Resultat 1 till 11 av 11

Hemma eller borta

  1. #1
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Lite utanför SEO är det här med vilken arbetsmiljö/arbetsplats man föredrar men ett visst intresse rent allmänt kanske.
    Nu tänker jag i första hand på oss som arbetar på egen hand och kan välja mellan att ha kontoret i bostaden eller på något sätt dela en kontorsliknande miljö med andra. Som anställd finns den möjligheten inte speciellt ofta.

    För egen del föredrar jag att arbeta från hemmet. Jag har tidigare, i andra branscher, arbetat i kontorsmiljöer och med arbetskamrater. Men i jämförelse så föredrar jag att arbete från hemmet.
    Fördelarna som jag ser det med att arbeta från hemmet
    - Ingen restid till arbetet
    - Större frihet med arbetstiderna
    - Lättare att vara effektiv när man rår sig själv utan inblandning
    - Närhet till familjen
    - Allt finns inom räckhåll, mat, fika etc.
    - Kostnadseffektivare, inga utgifter för hyror etc.
    - Trivsammare miljö.
    De sociala kontakterna/bollplank man kan ha behov av ibland löser man på telefon.

    Nackdelarna
    - Tiden mellan fritid och arbete flyter lätt ihop.

    Några reflektioner från er andra angående detta?

    (Skall kanske tillägga att jag under många år arbetade som säljare på fältet så att arbeta ensam är naturligt för mig)

  2. #2
    berraåsnobbens avatar
    berraåsnobben berraåsnobben är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Fristad
    Inlägg
    138
    Stämmer väl allt som du skriver.
    Enda nackdelen är väl kanske att man arbetar mer på kvällen istället för att vara med familjen.

  3. #3
    Sundream Estates avatar
    Sundream Estate Sundream Estate är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Marbella, Spanien
    Inlägg
    170
    Urban - Du börjar bli gammal, det är bara att inse detta. Kontorslanskap med unga frächa pumor i 20 -25 åldern locker inte mera, kickoff party, m.m alla signaler är där. Du är gammal, inget annat….

    P.S. jag är mycket yngre än Urban – exakt 7 dagar. D.S.


    //Lennart i Spanien och jobbar ochså från hemmet.

  4. #4
    Kim Lemons avatar
    Kim Lemon Kim Lemon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    4
    Jag har jobbat hemifrån i 10 månader nu och mycket av det du beskriver som fördelar är i mina ögon nackdelar.

    För det första upplever jag det som ensamt att jobba hemifrån. Även om flickvännen och katten är hemma så blir det inte samma som att ha riktiga arbetspolare.

    Trots att jag trivs utmärkt i mitt hem så börjar den enfaldiga arbetsmiljön kännas som om jag växer fast som mossa på en sten. Miljöombyte och att bara komma iväg är alltid en frisk fläkt.

    Min arbetsdiciplin sviktar också hemma. När jag har kollegor blir jag mer peppad att jobba, man kan inspirera varandra och snacka skit.

    Gränsen mellan privatliv och arbete suddas lätt ut och eftersom jag verkligen brinner för det jag gör blir det svårt att sätta gränser. Med tydlig gräns mellan privat/företag tror jag man blir mycket mer effektiv.

    Vad det gäller kostnadseffektiviteten så tror jag att de intäkter jag kan dra in genom att vara mycket effektivare när jag väl jobbar gott och väl täcker upp för kontorshyran.

    Som tur är ska jag och en polare skaffa gemensamt kontor snart, det ser jag verkligen fram emot.

  5. #5
    johjoh68s avatar
    johjoh68 johjoh68 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    141
    skaffa kontor på ett kontorshotell det gjorde jag och har aldrig ångrat .......

  6. #6
    Kristofer Cs avatar
    Kristofer C Kristofer C är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    linköping
    Inlägg
    248
    Jag gillar och jobba hemma men också på kontoret.
    Tycker världen blir så liten om man bara sitter hemma och jobbar, sen är det ju alltid trevligt att träffa lite folk ibland inte bara prata i telefon.

