Resultat 1 till 9 av 9

Nollställs trusten även för .se och andra TLD.s när de "expirar"

  1. #1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Vasastan, STHLM
    Inlägg
    231
    Vad är era observationer gällande om TR försvinner från .se domäner när de expirar och nyreggas. ?

    Denna diskussion har ju varit upp ett antal gånger gällande .com domäner och Matt Cutts har sagt att google numera kan känna av när en com-domän expirar och trusten nollställs. Dock kan ju självklart inlänkar ligga kvar och växa tillbaka över tiden.

    Tror ni att google har koll på .se domäner samt andra tld gällande denna expiring och nollställning av trusten. ?
    Webmoney.se (ny blogg) | MarketingLab (Consulting)

  2. #2
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Nej, Google har inte koll på det. Anledningen är att NIC-SE inte delar med sig av informationen till Google. Det finns inget lagligt sätt för någon att få tillgång till samtlig whois-data för .se-zonen.

    Domänen ligger dock i "karantän" under 3 månader vilket gör att en del länkar kanske försvinner. DMOZ mfl. lyckas ju dock inte alltid rensa ut .se-sajter (har snapbackat flera själv med DMOZ-record senaste året) innan de nyreggas och så ej heller Google.

    Alla RFC-kompatibla toppdomäner rensar man dock automatiskt vid ägarbyte i både Google och DMOZ.

    Källa: Robert Malmgren, styrelsemedlem i NIC-SE (ISOC-SE).

  3. #3
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Old news men behöver uppdatera denna ändå. NIC-SE går numera ut med den här informationen i näst intill RFC-riktig whois.

  4. #4
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302
    Så, vad är det som gäller angående detta?
    1) Riskerar sajter som byter hand (utan att expirera) att förlora sin PR, oavsett toppdomän?

  5. #5
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Nej, siten tappar inte PR. Jag har snappat en hel del äldre domäner med pr och den ligger fortfarande intakt. (domäner som expirat)

    Det som kan vara är att domänen, som man snappar, kan vara "misskött", utsatt för hård "off-page"-optimering ... då är den värdelös för det går i stort sett inte att få tillbaka någon trust, pr eller inte. Google har sitt "link memory", verkar det som.

    /Patrik Berggren

  6. #6
    Gustavs avatar
    Gustav Gustav är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    171
    Citat Ursprungligen postat av LaoWang
    Så, vad är det som gäller angående detta?
    1) Riskerar sajter som byter hand (utan att expirera) att förlora sin PR, oavsett toppdomän?
    Nej, en .SE som byter ägare förlorar enligt min erfarenhet varken PR eller Trust (om den inte legat inaktiv/offline för länge mellan ägarbytet dvs). Det går alltså att köpa länkkraft genom att köpa domäner i andra hand. Google anser naturligtvis att man inte ska göra på det viset, men risken för straff är försumbar så länge som man inte gör det i en extrem utsträckning.

    Vad som gäller för .COM och övriga TLD´s är jag lite osäker på. Jag har hört många säga att .COM förlorar både PR, TR och länkkraft vid ägarbyte. Men jag har aldrig kunnat verifiera de uppgifterna.

  7. #7
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Sommaren 2008 la jag ner en sajt .com den hade pr3. Och topplacering på ett bra nyckelord. Fyra månader senare hade någon köpt domänen. Den låg aktiv på något hotell och hade inget innehåll. Men den låg kvar länge på "topplaceringen", vid nästa uppdatering av pr i höstas fick pr2.

    Min erfarenhet är att även .com addresser kan dra nytta av tidigare "trust".

  8. #8
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302
    Citat Ursprungligen postat av Gustav
    Vad som gäller för .COM och övriga TLD´s är jag lite osäker på. Jag har hört många säga att .COM förlorar både PR, TR och länkkraft vid ägarbyte. Men jag har aldrig kunnat verifiera de uppgifterna.
    Jag har inga tester på det, men det vore ju helt orimligt eftersom det skulle underminera marknaden totalt. Att köpa en sajt - oavsett vilket innehåll och i vilket syfte - skulle bli en väldigt riskabel affär. Tänk om Ebay köpte Amazon, skulle Google då nollställa Amazon? Nej, det där måste de ha tänkt på.

  9. #9
    Hercules Rockefellers avatar
    Hercules Rockefeller Hercules Rockefeller är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    UK
    Inlägg
    38
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik Lundahl
    Sommaren 2008 la jag ner en sajt .com den hade pr3. Och topplacering på ett bra nyckelord. Fyra månader senare hade någon köpt domänen. Den låg aktiv på något hotell och hade inget innehåll. Men den låg kvar länge på "topplaceringen", vid nästa uppdatering av pr i höstas fick pr2.

    Min erfarenhet är att även .com addresser kan dra nytta av tidigare "trust".
    Jag har samma erfarenhet av en .com site som jag klantigt nog inte fornyade. Har aven diskuterat detta med en van som lyckats med samma konststycke och han markte av samma sak.

    Nagon som har koll pa hur det ligger till med .co.uk domaner?
    Senast redigerat av Hercules Rockefeller den 2009-09-03 klockan 15:58. Anledning: glomde en fraga.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)