Resultat 1 till 4 av 4

Hej på Forumet. Dolda Länkar?

  1. #1
    Uffe ny på SEOs avatar
    Uffe ny på SEO Uffe ny på SEO är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    4
    Först vill jag bara säga, vilken otroligt bra och användbar site det här är!
    Jag är egen företagare som insett att mina båda siter, måste optimeras för att bli konkurrens kraftiga. Är ny på det här, men har ändå hunnit med att jämföra min huvud site, med andra närliggande siter, när det gäller inlänkar.

    Själv har jag "sliti häcken av mig" för att komma med i ett antal länkkataloger.
    Har kommit upp i ett 70-tal inlänkar.

    När jag checkat mot en branchkollega, på Yahoo, så noterade jag att det hade över tusen inlänkar! Hur har det här gått till, tänkte jag?

    Jag noterade att många länkar kom från samma huvud url, och gick således baklänges till den siten.

    Jag kom då till en sorts branch nyhets brev, men där såg jag inga länkar! Kollade då genom att se källkoden, och VIPS så fanns de där!

    Hur går sådant till egentligen! Länkar till sidan i fråga, så ni förstår min fråga!

    Redigerad enligt reglerna

    Är det någon som vet hur det här fungerar?



    Hälsningar Uffe
    Senast redigerat av Magnus den 2009-07-16 klockan 15:17.

  2. #2
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Antalet länkar i sig kan vara ointressant, det intressanta är relevanta länkar med kvalité. En del länkkataloger, som exempel, lägger ut nya länkar på alla sina sidor. Ett tag kan jag ha flera hundra länkar från en och samma länkkatalog men det ger mig ingen fördel.

    Den andra frågan vet jag inte om jag förstod. Det finns de som la dolda länkar eller dold text tidigare. I takt med sökmotorerna har blivit bättre på att upptäcka detta har det försvunnit.

    Den sida som du hänvisar till har inga textlänkar. De har stället länkar med bild. Inget ovanligt, säskilt inte för annonser.

  3. #3
    Uffe ny på SEOs avatar
    Uffe ny på SEO Uffe ny på SEO är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    4
    Hej Roche,

    Du har förstått min fråga. När jag letade på sidan i fråga, kunde jag inte finna företaget som jag hade spårat länken till, så jag antog då att det var något helt nytt för mig, att länkar ligger dolda. Jag kunder ju se dem, om jag öppnade upp källkoden!

    Men så var alltså inte fallet, för när jag återigen går tillbaka till sidan, så visst finns där en liten sponsor flagga, bland många andra! Jag såg den bara inte första gången.
    - Nu har även jag avslöjat att jag inte vet ett skvatt om programmering

    En sak gör mig fortfarande lite konfunderad, och det berör;

    Hur kan Google veta när siten berör ett liknande och relevant ämne? Det känns ju viktigt när man ska välja var inlänkar till min sida ska komma från!

    I just det här fallet, är det svårt för en icke initierad branch kännare, att ens märka detta. Vad är det fär parametrar som Google, och övriga sökmotorer, använder, för att veta att sidan är "relevant" eller inte. Ska det vara många liknande facktermer, eller hur går det till.

    Tack!

  4. #4
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Ok, jag vet inte exakt hur google arbetar. Men jag har alltid antagit att om en sida handlar om banklån och länkar till sidan om banklån så finns många liknande nyckelord.

    Om en "banklån" sida länkar till en sida om "datorer" så borde det inte finnas nyckelord som matchar.

    Det kan alltid uppstå en grå zon. Om "banklån" länkar till "tjäna pengar" så återkomer "pengar" som nyckelord på båda sidorna. Man kan anta att flera nyckelord borde återkomma för att vara relevant.

    För min del antar jag att google, som investerar mycket i forskning, har hittat ett sätt att känna av om sajterna är relevanta. Om de matchar varandra. Baserat på nyckelord och innehållet i stort.

    Bygger man ett länknät är det bästa att länka till och få länka inom samma område. Man behöver inte funderar så mycket hur google gör om man länkar på detta sätt. Det blir relevant ändå.

    Om du ska bygga upp sida som rankar bra se till att länkarna finns i texten.Textlänkar i en text ger bättre effekt än "bild länkar". Ett allmänt råd bara.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Tjafs om länkar på forumet
    Av Jim Westergren i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-10-12, 20:59
  2. Brutna länkar på forumet
    Av Jim Westergren i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-08-13, 18:49
  3. CSS och oavsiktligt dolda länkar
    Av Anders J i forum Optimering
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-02-26, 14:38
  4. xxx kör med dolda länkar?
    Av christian_dream i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2006-11-04, 12:19
  5. Dolda länkar på idg.se
    Av Niklas i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-03-16, 12:38