Resultat 1 till 7 av 7

företagsnamn som nyckelord?

  1. #1
    Saucepans avatar
    Saucepan Saucepan är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    2
    hej!

    jag har funderat lite på att ha med mitt företagsnamn som keyword. som jag ser det finns det ju en klar fördel genom att man är väldigt unik med just det keywordet, men det är lite det som är nedsidan också. folk som redan söker på mitt företagsnamn kommer ju till sidan oavsett, så varför lägga med som keyword?

    skulle bara vilja höra lite tankar och idéer kring detta?

  2. #2
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Jag vet inte om jag förstod frågan. Om du menar att optimera företagsnamnet som nyckelord eller om du funderar på att lägga in företagsnamnet i meta-nyckelord.

    Oavsett vilket så finns det antagligen inte ingen anledning till den typen av optimering såvida inte företagsnamnet är ett allmänt ord eller fras. Om företagsnamnet är särskiljande och lite unikt kommer den ligga i toppen även utan optimering. Om det redan nu ligger i toppen behövs ingen optimerig. Skulle det inte hamna i toppen skaffa några inlänkar som innehåller företagsnamnet.

    Jag tror utan av veta vad det rör sig om att det är bättre att inrikta optimeringen på ett nyckelord som är relevant för verksamheten, borde ge bättre utdelning i form av traffik.

  3. #3
    Saucepans avatar
    Saucepan Saucepan är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    2
    det var att använda företagsnamnet som nyckelord jag menade, inte att optimera företaget som nyckelord...

    jag tror jag var inne lite på samma spår som du, ville mest bara bolla idéen för att se vilka tankar som fanns ute. företagsnamnet är varken generiskt eller deskriptivt varför det i sig är tämligen unikt... men frågan kvarstår ändå; finns det någon gång då det kan vara fördelaktigt att ha sitt eget företagsnamn som keyword, då endast för att det rör sig om just företagsnamnet eller kommer google ändå att hitta rätt och placera min sida högst?

  4. #4
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Det finns ingen garanti för att ditt företagsnamn hamnar överst i sökresultatet. Och det har heller ingen betydelse om du anger nyckelordet i meta, det påverkar inte placeringen.

    För att hamn i toppen måste din sida vara mer relevant än andra sidor för det nyckelordet. Att det finns med på sidan, inlänkar med nyckelord etc.

    Jag vet inte heller om domänadressen är den samma som företagsnamnet. Om det är sammma så underlättar det placeringen. I annat fall kanske det behövs optimering.

  5. #5
    planas avatar
    plana plana är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    102
    [Bortmodererat]

    Här är ett exempel från Internet på ett företag som snöar in sig med sökorden på det viset du beskriver:

    <META NAME="KeyWords" content="starta eget, entreprenör, tankeakuten, gratis, ...

    Gå till sidan och visa källa. Tredje sökordet är tankeakuten, vilket är rätt sopigt då det är samma sak som domännamnet och funkar i alla fall. Eller, som nämnts ovan, om det inte funkar gör det sökordet där ingen skillnad.

    Samma med affärside och affärsideer vilket i alla fall google fattar att det är samma ord.

    ***
    Det finns en miljon exempel på sidor som denna, så om du optimerar på detta viset är du i gott sällskap! :-)

    Lycka till!

    PS. Jag har ingen koppling till detta företaget och om någon annan har det på detta eller annat forum är det en ren slump. Jag hittade länken, första tänkbara, från ett företagsregister. Syftet är SEO, inte personligt.
    Senast redigerat av Urban G den 2009-07-22 klockan 00:34.

  6. #6
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    kan ta ett exempel, plana, där ditt tankesätt inte fungerar och där google ser samma betydelse av singular och plural.

    hund = hundar
    hundras = hundraser

    ändå blir det olika ranking på de sökorden. finns inte ett av sökorden med i meta-keywords så sjunker siten en placering eller 2 på det sökord som tas bort

    Det du säger är att det skulle räcka med antingen hund eller hundar, eller hundras eller hundraser i meta-keywords, men så är inte fallet, för de sökorden jag förklarat.

    Vilka sökord som ska finnas med där, beror på vilka sökord du vill ranka på. räcker det? nej, det krävs andra åtgärder också ...

    meta-keywords är bara en mycket liten del, det är viktigare att ha bra rubriker, bra texter (+500 ord), internlänkning och inlänkar med blandade ankartexter.

    /Patrik Berggren
    Senast redigerat av Patrik Berggren den 2009-07-22 klockan 01:11.

  7. #7
    planas avatar
    plana plana är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    102
    Tack! Det var intressant! Det visste jag inte.

    Jag tänker, när man söker på olika saker så kan ibland plural och singular stå blandat med varandra i SERP-en, men det är klart, det är inte samma sak som det du skrivet.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-06-24, 16:54
  2. Får man köpa andras företagsnamn i Adwords?
    Av canegy i forum Google AdWords
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-11-15, 15:33
  3. sökordsdomän eller tråkigt företagsnamn?
    Av Per Renemark i forum Domänen
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-27, 18:52
  4. Fet stil på nyckelord
    Av moriax i forum Optimering
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-04-07, 23:18