Resultat 1 till 11 av 11

Om en produkt är slutsåld i webbutiken?

  1. #1
    Solans avatar
    Solan Solan är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    14
    Hur skall jag göra med den då? Kan jag bara ta bort den från databasen eller ställer det till det om någon länkat till just den produkten. Läste någonstans att man aldrig skall bryta länkar...?

    Hoppas någon förstår vad jag menar..

  2. #2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Man ska aldrig bryta länkar egentligen

    Om produkten bara är slut och ni förväntas få in den senare:
    - Skriv bara att den inte är i lager just nu

    Om ni har i avsikt att inte få in den mer eller om leverantören inte leverar den mer så:
    - Ta bort internläkningen till sidan men låt den fortfarande vara åtkomlig genom den gamla adressen. Skriv tydligt att den inte går att beställa längre.

    Så skulle jag gjort i alla fall.
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  3. #3
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Jag hatar verkligen att ta bort sidor, om det finns andra alternativ är det i princip alltid bättre. För produkter som tillfälligt är slut håller jag helt med Fredrik och för produkter som permanent är borta skulle jag vilja lägga till att du bör lista liknande eller åtminstone relevanta produkter med länkar.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  4. #4
    Solans avatar
    Solan Solan är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    14
    Citat Ursprungligen postat av Magnus
    för produkter som permanent är borta skulle jag vilja lägga till att du bör lista liknande eller åtminstone relevanta produkter med länkar.

    Vad menar du med detta? hur gör jag det? *rodnar*

  5. #5
    Solans avatar
    Solan Solan är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    14
    Citat Ursprungligen postat av FredrikMH
    Man ska aldrig bryta länkar egentligen

    - Ta bort internläkningen till sidan men låt den fortfarande vara åtkomlig genom den gamla adressen.
    Förstår inte här heller HUR jag skall göra *skäms*

  6. #6
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Om en produkt inte längre kommer säljas av er, eller om den kommer vara borta från lager väldigt längre så menar jag att ni tar bort produkten från er navigering. Det går alltså inte att navigera till produkten genom er meny.

    Men om man skriver in den exakta adressen så hittar man ändå den gamla produkten. Om du är utvecklare själv så kan du fixa detta ganska enkelt, om du däremot inte är utvecklare så kanske det finns ett plugin till den webshop du använder. I värsta fall får du beställa det av en utvecklare...

    Däremot tycker inte jag det är så viktigt, om det kommer till vägvalet att betala en utvecklare eller ta bort produkten från ert sortiment så vet jag inte längre vad jag hade valt.
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  7. #7
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Citat Ursprungligen postat av Solan
    Vad menar du med detta? hur gör jag det? *rodnar*
    Det kanske lät mer komplicerat än lösningen jag tänkte mig. Meningen var helt enkelt att som Fredrik säger bara ta bort produkten ur själva navigeringen men låta sidan ligga kvar. Om shoppen sen har liknande produkter som den som tagits bort så kan man helt enkelt lägga dit lite länkar till dessa.

    "Fårskinnet du letade efter är tyvärr slut men vi kan erbjuda lite trevliga kaninskinn, ta en titt på; länk, länk och länk"
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  8. #8
    Solans avatar
    Solan Solan är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    14
    *skrattar* ok, ni menar så.. *fniss*

    Tusen tack för förklaringen!

  9. #9
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Dustin (som jag besöker relativt regelbundet) har kvar sidorna om alla produkter, men det står "Utgått" eller nåt.

  10. #10
    Kristofer Cs avatar
    Kristofer C Kristofer C är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    linköping
    Inlägg
    248
    Citat Ursprungligen postat av StefanBergfeldt
    Dustin (som jag besöker relativt regelbundet) har kvar sidorna om alla produkter, men det står "Utgått" eller nåt.
    Det är väl det optimala eftersom kunder kunder kanske googlar på produktnamnet och besöker "produktsidan" istället för startsidan som första sida. Det kanske medför att dom hittar en motsvarande eller nyare produkt i ditt sortiment, vilket dom aldrig skulle göra (eftersom dom aldrig skulle hitta din sida) om du hade tagit bort den utgångna/slutsålda produktens "produktsida".

  11. #11
    MagnusFs avatar
    MagnusF MagnusF är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    42
    Jag har i min butik "Utgågna produkter" i lite mer diskret stil under alla övriga produkter.
    Det blir snyggare att flytta produkterna till "Utgågna produkter" än att de tar upp plats, samtidigt som man ev behåller länkarna.
    Ideen kommer från Danne's Ebutik.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Samma produkt - två olika URLer?
    Av LisaT i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-12-06, 23:11