Resultat 1 till 7 av 7

Forumspam via "kontakta oss"

  1. #1
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Hej,

    har nyligen fått en massa spam som skickats från sendmessage.php alltså från "kontakta oss" längst ner. Nyligen även fått studsade mail därifrån och för att förhindra att idioter gör massutskick genom mitt skript har jag raderat filen från servern (det hände mig nyligen på en annan sida, inte kul ... 179 Gig i bandbredd på 2 dagar och flera Gigs av e-mails studsade ... ).

    Nu till frågan, kan jag göra någon lätt korrigering på sendmessage.php så att de inte kan göra detta? Någon annan här som har vBulletin?

    EDIT: Räcker det att man bytar namn på filen? Kan robotarna då inte hitta den?
    Senast redigerat av Jim Westergren den 2006-06-25 klockan 16:35.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  2. #2
    wiggins avatar
    wiggin wiggin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    48
    Jo det kan nog vara så pass enkelt som att byta namn. Ett annat trick är att du byter namn på forumlären, från "name", "email", "subject" och "message" till något som deras robotar inte känner till. Alternativt att du skapar ett hidden fält som heter "email". Om det är ifyllt så vet du att en robot har skickar meddelandet och kan då bortse från det.

    Det finns givetvis massor med olika lösningar på spam problemen så som capcha eller att man skall skriva något annat manuellt.

  3. #3
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Tack. Jag tog helt enkelt bort skiten. Skriptet gick inte när man bytte namn och 600 rader PHP-kod för ett litet formulär utan någon som helst HTML har jag inte tid med.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  4. #4
    wiggins avatar
    wiggin wiggin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    48
    Okej, jo det funkar ju också

    Hittade dock denna tråden på vbulletin.com som säger att det skall finnas CAPCHA att aktivera för sidan "kontakta oss".

    http://www.vbulletin.com/forum/showthread.php?t=189528

  5. #5
    latehorns avatar
    latehorn latehorn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    255
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    Tack. Jag tog helt enkelt bort skiten. Skriptet gick inte när man bytte namn och 600 rader PHP-kod för ett litet formulär utan någon som helst HTML har jag inte tid med.
    Hehe.. du hade inte behövt gå igenom alla rader.. bara söka respektive gammla formulärnamn och ändra POST eller REQUEST variabeln till det nya.. tar nog bara en minut

  6. #6
    Magnus-SEOs avatar
    Magnus-SEO Magnus-SEO är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    227
    inte ett enkelt javascript som aktiverar formuläret på mouseover?

    <form action="#" method="post" name="mail" id="mail" onsubmit="javascript:return formCheckMail();">

    så när användaren håller musen över formuläret eller fokuserar det så sätt "action" till sendmail

  7. #7
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Som jag sa så finns det ingen HTML, inte ens <form>-taggen. Det hämtas någonstans från någon template eller något och jag har inte tid med sånt.

    De som vill kontakta mig får skicka PM.

    Hittade dock denna tråden på vbulletin.com som säger att det skall finnas CAPCHA att aktivera för sidan "kontakta oss".

    http://www.vbulletin.com/forum/showthread.php?t=189528
    Det skulle kunna vara en lösning, kanske i framtiden.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)