Resultat 1 till 4 av 4

Ehum.... FRAMES

  1. #1
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    Att man inte ska använda frames är allmänt känt. Men finns det några siffror på hur mycket sämre det är att använda frames?

    Jag är alltså inte ute efter "OM" utan "HUR ILLA".

    Det som fick mig reagera var nämligen en, ur SEO-synpunkt, bra sida (CSS-baserad etc) som använder frames och som faktiskt klarar sig bra.


    Att jag undrar över huvudtaget är för att det faktiskt finns en hel del sidor som fortfarande använder frames och att göra om en hemsida är en kostnad, oavsett hur stor/liten.

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Nja jag skulle vilja hävda att det är en myt (seglivad sådan) att framade sidor per automatik skulle ranka sämre än oframade. Du kan om det görs/gjordes rätt få en teoretisk och praktisk möjlighet att få en bättre rankning.

    Enkelt exempel ett frameset som består av 1) meny.html, 2) textdelen.html sätts ihop till 3) index.html.
    Hela framasetet (index.html) optimeras med avseende på titel, beskrivning, nyckelord. Sidan med texten (textdelen.html) optimeras även den efter vad innehållet handlar precis på samma sätt som (index.html) fast med andra ord men ändå relevanta.

    Resultat blir att både index.html samt sidan textdelen.html kommer rankas i sökmotorerna. Med olika ord fast relevanta för innehållet. Tekniskt sätt är förstås inte textdelen.html en framad sida, men den ingår ju i framesetet. Finns det sedan en länk till index.html på textdelen.html kan besökarna ta sig till den kompletta sidan.
    Görs/gjordes detta konsekvent över hela webbplatsen (med samma princip för alla sidor) uppstår effekten att webbplatsen kommer i sökmotorerna verkar dubbelt så stor och rätt optimerad med relevanta men olika ord för hela framesetet kommer det ge ett mycket bra genomslag. Dvs framesetet och textsidan kommer finns med i serpen. Hur högt de rankar där är bara en fråga om inlänkar och sidoptimering.

    Det som inte blir bra med framesidor är om man bara använder sig av en index.html sida och plockar in de olika textsidorna i det. Utan det behöver/behövdes i princip bygga ett frameset per undersida.

    Nu finns det en del hakar med det här. Tidigare kunde man lägga in länkar i noframe-utrymmet, det går inte längre, eller snarare det går men Googles följer inte dessa länkar längre. Textpartier i noframe indexeras inte i nya framesidor men väl i gamla.
    Dessa förändring ger en indikation på åt vilket håll Google verkar vara på väg i sin syn på frame-sidor.
    Men än så länge fungerar det utmärkt för äldre sidor byggda i frames.

    Fast jag skulle nog fundera lite på om inte man borde överväga att så smått gå över till oframade sidor på sikt. Men visst det är en hel del arbete att bygga om dem.

    Edit: Ovan nämnda är enkel beskrivning, detaljer som interlänkning mellan enbart textsidor, mappar, dubbla frameset etc har jag lämnat utanför.
    Senast redigerat av Urban G den 2006-06-24 klockan 13:20.

  3. #3
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Du har ju självklart rätt Urban G, men... Det du beskriver är ju en gammal cloaking teknik som går under benämningen "enveloping". Användes förut för att gömma fuloptimerade texter från besökarens ögon. Därav har Google börjat agera mot det.

    Själv tycker jag att ett av de största problemen med framade sidor är avsaknaden av internlänkning mellan innehållssidorna. I eftervattnen av BigDaddy har det blivit svårare att få stora framade sidor att indexeras fullt ut, om man inte har en väldigt bra internlänkning på innehållssidorna.

    Såg din edit, Urban, där du nämnde detta. Och om man ska genomgå alla förbättringar som krävs på en framad webbplats för att den ska ha lika bra förutsättningar som en oframad, då tror jag att kostnaden kommer att bli lika hög, eller högre, jämfört med att bygga om helt, och ta bort ramarna.

    Dessutom är chansen god att slutresultatet ger en webbplats som är mycket bättre ur användbarhetssynpunkt, om man bygger utan ramar.

  4. #4
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Håller helt med dig Bernt att numera verkar tendensen gå åt att sidor med frames blir svårare att optimera. Det går fortfarande utan att hamna i en gråzon eller gå över gränsen för vad som är ok, men det är i såfall enklare att precis som du skriver göra en variant utan frames.

    Det går iof med hjälp av iframe och utan att fuska få ett bra resultat också, men det blir ju en liten annan sak.

    Visst är det arbetssamt att bygga om och ibland kostsamt för kunderna, men gjorda man rätt när man byggde framsetet (dvs sidan placerade sig bra och gav värdefulla besökare) har de flesta förståelse att tekniken förändrats och en modernisering/förändring behöver göras.

    Edit: Eftersom vi tidigare har haft en del diskussion om frames Bernt, skall jag kanske tillägga att det var något/några år sedan jag senaste gjorde en frameset-sida utan numera kör jag oframat och bygger om de gamla till oframat, men det tar tid.
    Senast redigerat av Urban G den 2006-06-24 klockan 15:55.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Riskera mycket för att vinna mer (frames)
    Av Gustav i forum Optimering
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-07-04, 20:59