  7. #7
    Kim Lemons avatar
    Kim Lemon Kim Lemon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av Ara
    Jag gillar och jobba hemma men också på kontoret.
    Tycker världen blir så liten om man bara sitter hemma och jobbar, sen är det ju alltid trevligt att träffa lite folk ibland inte bara prata i telefon.
    Ja, att jobba hemifrån är ju helt klart ett trevligt alternativ om man tex känner sig trött och vill arbeta i lugn och ro för sig själv. Jag kommer ha kontoret som primär arbetsplats, men också jobba hemifrån då och då.

  8. #8
    Prometheuss avatar
    Prometheus Prometheus är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Garphyttan
    Inlägg
    37
    Jag har jobbat hemma från kontorsrum i lägenheten länge (i omgångar sammanlagt 10 år) men det börjar bli svårare och svårare varefter yttre saker förändras, större behov att möta kunder och barn som blir äldre. Så jag och min kollega kommer söka någon lokal i höst.

  9. #9
    NBTs avatar
    NBT NBT är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    72
    Citat Ursprungligen postat av Kim Lemon
    Jag har jobbat hemifrån i 10 månader nu och mycket av det du beskriver som fördelar är i mina ögon nackdelar.

    För det första upplever jag det som ensamt att jobba hemifrån. Även om flickvännen och katten är hemma så blir det inte samma som att ha riktiga arbetspolare.

    Trots att jag trivs utmärkt i mitt hem så börjar den enfaldiga arbetsmiljön kännas som om jag växer fast som mossa på en sten. Miljöombyte och att bara komma iväg är alltid en frisk fläkt.

    Min arbetsdiciplin sviktar också hemma. När jag har kollegor blir jag mer peppad att jobba, man kan inspirera varandra och snacka skit.

    Gränsen mellan privatliv och arbete suddas lätt ut och eftersom jag verkligen brinner för det jag gör blir det svårt att sätta gränser. Med tydlig gräns mellan privat/företag tror jag man blir mycket mer effektiv.

    Vad det gäller kostnadseffektiviteten så tror jag att de intäkter jag kan dra in genom att vara mycket effektivare när jag väl jobbar gott och väl täcker upp för kontorshyran.

    Som tur är ska jag och en polare skaffa gemensamt kontor snart, det ser jag verkligen fram emot.
    Huvudet på spiken, det här. Instämmer med allt.

  10. #10
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Tänkte att jag skulle dela med mig lite av mina tankar (och känslor) på ämnet. Innan jag sålde mitt företag till Pineberry och började jobba där så satt jag i ett hemmakontor i några år. Det finns helt klart fördelar med det, man kommer och går som man vill och man kan jobba naken eller i en otvättad tshirt om det skulle kännas bra.

    Jag gillar det däremot inte av flera anledningar.

    Den första är att det går nästan alltid på ett av två sätt (om man inte har en väldig disciplin och det har inte jag). Antingen jobbar man hela tiden eller alldeles för lite. Jag har en tendens att dra åt det första hållet och bli sittande permanent med jobb. Vid 6-7 tänker man att nej nu är dagen slut, går och tar sig en macka och sen så hamnar man där igen för man är ju ändå på plats.

    Den andra anledningen är att det kan bli väldigt ensamt. Att grotta in sig kan förstås göra att man kommer framåt i jobbet snabbt men jag behöver arbetskamrater.

    Nu ser det visserligen ut som att jag gör ännu en ganska stor flytt i mitt liv (sitter på Malta just nu) och då blir det nog däremot hemmakontor igen. Det vägs däremot förhoppningsvis upp av att det hamnar på en av Costa Ricas stränder men jag är övertygad om att jag kommer tycka att det är tråkigare. Jag saknar faktiskt kontoret med jämna mellanrum.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  11. #11
    Kristofer Cs avatar
    Kristofer C Kristofer C är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    linköping
    Inlägg
    248
    Det låter bra Magnus, men får du inte sand i datorn om du sitter på stranden? ;-)

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Serva upp sidor från webbserver hemma
    Av SimonSay i forum Optimering
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-01-11, 23:49
  2. all optimering bortkastad? borta från google
    Av Nordan i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-02-09, 18:46
  3. Håll er borta från länkbyten?
    Av Christer Erenlöf i forum Länkbygge
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-01-04, 16:36
  4. Ensam hemma
    Av Andreazz i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-11-12, 00:24