jag 600k i vinst i slutet av året.

    Då skattar jag (förlorar) ungefär 50% av 380k = 190k
    Av resterande 220k så förlorar jag 75% = 165k

    Kvar blir 190 + 55 = 245k för mig att betala hyra och leva för? Inte så dåligt men motivationen att jobba försvinner ju lite om man blir av med så mycket pengar på 600k. Hur ska jag motivera mig själv nästa år att försöka öka till 700k när allt det ger mig i fickan är 25k extra?

    Jag hoppas jag har fel

  25. #25
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Enskildfirma gör ett schablonavdrag med 25% eftersom socialavgifter (arbetsgivareavgifter) är avdragsgillt. 600 tkr x 25% = 150 tkr, beskattningsbart 450 tkr. Statligskatt (450-367 x 20%) 10 tkr.

    En lång uträkning med kommunalskatt på 31% blir överskottet 327 tkr (inkomst för skatt 600 tkr)

    Ökar du vinsten till 700 tkr blir överskottet 367 tkr. De sista 100 tkr blir skatten 60% (marginalskatt)

    Effekten på marginalen blir något lägre än du räknade med, men det är klart att de sista 100 tkr i lönsamhet går 60% i skatt.

  26. #26
    Henke123s avatar
    Henke123 Henke123 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    10
    Tack för hjälpen. Såhär några månader efteråt så har allt fixat sig

  27. #27
    waleeed00s avatar
    waleeed00 waleeed00 är inte uppkopplad Väntar på att admin ska godkänna min titel
    Reg.datum
    mar 2016
    Inlägg
    1
    Enskildfirma gör ett schablonavdrag med 25% eftersom socialavgifter (arbetsgivareavgifter) är avdragsgillt. 600 tkr x 25% = 150 tkr, beskattningsbart 450 tkr. Statligskatt (450-367 x 20%) 10 tkr.

  28. #28
    M17s avatar
    M17 M17 är inte uppkopplad Avstängd
    Reg.datum
    maj 2018
    Inlägg
    2
    Vad roligt att det har löst sig för dig och lycka till med ditt företag, vilket troligtvis är igång nu så här 17 år efteråt Jag håller själv på att starta mitt andra bolag och därför söker jag nu efter information om F-skatt och Handelsbolag. Behöver mitt handelsbolag ansöka om F-skatt eller räcker det att jag som enskild näringsidkare har f-skatt sedan tidigare. Så som jag förstår när jag läste så är ett handelsbolag i sig en juridisk person och då antar jag att man söker f-skatt för företaget? Tacksam för svar.
    Senast redigerat av Urban G den 2018-06-18 klockan 16:56.

  29. #29
    Vladiss avatar
    Vladis Vladis är inte uppkopplad Avstängd
    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    10
    När du ansökte om F-skattsedel fick du uppge vad du beräknar göra för vinst i företaget under året. Därtill fick du fylla i uppgifter gällande in- och utgående moms. När man har enskild firma betalar man bara skatt på vinsten .

    Den vinst och moms (skillnad mellan in och ut) som du uppgav i F-skatteansökan delar sedan Skatteverket upp i lika stora delar fördelade på hela året. Du betalar därmed in en viss del moms och en viss del skatt i en klumpsumma varje månad (om du inte begärt uppskov). Den summa du betalar är beroende på vilka uppgifter du lämnat på din F-skatteansökan. När du sedan gör nästa års deklaration och den faktiska vinsten kan räknas fram, så får du ditt slutgiltiga skattebesked
    Senast redigerat av Urban G den 2018-09-11 klockan 16:54.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Adsense+Skatt artikel i NyTeknik
    Av Peder Molin i forum Nyheter
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-04-05, 18:42
  2. Senior Utvecklare söker uppdrag. F-skatt finns
    Av Daniel Liljeberg i forum Övrigt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-06-17, 13:39
  3. Hur vill vi ha SEO-företag.se?
    Av Joakim i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-01-04, 06:15
  4. Behövs SEO-företag?
    Av Urban G i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2008-02-08, 16:43
  5. Seo-Företag J rycker upp sig
    Av Elvis i forum Övrigt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-04-01, 13:41